mandag den 27. juli 2020

Qaali Schmidt-Sørensen: Fejlfarvet kvinde til vejledning


Foto: Michael Svennevig.

Fejlfarvet kvinde til vejledning
af Qaali Schmidt-Sørensen
(uddrag)


-Undskyld, men jeg vil også gerne vide, hvor din familie oprindeligt kommer fra? 
-Er Danmark-København ikke svar nok?
-Nå nå ok....  Har du en kæreste?
-Nej, svarede jeg meget tydeligt.
-Er det fordi du ikke må pga. din religion
-Nej, sagde jeg
-Har du nogle danske venner,
-Ja, mange venner.
-Du er en af de heldige som er blevet integreret hurtigt i vores samfund, hvad?
-Ja svarede jeg.
Efter en kort pause:
-Du taler jo flydende dansk og du har nogle fine eksamensresultater, det er meget flot, og nu vil du gerne vælge den rigtige uddannelse, ikke?
Jo, det vil jeg meget gerne, svarede jeg smilende.
-Det kan jeg forstå, sagde Pia med rynket pande.
-Har du overvejet nogen uddannelse?
-Ja, jeg vil gerne søge om optagelse på politiskolen.
-Hvad siger du???
-Ja, jeg gerne vil gerne søge ind på politiskolen.

Foto: Michael Svennevig.


Oplev et længere uddrag på 
4. festivaldag i Salonen på Østerbro
hvor Qaali vil fortælle om sin tekst, 
der bliver læst af Rebecca Langley.

Hør også podcasten "Den usynlige krig", 
hvor  Qaali fortæller om at være tilbage i Somalia
så mange år efter flugten derfra. Podcasten er fra 2019.

*

Rebecca Langley fremførte sammen med 
Wanjiku-Victoria Seest 
 et uddrag fra den afroamerikanske dramatiker 
Ntozake Shanges "For Colored girls", 
til festivalafslutningen sidste år,
hvorefter Michael Omoke fortalte om 
New Nordic Voices, 
som han er stifter og kunstnerisk leder af.
Mød Michael Omoke igen i år på 
til en samtale om August Strindbergs 
"Frøken Julie" med et afrikansk twist.




Mød Rebecca Langley, der er fra Zanzibar og Danmark,

Læs mere om festivalen


*


Ingen kommentarer: