tirsdag den 9. juli 2024

VERDEN ER FULD AF VEJE: Digteren Reza Farmand


Fotos: Ole V. Wagner og Michael Svennevig.

HØR PODCAST



Den dansk/iranske digter Reza Farmand har været med på festivalen flere gange. Sidste år blev hele hans digtsamling, ”Det er blodet der elsker” læst op af 4 forskellige skuespillerinder på festivalens 6 dage, og fire af dagene blev den akkompagneret henholdsvis af Tom Sonntag og Rubens Ballade.

Inspireret af det gode samarbejde har de to hold af skuespillere og komponister arbejdet videre med teksterne fra Rezas kommende digtsamling, ”Verden er fuld af veje” – en digtsamling, der har navngivet årets festival

Reza Farmand fortæller om sin digtning:

"Jeg skriver på persisk. Jeg skriver frie vers eller moderne poesi som også bliver kaldt den nye poesi. Den moderne persiske poesi blev grundlagt af Nima Yushij (1895-1960). Han brød med den klassiske persiske digtning både formmæssigt og indholdsmæssigt Han benyttede metrik og rim på en ny måde og gjorde oprør mod klichér ved at skrive levende om ting, der omgav ham. Sidenhen er der opstået forskellige digtretninger i den persiske poesi. Jeg er ikke optaget af rim og versmål når jeg skriver, men min poesi har en form for melodi, som formes når jeg skriver. Kimen af en idé opstår i et splitsekund, og den trækker som en magnet de passende ord til sig.”

Rubens Ballade/Ruben Engelhardt, der i år medvirker på festivalen sammen med skuespilleren Lise Kamp Dahlerup, fortæller om sit møde med Reza digte:

”Jeg er fascineret af Rezas måde at skrive på. Ofte skal jeg tygge lidt på hans tekster - det kan jeg godt li’! De kreative, skæve og underfundige sammensætninger af ord og billeder vækker til eftertanke og undren. Mange af hans tekster er meget opfordrende, carpe-diem-agtige: “du skal ….” Det kan jeg godt lide, selvom det kan virke påtrængende, men jeg fornemmer altid en kærlighed til mennesker og livet i hans tekster. Jeg har selv dyrket lidt af det samme i min egen sangskrivning. Jeg glæder mig til samarbejdet med Lise og er spændt på, hvor vi ender med vores fortolkninger, som vi eksperimenterer os frem til i fælles improvisation og afprøvning og delvis fastlæggelse. Vi er netop gået i gang med de seneste digte, vi har fået af Reza fra hans kommende nye digtsamling, "Verden er fuld af veje" og som vi skal præsentere på festivalen i GLOBART ART Gallery i Vanløse og i Salonen på Østerbro. Det glæder vi os til.”

Skuespiller Lise Kamp Dahlerup supplerer: 

”Digtene er fantasifulde, de gør noget fysisk ved mig, jeg er vild med kontrasterne i billederne, de er lette, sanselige og fuld af undren over og kærlighed til verden og menneskene.

Jeg kan godt li´ sprogbruget "du bør begribe tiden", ”Bliv i takt med tiden", ”Tro på dig selv” .... - det er opfordringer, som grænser til krav, det er jeg vild med. Og hans udråbstegn gør noget rytmisk ved mig. "Hold dine ord evigt grønne". Og eet af højdepunkterne for mig er et af de nye digte, hvor der står:

Digt dit nu sådan

At fremtiden hører det

Nuet er fremtidens kongevej.

Det er suveræn digtning, han formår dét, som er rigtig svært for mange: at begribe og fange NU`ET, og sætte det i perspektiv til fremtiden.”

Skuespilleren Mette Frank, der medvirker til festivalopvarmningen - og festivalåbningen sammen med Tom Sonntag på klaver, fortæller:

”Mit eget møde med Reza Farmands poesi og Tom Sonntags musik har præsenteret mig for et helt særligt univers. Med det stærke visuelle, persiske sprog som grundlag i en sublim dansk oversættelse, åbner Rezas ord op for et kreativt arbejdsrum i mødet med Toms frapperende improvisationer på klaver. Det er et inspirerende sted at befinde sig, et sted, der udvikler sig hver gang, vi mødes. Evnen til at gribe nuets kraft er en forudsætning for samarbejdet, og det er særligt at opleve, at når det sker, opløses tid og rum ind i et fælles, pulserende åndedrag, der favner også det usagte og uskrevne.”

Selv fortæller Reza Farmand om, hvad det betyder for ham, at andre kunstnere lader sig inspirere og arbejder videre med hans digte.

”Det er dejligt at høre genklang af sine værker Et værk skabt i enerum, rejser, går rundt og viser sig i forskellige fællesrum Det er rart at opleve, at andre kan relatere til ens værker Det giver en følelse af åndeligt fællesskab Jeg er meget taknemlig over for de kunstnere, der bruger tid til at recitere og fortolke min poesi.”


Mette Frank & Tom Sonntag til festivalåbningen, 2023.
Foto: Tina Lindop.


Lise Kamp Dahlerup & Rubens Ballade i Salonen, 2023,
Foto: Tina Lindop.


Læs mere om Reza Farmand 
og de medvirkende kunstner, 
der kan opleves på denne podcast:



REZA FARMAND

"Jeg skriver på persisk. Jeg skriver frie vers eller moderne poesi, som også bliver kaldt den nye poesi. Den moderne persiske poesi blev grundlagt af Nima Yushij (1895-1960). Han brød med den klassiske persiske digtning, både formmæssigt og indholdsmæssigt Han benyttede metrik og rim på en ny måde og gjorde oprør mod klichéer ved at skrive levende om ting, der omgav ham. Sidenhen er der opstået forskellige digtretninger i den persiske poesi. Jeg er ikke optaget af rim og versmål, når jeg skriver, men min poesi har en form for melodi, som formes når jeg skriver. Kimen af en idé opstår i et splitsekund, og den trækker som en magnet de passende ord til sig. I mine seneste digtsamlinger, som jeg har oversat til dansk, har jeg arbejdet tematisk. Sådan at jeg dvæler ved et emne, laver en slags poetisk brainstorm og udforsker det i fred og ro. Digtsamlingerne ”Min mor blev ikke smuk”, ”Parisiske digte”, ”Polardigte” og ” Duas stening” er således tematiske. Dette gælder også min digtsamling ”Det er blodet der elsker”. Gnisten, der tændte bålet, var en forelskelse, så begyndte jeg langsomt at udforske kærlighedens synlige og usynlige aspekter." ”Det er blodet der elsker” indgår i den digitale festivalserie ALVERDENS KÆRLIGHED. Læs mere. Festivalens overskrift er inspireret af Reza Farmand nyeste digtsamling, der endnu ikke er udgivet: ”Verden er fuld af veje”.



METTE FRANK

Skuespilleren Mette Frank læser uddrag fra Reza Farmands nyeste digtsamling "Verden er fuld af veje”, der endnu er uudgivet. Mette læste op sidste år på festivalen fra Reza Farmands digtsamling, ”Det er blodet der elsker” akkompagneret af Tom Sonntag. I år har de fortsat deres frugtbare samarbejde. Mette har tidligere på festivalen læst op fra "De Fire Djævle" eller "Les Quatre Diable", som Herman Bangs roman oprindelig hed - som Mette sammen med Petrine Agger omdannede til teaterforestillingen "Bang Unplogged". Hør podcast.




Foto: Michael Svennevig

TOM SONNTAG

”The man who sleeps under trees”er titlen på Tom Sonntags seneste cd. Naturen spiller en stor rolle for Tom, der er opvokset på en gård i en lille sydfinsk landsby. Allerede som 9-årig fik han konstateret muskelsvind, hvorfor hans far sørgede for, at Tom i stedet fik musikalske muligheder og udfordringer. De spillede sammen til fester og baller, og da Tom mange år senere kom til København, blev han betaget af alle de muligheder, som den musikalske tilværelse i København kunne tilbyde ham. Tom er inspireret af naturen, og der er et ekko af de finske skove til stede i hans musik. Tom maler, filmer, komponerer, spiller og synger. Selvfølgelig giver sygdommen begrænsninger, men Tom lever et meget aktivt liv - med mange rejser. Læs mere. (YouTube).



Foto: Tina Lindop
LISE KAMP DAHLERUP

Skuespilleren Lise Kamp Dahlerup har gennem 13 år været fast underviser på AFUK – Akademiet For Utæmmet Kreativitet. Lise har allerede medvirket på festivalen gennem flere år i samarbejde med forfatteren Birte Kont. Det har blandt andet resulteret i en stærk fremførelse af ”Ingen har ordet” – en fortælling om at være tæt på et menneske med sygdom. Sammen har de i 2021 fremført ”En refleksion over tiden”. Lise læser i Vanløse digte af Reza Farmand fra digtsamlingen: "Det er blodet der elsker" og uddrag fra Ahlam Kassems romanmanuskript "Fra Beirut til København", samt en monolog af Irene Pedersen, "Den første sne". Lise er en dreven oplæser og indlæser. Det har hun de sidste sæsoner bevist på utallige festivalpodcasts. Blandt andet på den indledende podcast med festivaltekster, OM KÆRLIGHED. Læs mere.



Foto: Ole V. Wagner

RUBENS BALLADE

er kunstnernavnet på den syngende og guitarspillende Ruben Engelhardt. Ruben har altid beskæftiget sig med musik. Det er gennem musikken, at han orienterer sig i verden. Til daglig er han musiklærer i folkeskolen, og derudover komponist og tekstforfatter. Udover hans soloprojekt “Rubens Ballade” spiller han i to andre bands og skriver sange om både stort og småt, men har gennem de sidste år skrevet sange, der er båret frem af hans engagement i kampen for en mere human flygtningepolitik, næret af kontakten med flygtninge og mødet med Bedsteforældre for Asyl. Hør nummeret han har skrevet til festivalen sidste år, og som var med på den indledende podcast med festivaltekster. Se filmklip fra festivalen i 2021.

*

Reza Farmands digte
kan opleves på 4 festivaldage:

Mette Frank
til festivalopvarmningen
fredag den 1. august kl. 16-21
i Salonen på Østerbro

Mette Frank & Tom Sonntag
til festivalåbningen,
lørdag den 3. august kl. 12-20
i HF Prøvestenen på Amager.

Lise Kamp Dahlerup & Rubens Ballade
på 2. og 3. festivaldag
i Vanløse den 6.8. kl. 15-21
og på Østerbro den 8.8. kl. 19-21
Se program

*


Læs mere.

Ingen kommentarer: