torsdag den 18. juli 2024

Hånd-i-Hånd. En antologi om fællesskabers betydning: Eva Billesbølle Tworek skriver...

 

Fotos: Tina Lindop & Michael Svennevig. Omslag: Shohreh Shahrzad.

Uddrag fra bogen:

Maleriet

af Eva Billesbølle Tworek

Hvis jeg skulle male dig ville min observation kræse omkring din personlige fremtoning. Samtidig ved jeg også, at du slet ikke rigtig vil være interesseret i at blive portrætteret - hvad skulle du dog bruge det til, at en anden havde et andet blik på dig, end du selv havde? Men Michael, jeg prøver nu alligevel.

Min pensel vil først omridse dit ansigt, som har en udstråling af venlighed, imødekommenhed, smilende, dine øjne der er lidt tilbagetrukket, men som ser alt. Din næse til at dufte nuancerne i livets kavalkader. Dine øre der er slået ud i forhold til toneleje, ordsammensætning og kommunikationen imellem mennesker. Din kropsudstråling er sober. Din klædedragt er altid et godt fund, som viser din personlighed i forhold til mødet med mennesket og dets ufattelige ressourcer til at fremføre livets betingelser på smukkeste vis. Du er et menneske jeg vil betragte som menneskefanger, du fanger mennesker i deres smukkeste dragter. Du vil ikke have sko på. Min placering af dig på lærredet vil være til venstre, hvor man kan fornemme, at du sidder på hug med begge dine arme omkring dine knæ, for at holde balancen. Du vil ikke sidde på noget, blot på hug. Man vil heller ikke fornemme, hvor lang tid du har siddet der, sidder der blot for at vente. Måske er et træ placeret bag din ryg, så du har skygge og noget der giver dig støtte, og du skuer ud over et hav fyldt med fisk.

Tak for vores venskab.    


Foto: Michael Svennevig.

Hør også podcast med Eva Billesbølle Tworek
hvor nogle af tankerne fra teksten i bogen går igen.
Læs mere. Hør podcast (2024).

*

Teksten er offentliggjort i festivalbogen,

"Hånd-i-Hånd. En antologi om fællesskabers betydning" (2024),

der er på 155 sider, rigt farveillustreret, i stort format 
og kan købes på festivalen for 200, - kr. 

Med 40 bidragsydere
Tekster og interviews redigeret af 
Tina Lindop & Hanne Karin Garborg
udgivet på Forlaget Anglomania
 

 

Omslag: Shohreh Shahrzad. Foto: Tina Lindop.

Ingen kommentarer: