mandag den 8. juli 2024

MORTEN GOLL fortæller om Yusras Køkken

Fotos: Morten Goll.

Kære bloglæsere.

Michael har bedt mig præsentere Yusras Køkken for jer, og jeg håber, at I derfor I vil finde min beretning relevant!

Jeg mødte Yusra, mens jeg arbejdede for Crossing Borders, hvor jeg var projektleder. Projektet jeg skulle lede hed Migrantours, og gik ud på at uddanne expats og flygtninge til tourguides på Nørrebro i København. Konceptet kommer fra Italien og er smukt tænkt: ved at uddanne migranter til at fortælle lokale københavnere om deres fælles by, kan man åbne danskernes øjne for den diversitet, der er mellem byens borgere, og de kan måske få et glimt af byen fra en helt anden vinkel. Yusra var en af mine bedste elever på kurset, men da det lakkede mod enden, og vi skulle til at lave guidede ture for turister, trak hun mig til side og sagde: jeg skal ikke være tourguide. Jeg vil lave en restaurant. Men du skal komme med mig. Jeg ønsker, at du giver vores fremtidige ansatte det samme kursus som jeg lige har været på. Det kursus hun talte om, var en blanding af drama, kreativ skriveworkshop og kulturforståelse med fokus på det danske samfund, byhistorie, velfærdsstaten, jobcentrene og integrationspolitik. Jeg tænkte: wouw, det lyder spændende! Jeg har i mange år arbejdet for Trampolinhuset, som var en NGO, konstant var afhængig af fondsmidler. Hvilket stress at skulle rapportere alt hvad man foretager sig… Hvis vi starter en virksomhed og tjener vores egne penge, så kan vi lave en kombination af et meningsfuldt integrationskursus og en arbejdsplads, hvor man altså både kan få vigtig viden og indsigter om det samfund man bor bor i som tilflytter, og ovenikøbet gøre sig uafhængig af integrationsydelse, fordi man får et arbejde i restauranten! What’s not to like!  

 

Foto: Morten Goll.

Virksomheden kom til at hedde Yusras Køkken ApS. Og vores første job var at lave mad til min datters 18 års fødselsdag. De unge mennesker var begejstrede: “Det er det bedste vegetarmad jeg nogensinde har smagt” og “Hvor er det sygt at en forældrearrangeret middag kan være så fantastisk!”. Det der havde ramt gymnasieeleverne var Yusras Køkken og den levantinske madkultur. Levanten udgøres af Syrien, Jordan, Libanon og Palæstina. Det er et område som er blevet splittet op af vestlig kolonisering, men som huser en fælles tusindårig gammel kultur, som også blandt andet omfatter et fantastisk middelhavskøkken. Pasta-salaten er afløst af lækre Mezze, Dawood basha, Maqloupe, Frekeeh, Kebbe og Fattoush… 

 

Foto: Morten Goll.


Noget af det sværeste ved at starte en virksomhed i dag er hvidvaskningsloven, som gør det næsten umuligt for et nystartet firma at få en bankkonto. Det er ironisk, for den skandale som har ført til at politikerne har strammet lovgivningen er lavet af danske bank, som hvidvaskede milliarder af rubler for Putin og den russiske mafia i deres bankfilial i Estland. Nu skal bankerne føre så meget kontrol med deres kunders transaktioner at de nægter at åbne konti til de små fisk. Det er simpelthen for omkostningsfuldt i forhold til den begrænsede omsætning der må forventes i et lille firma. De store kunder, som for eksempel den russiske mafia, kan det selvfølgelig stadig betale sig at handle med, og de har også råd til at betale jurister og advokater, som kan hjælpe dem med at omgå lovgivningen. Også Yusras Køkken var nødsaget til at hyre et konsulentfirma, men efter 8 måneder lykkedes det at oprette en bankkonto i en dansk bank, hvilket gør bogføringen ulige meget lettere. Det er sgu ret vildt…

 

Foto: Morten Goll.


Men i dag laver Yusras Køkken mad. Vi har endnu ikke en restaurant, men leverer catering til selskaber over 12 personer. Vi har endnu ikke en omsætning der tillader os at ansætte personale på fast basis, så derfor er integrationskurset ikke kommet i spil endnu. Men til gengæld knokler vi for at få omsætningen op på et niveau der kan gøre Yousra økonomisk uafhængig, og dernæst hendes medsøstre, som også har flygtningebaggrund… og som også bliver misforstået af sagsbehandlerne på jobcentrene og integrationskonsulenterne, der kun ser en flygtning der taler mere eller mindre dansk, og som ikke har en relevant uddannelse til det danske arbejdsmarked, og som derfor skal ud og svinge en kost og en moppe.

 

Foto: Morten Goll.



Det der med at have en komplet irrelevant arbejdserfaring til det danske arbejdsmarked er faktisk noget jeg forstår! Som billedkunstner har jeg levet af mange forskellige ting gennem de sidste 40 år. Jeg har sågar været direktør i Trampolinhuset, som jeg startede sammen med 55 andre mennesker, aktivister, kunstnere, asylansøgere og flygtninge med alle slags erhvervsmæssige erfaringer, som heller ikke var særligt relevante. Men en kunstner er og bliver en ufaglært arbejdskraft, og hvis man vil være direktør som kunstner, så må man starte sit eget og holde jobcentret på en armslængdes afstand. Det danske arbejdsmarked er faktisk et ret eksklusivt sted… 


Foto: Morten Goll.



Det er det vi vil lave om i Yusras Køkken. Vi vil skabe en virksomhed som kan bruge den erfaring som mange flygtninge fra Levanten ellers brænder inde med. Det er så heldigt at det levantinske køkken er en uudnyttet ressource i Danmark, som simpelthen bare er for lækker til at ignorere. Yusra er en moden dame, mor til en masse børnebørn, familiens ukronede overhoved, og hendes hjerte og hjerne er et skatkammer af opskrifter, know-how og fantasi. Hun laver mad som man kun får det ude på landet, før krigen, når storfamilien samles på gården med de 300 oliventræer, for at fejre en familieforøgelse.


 


Mød Morten Goll

3. festivaldag

torsdag den 8. august kl. 19-21

i Salonen, Østerbrogade 222 på Østerbro

*

Festivalmaleri: Hanne Svennevig.
Læs mere om festivalen.


Ingen kommentarer: