fredag den 26. juli 2024

VERDEN ER FULD AF VEJE: Gadedigteren Christian Kronman

 

Fotos. Michael Svennevig.

Gadedigteren Christian Kronman viser blandt meget andet rundt på Assistens Kirkegaard, der blev anlagt i 1760 og slet ingen succes var dengang. Det var først langt senere, at alle der var noget ved musikken, ville begraves der. Christian låner deres ord og digte og giver stemme til de døde, når han energisk viser rundt blandt gravene. 

Lyrikeren Christian Kronman stillede sig i begyndelsen af 90erne – efter intense masterclass forløb hos skuespilleren Bent Conradi – op på sin lille kasse ved foden af Rundetårn og gav sig af fuld hals til at recitere egne og andres digte for de forbipasserende. Han stod derinde hver lørdag i fem år og havde dermed optjent tilstrækkelige points til at modtage den selvindstiftede (og efter eget udsagn stærkt eftertragtede, indtil videre enestående ærestitel): Gadedigter.

”Jeg ville ha’ poesien ud i gaden, ikke kun med mine egne digte, men med alverdens,” siger han. Uddrag fra Højsangen i bibelen eller fra Odysseen eller Dantes Guddommelige Komedie blandede sig ud i den blå luft med hans egne og med fx digte af Muniam Alkafer (herboende irakiske digter) og af Sophus Claussen, Frank Jæger, Lean Nielsen og – når det blev påske – Grundtvigs dejlige digt om påskeblomsten.

”Digtene skulle ud af de smalle digtsamlinger og ud af de store, tykke bind med guldtryk på ryggen,” siger han. ”Ud i blæsten, ind under regnen og solen, ud mellem mennesker, ud i gaden, hvor alle kommer – også de, der ikke er specielt interesseret i lyrik. De kunne blive det!”

”En af mine skuespilvenner sagde engang til mig: ”Så længe du har ordet gade i det, du kalder dig, bli’r du på gaden.” Det fik han nu ikke ret i. Og hvad skulle der i øvrigt også være galt med det. Shakespeare debuterede på gaden og i kroernes baghaver. Antikkens græske rapsoder optrådte på gaden, middelalderens undertiden sublime maskekomedianter, Commedia dell’Arten, gjorde det, gadeteatrene gør det i dag. Gaden er et vidunderligt og yderst ærefuldt sted at optræde, og – som Bent Conradi sagde – også det hårdeste. Men jeg har oplevet en vis berøringsangst for begrebet gade. Det var også den holdning, jeg gerne ville gøre op med. Og jeg oplevede mange gadekunstneres helt utroligt fine ting, mens jeg stod derinde på pladsen foran det gamle tårn, og satsede virkelig meget på også selv at levere noget ordentligt.

Christian mærker selv forvandlingen: ”Der sker mange forvandlinger med én, når man bliver gammel. I hvert fald med mig. Selv om jeg er meget optaget af at gøre, så fylder det at være stadigt mere. Bare det at være her.  Det giver mig en stor, dyb, ægte glæde.” 

 

Fotos. Michael Svennevig.


Oplev gadedigteren, 

Christian Kronman, 

til festivalåbningen

lørdag den 3. august 2024 kl. 12-20 

i HF Prøvestenen, Kardinalgangen 3, 2300 Kbh. S. 

Læs mere og hør podcast (2022).


*



Læs mere om festivalen.

 

Ingen kommentarer: