Ahlam Kassem debuterede med ”Porcelænssamleren”(Forlaget
Heebro, 2007), der er en blanding af noveller og digte. I 2013 var Ahlam med i ”antologien ”117 Stemmer” (Epigraf) og også med på festivalen samme år. Siden har hun bl.a. boet
i Egypten, og er nu tilbage i København.
”Jeg holdt en lang
skrivepause, hvor jeg selv blev mor og fik lyst til at give en fortælling
videre til mine børn. Ikke bare en faktuel skildring af de omstændigheder, der
førte til at libanesere flygtede fra krigen i Beirut og slog sig ned i Danmark.
Først tænkte jeg, at det skulle handle om en pige, der var født i Libanon, men
vokset op i Danmark. Jo mere jeg skrev, des bedre forstod jeg, at der manglede
nogle rødder og en forhistorie, for at kunne forstå det hele. ”
Læs
et uddrag
fra
det endnu upublicerede romanmanuskript,
”Fra Beirut til København”:
Hendes
stemme i mørket er for børnene det skjold, der holder dødsvåben væk. Selv
forblev Shams ofte halvvågen med ryggen lænet mod det kolde betongulv indtil
morgengry indtræffer og adhan lyder fra forskellige moskeer og muslimske
forsamlingssteder med højtaler i området.
Til trods for hendes krop er udmattet, tager hun sagte skridt ned af
stigen fra loftet for at vaske sig til morgenbøn. Hun vasker sit ansigt rent, hænder og fødder, de
er ofte svedige og klistrede af varmen også uden større anstrengelser, mens de
er bidende kolde om vinteren. Med forkroppen og ansigtet vendt mod Mekka på et
tæppe af stråhalm, reciterer hun sin morgenbøn, som består af vers fra koranen
og zikr (ihukommelse), efter hendes morgenbøn er der plads
til hendes personlige duaa (bøn). Her beder hun om, at intet ondt skal hænde
dem, om at Allah skal beskytte hendes nærmeste, og sådan var mange af nætterne
og morgenerne. Majdi vil ikke se hendes tårer, så hun græder for sig selv i
mørket, og bliver mere og mere ængstelig, jo flere ofre krigen tager, og jo
flere ofre hun selv er blodsbeslægtet med på den ene eller anden måde.
Shams beroliger de små, så
de kan sove. Hun er en mor, der er bange for at miste. Hendes hjerte banker
hårdt af afmagt og fortvivlelse. Larmen fra den blodige fest overdøver hun med
sin stemme, og hendes inderste ønske og håb om fred.
Ahlam Kassem fortæller: ”Vi var nok generationen,
der stod i et ingenmandsland. Over for min datter i dag er det en hel anden
situation, for jeg kan mange flere børnesange på dansk og har i det hele taget
en bredere viden om dansk kultur, som jeg kan berige hende med, hvilket mine
forældre jo ikke kunne. Men hvordan havde mine forældres egen opvækst været?
Det vidste jeg intet om. Det havde de aldrig fortalt. Men det var en vigtig del
af historien. Den historie og det narrativ, der manglede. Det var der min
historie skulle starte! ”
Skuespilleren Lise Kamp Dahlerup læser uddrag fra Ahlam Kassems roman ”Fra Beirut til København”, der er et uafsluttet romanmanuskript. Det har været flere år undervejs, men nu er de forskellige tråde i handlingen ved at samle sig.
Musikken
er af trioen Rosenvinge, Christensen & Svennevig – inspireret af romanen.
Indgår i serien ET ANDET BLIK.
Mød Ahlam
Kassem på 2. festivaldag,
torsdag
den 8. august 2023 kl. 15-21
i GLOBAL
Art Gallery,
Skelbakken 8A i Vanløse.
12/5/23
Mød kostumeskrædderen, billedkunstneren og den tidligere indehaver af Salonen på Østerbro, Annemette Albrectsen. Forfatteren og billedkunstneren Camilla Guldager Troelsø fortæller om sin seneste bogudgivelse "Hvad er meningen?". Forfatterne Karin Feit Almberg fortæller om bogen "Tom", der handler om savnet efter en afdød ægtefælle. Forfatteren Kat Lassen fortæller om "Fru Kuk" og "Jørgen" og om at lave udendørsskulpturer. Kom med til forfatteren og billedkunstneren Cecilie Rosdahls receptionen på hendes nyeste motorcykelmalerier i et motorværksted i Gentofte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar