søndag den 6. juli 2025

Anmeldelse: LYSNINGER af Hanne Marie Houkjær

 

Hanne Marie Houkjær skriver som en drøm. Sprogligt er det en stor fornøjelse at læse debutromanen LYSNINGER, der kører i to separate spor, der til sidst knytter sig sammen. Historien udspringer af et møde hos købmanden i en lille midtjysk by. Den purunge Sofie får øje på ”Hofdamen”, der handler ind iført pels og gummistøvler.

”Hvordan skulle hun forklare at hun besøgte en dame hun mødte hos købmanden da hun var en lille pige? Hvordan forklare at de havde set hinanden i øjnene, og at hun havde følt de havde sluttet en pagt…” (uddrag fra romanen, side 179)

Den excentriske godsejer, Ingeborg Bang, var tidligere hofdame på Amalienborg, så hendes tilnavn er rigtig nok. Hun var også tidligere fotograf, men ellers er det mændene i hendes liv, der langt hen ad vejen har defineret hende. Morten blev hendes hjerteven. Hun har så glad for ham, at han aldrig blev hendes kæreste. Men havde en vigtig rolle i modstandskampen under 2. verdenskrig. Han var brændende i sit politiske engagement. Det var en anden af modstandsgruppens mænd, Thomas, som hun forelskede sig i. Han var allerede gift. Da besættelsen kom, var der meget der sluttede. Mortens engagement for en bedre verden tog et drej, og Johannes søgte tilbage til sit eget ægteskab. I Italien mødte Johanne den svenske billedhugger, Hugo Ahlström, som hun senere bliver gravid med.

Historien fortælles forskudt, for det er dels Hofdamens egen historie, og dels sådan som den opleves via Sofies møde med hende. Sofie er i mellemtiden blevet uddannet som præst, og da de to mødes som voksne, er hun ved at passe sin døende far.  Romanen er lagt sådan til rette at farens tilstundende død kolliderer med sammenvævningen af de to sideløbende fortællinger, der har en fin sammenvævet afrunding, der ikke skal røbes her.

Romanen er et indblik i et fascinerende kvindeliv. Både som kunstner og som menneske. Det er et passioneret liv, der startede på Amalienborg og som sluttede som kattemor på et gods, der er sat til tvangsauktion.

Fortællingen er båret af en dyb inderlig tone. Hanne Marie Houkjær evner at skrive sig ind på sine personer, så de står lyslevende foran læseren. Sproget er syngende og talende - og meget musikalsk. Det er en tæt gennemarbejdet tekst, der strømmer og bruser igennem romanen.

Der siges meget, men ikke for meget. Det er som om der hele tiden holdes lidt tilbage. Der er med andre ord plads til læseren. Det er en fin balancegang, men det er en balancegang, der fuldt ud lykkedes i LYSNINGER.

Titlen er flertydig. En lysning er både er sted, hvor man pludselig kan finde et helle. Man kan standse op og tage sig et hvil. Samtidig er eb lysning også omgivet af det modsatte, så det understreger også at en lysning altid er omgivet af en endnu større ”mørkning”.

I romanen kan lysningerne være de øer er forståelse, der knytter hovedpersonernes handlinger sammen. Dybets set re vi mysterier for os selv og hinanden, men romanen inviterer med ind i en lysning og lader os selv gå på opdagelse i lysninger, der måske giver en forståelsesnøgle til de skildrede liv vi bliver præsenteret for.

Vi kommer til at forstå de to skildrede kvinder, men selvfølgelig mest Ingeborg, der er den gennemgående person i fortællingen. Det er netop det som skønlitteratur er så ferm til. Vi forstår noget om at være menneske, når forfatteren er så vidende og dygtig som Hanne Marie Houkjær. LYSNINGER er en prægtig roman.





Hanne Marie Houkjær:

 LYSNINGER

Forlag Folke, 2024

334 s.

*




Bogen er anmeldt forud for



hvor Hanne Marie Houkjær medvirker på 



*


Se oversigten med uddrag fra anmeldelserne 

af de øvrige festivalbøger 2025


*

Ingen kommentarer: