lørdag den 9. marts 2024

Anmeldelse: "Det sidste måltid", "The Bird Experience" & "Lovely cheeks dissolved in tears"

Fotos: Per Morten Abrahamsen ("The Bird Experience") 
og Jan Vesela ("Lovely cheeks dissolved in tears")


To fantastiske og én der er på vej.
To forestillinger der begejstrer og en tredje, der har meget at byde på.
Stemning er der alle tre steder. Det handler om sorg, om det sidste måltid og om et opgør med Odysseus. Penelope er blevet træt af at vente. Der er dans, akrobatik og sang & musik


Foto: Jan Vesela.


LOVE  CHEEKS DISSOLVED IN TEARS
af Out of Balanz
på AFUK Scene


Penelope er blevet godt træt af at vente på husbonden, Odysseus´ hjemkomst. Nu tager hun til genmæle for al sin forsmåelse. Camilla Bang/aka Tigermor giver hende stemme og lyd i 10 sange. Sammen med Troels Hagen Findsen står hun på scenen i Katrina Bugajs instruktion. Katrina Bugaj og Troels Hagen Findsen står for konceptet. Alle tre har været sammen om at skrive forestillingen, der er sat i musik af Camilla Bang selv. Palle Nothlev er tekniker på den lækre lyd, mens Filippe Berglund har skabt den skrabede scenografi, der fungerer optimalt og meget smukt. Den visuelt betagende forestilling er belyst af Vila Vantola.



Foto: Jan Vesela.



Det må have været et meget lykkeligt samarbejde hele vejen rundt. Forestillingen er et inspirerende eksempel på, hvor godt noget kan fungere, når alt det overflødige er væk. Jeg forstår knapt nok min egen fascination, for der er næsten ikke noget tilbage: blot sange og en spinkel tråd, der holder det hele sammen. Men sammenspillet mellem de forskellige elementer er ypperligt. Mere skal der ikke til, når det kun er alt det bedste, der er på banen.



Foto: Jan Vesela.



Jeg er betaget af Camilla Bangs vokal. Hun er lyrisk, hun er blød og følsom, og så kan kun krumme sig sammen og skrige og brøle helt nede fra tæerne af, og det lyder stadigvæk smukt, selv om alt i hende krænges ud. Der er musik i hele kroppen på hende. Også som musiker er hun noget ganske specielt.



Foto: Jan Vesela.



Selv et lille gentagent mellemaktsnummer med en glasskål med vand, der er sat en mikrofon til, bliver til noget magisk og lokkende. Camilla Bang er en sirene og en hystade. Hun er en gudinde og en heks. Hun rummer det hele. Det er fascinerende.



Foto: Jan Vesela.



En harpe er placeret på et højt podie i midten. Det er i bedste græske stil, at dens spil både lokker og hidser. Forestillingen er et oprør. Et skrig og en protest over at blive efterladt hjemme. Det er også et forsøg på at ovetage historien - og skrive den på ny, set fra Penelopes side. 


Foto: Jan Vesela.


Jeg nød den lille times tid, forestillingen varede. Egentlig var det "bare" en teaterkoncert, men alting var så nøje doseret, at det virkede som en regulær forestilling. Alle grimasser, alle pauser og al lyd og færden var koreograferet med en legende lethed, der fik det hele til at virke som de bølger, der blæser mod Penelope/Camilla Bang i den afsluttende sang.

"Der er ikke andet at gøre end at skynde sig til AFUK  Scene og nyde "Lovely cheeks dissolved in tears". Den spiller næste uge med, før den drager til Teater Momentum i Odense,


Foto: Jan Vesela.


LOVE  CHEEKS DISSOLVED IN TEARS
af Out of Balanz
på AFUK Scene
Enghavevej 82B, 2450 København SV
7. - 15. marts 2024
1 time

Director/Co-creator: Katrina Bugaj (US/DK)
Performer/Co-Creators: Troels Hagen Findsen (DK), Camilla Bang/aka Tigermor (DK)
Concept: Troels Hagen Findsen, Katrina Bugaj
Co-writers: Troels Hagen Findsen, Katrina Bugaj, Camilla Bang
Composer/Sound Design: Camilla Bang
Sound technician: Palle Nothlev
Set Design: Filippa Berglund (DK)
Lights: Vilma Vantola (FIN)
Co-Producers: Teater Momentum and AFUK Scene




Tidligere anmeldte  AFUK-forestillinger:

2023:

2021.

2020:





DET SIDSTE MÅLTID
af GLiMT Amager

7.-9. marts 2024: Maskinhallen, Sundholmsvej 28A, 2300 Kbh. S
18. - 23. marts 2024: Dynamo, Odense


Da vi træder indenfor i Maskinhallen på Sundholmsvej 28 A, er der dækket op til os. Det er et hvidt rektangulært rum, hvor der er sat hviddækkede langborde i hesteskosform. Der er helt stille og der er en let dis i lokalet. Vi sætter os til bords, og har ikke for ingenting følelsen af, at det er det sidste måltid, som titlen også lægger op til. Langsom fyldes pladserne omkring bordet.

Et serveringsbord køres frem og vi inviteres til en indledende drink med supplement. Der står et glas ud for hver kuvert. På kanten af glasset balancerer en lille stykke candyfloss, der syder og knitrer, når det puffes ned i vandet. Det farver svagt vandet i glasset, og det er som at vælge den røde pille i Matrix-filmen og følge efter kaninen. Eller som at gå gennem spejlet i Alice i Eventyrland og dale ned i en anden verden. Det samme sker i GLiMTs forestilling, hvor vi er i selskab med de 5 performere: Fridamy Roth, Karl Dahl, Ambre Ros, Antoine Dupeyrot og Lars Lindegaard Gregersen. Det er sidstnævnte, der også står for iscenesættelsen, og som også er kunstnerisk leder af scenekunstkompagniet GLiMT, der blev skabt i 2002 af Camila Sarrazin og Lars Lindegaard Gregersen. GLiMT Amager har status som lille storbyteater, og har netop af Københavns kommune fået de næste 4 år sikret. GLiMT arbejder med at kombinere cirkus, dans og fysisk teater til nye, udfordrende former. De har skabt 15 forestillinger, og har turneret i Europa og spillet i Chile.





Lars Lindegaard Gregersen er forestillingens sprechstallmeister og som han står ved serveringsvognen med opspilede øjne og håret ret i vejret, er det tydeligt, at vi er inviteret til noget uforudsigeligt. Hans lidt diabolske blik inviterer til det ukendte og forbudte. Han er som troldmanden, der slår ud med sin kappe og byder os indenfor til "en samtidscirkusforestilling med akrobatik, fysisk teater, livemusik og humor på programmet" som der står i programmet. Men endnu ved ingen, hvad der venter, og publikum holdes længe hen i det uvisse, og det er forestillingens styrke. 

Fridamy Roth er svensk cirkusartist fra Malmø med speciale i danseakrobatik. Karl Dahl er dansk cirkusartist, netop hjemvendt og færdiguddannet fra Ecole Supérieure des Arts du Cirque i Belgien. Ambre Ros og Antoine Dupeyrot er franske akrobater. Ambre Ros er fra omegnen af Avignon, mens Antoine Dupeyrot voksede op i Bourg-en-Bresse, men nu bor i Avignon.





De fem performere spiller, synger, hvisker og udfører alskens halsbrækkende akrobatiske øvelser rundt om os. Nogle direkte med afsæt fra bordene, som vi sidder ved, indtil bordene brydes op i forestillingens anden del, hvor usikkerheden træder tættere ind på os og puster os i nakken. Men selv om stemningen er god og performerne dygtige, lyset fungerer godt og hele opsætningen også er godt tænkt, forsvinder den røde tråd midtvejs, og resten fortoner sig i akrobatiske øvelser. Det kommer til at virke lidt for spredt, som om forestillingen endnu ikke er kommet helt på plads, men stemningen er skøn, og blandingen af det kendte og det ukendte er fascinerende. Det er som at bade i ukendte vande. Vi ved ikke, hvad der gemmer sig under vandets overflade, mens vi langsomt synker dybere og dybere ned i det og går i ét med det ukendte. Det er et dejligt besøg i en uforudsigelig verden, og hvis man kan forlige sig med, at den røde tråd ikke er alt for skarpt defineret, gælder det bare om at sætte sig tilbage og nyde det.




Der er en nænsomhed i tilgangen, der virker forførende. Der inviteres indenfor, og det er altid rart som publikum, når vi faktisk tages med på rejsen. Det er ikke bare på skrømt. Det giver fornemmelsen af, at det er noget vi er igang med sammen. Denne rækken ud og inviteren indenfor er en vigtig forudsætning for, at teater og akrobatik kan fungere sammen, men hvor ville jeg bare ønske, at fortællingen stod lidt stærkere, når de enkelte dele faktisk er så gode og forførende.

Lysdesignet er af Martin Danielsen, kostumer er af Camila Sarrazin og Joen Højerslev har været dramaturgisk konsulent på forestillingen.





DET SIDSTE MÅLTID

Aldersgrænse: + 14

Varighed: 65 min.

7.-9. marts 2024: Maskinhallen, Sundholmsvej 28A, 2300 Kbh. S
18. - 23. marts 2024: Dynamo. Odense
Kl. 19.30.


Medvirkende:
Fridamy Roth, Karl Dahl, Ambre Ros, Antoine Dupeyrot, Lars Lindegaard Gregersen
Iscenesætter: Lars Lindegaard Gregersen
Co-Komponist: Camilla Bang
Lysdesigner: Martin Danielsen
Kostumer: Camila Sarrazin
Dramaturgisk konsulent: Joen Højerslev
Konsulenter: Gry Lambertsen og Rune Vadstrøm
Instruktørassistent og koreografisk arbejde: Liv Mikaela Sanz



Tidligere anmeldte forestillinger af GLiMT Amager:

2023:

2022:

2015:




Foto: Per Morten Abrahamsen


THE BIRD EXPERIENCE
med NextDoor Project
i De Gamle Bys kirke
9. - 11. marts 2024


Hvad stiller man egentlig op med sig selv – og sorgen?

I november 2020 anmeldte jeg NextDoor Projects "Sorgfugl". Jeg genså den i går, efter at den med EU-støtte har rejst rundt i Europa med titlen "The Bird Experience". Sorgfuglen har fået fire andre fuglevenner, således at der samtidig med forestillingen i De Gamle Bys kirke også blev spillet på en skole (for 300 børn!) i Granada i Spanien, for flygtningekvinder i Athen, for udviklingshæmmede i Budapest, Ungarn og i Moskosel, Nordsverige - tæt på Finland.
Forestillingen her i København var i samarbejde med gamle på Plejehjemmet Slottet og børn fra Welcome House - Dortheagården, Frederiksborgvej 77, der er et mangfoldigt hus, hvor nye københavnere fra hele verden og frivillige med forskellige baggrunde mødes. "The Bird Experience" består af nye fortællinger og en ny kontekst, men bygger på samme koncept som "SorgFugl".



Foto: Per Morten Abrahamsen



Da jeg sidst så forestillingen, syntes jeg, ikke at en afsluttende papirflyver-scene passede ind med det øvrige, men det var nu i den nye forestilling blevet fint integreret med det øvrige.
Det er en forestilling, der er så såre smuk og så nænsom, at den fortjener at få et par ord med på vejen her i den nye udgave, der er blevet til et tvær-europæisk community projekt om sorg, der sammenknytter København, Athen, Granada, Budapest og Moskosel.



Foto: Per Morten Abrahamsen



Dukker og objekt-teater har den store fordel, at vi glemmer dukkeføreren og ofte kun ser dukken. Det rører noget inde i os, og det udnyttes på smukkeste vis i forestillingen, hvor det især var betagende at se en gammel dame i kørestol kærtegne sorgfuglen. Det er svært ikke straks at lægge en masse ind i det. For med hendes fremskredne alder  opfattes det hurtigt som at forlige sig med det kommende og uundgåelige: Den store stilhed, der venter på os for enden af tunellen. 




Foto: Thomas Wittrup.



I "The Bird Experience" træder vi direkte ud i dansen mellem liv og død sammen med de tre dansere. Det er meget rørende, og hvis jeg var begejstret sidst, da jeg så forestillingen, var jeg det endnu mere i går i De Gamles By på Nørrebro.

I den oprindelige udgave var der meget mere materiale, men årene er gået siden forestillingen i KU.BE i 2020 og forestillingen har siden udviklet sig og er blevet enklere og mere koncentreret. Det holder stadigvæk hele vejen igennem. Samtidig med forestillingen i De Gamle Bys kirke samsendtes fra de 4 andre opførelser rundt i Europa. Det kunne brudstykkevis ses opprijiceret på hvide stofskærme for enden af rummet. Det var stærkt på den måde at oplevelserne, lidt forskudt, blev ført sammen. Det samme blev sorgen, for selv om den har forskellige ansigter, rammer den samme sted i hjertet. Sorgen er international og angår os alle, på hver sin måde.



Foto: Thomas Wittrup.



Dansen med sorgfuglen i forestillingen bragte det hele sammen, for det der ikke kan siges, kan danses. Sorgfuglen både døde og blev vakt til live igen. Igennem dansen og lydklippene, hvor ældre stemmer fortalte om, hvordan sorgen havde mærket dem. Det eneste jeg manglede var børnestemmerne, der var med sidst, men man kan ikke få det hele. Der var i forvejen så meget andet at få med hjem i "The Bird Experience". Sikke et imponerende initiativ!

Her er anmeldelsen af "Sorgfugl" fra 2020.




Foto: Per Morten Abrahamsen


THE BIRD EXPERIENCE
med Nextdoorproject
i De Gamle Bys kirke
Edit Rodes Vej 6 . 2200 København

Fredag 8. marts kl. 11.00 og 19.00
Lørdag 9. marts kl. 20.00
Søndag 10. marts kl. 11.00

Koncept og kunstnerisk ledelse: 
Ingrid Tranum Velásquez
Komponist: Henriette Groth
Dukkemager: Anette Asp Christensen
Koreografi: 
Ingrid Tranum Velásquez i samarbejde med de medvirkende

Medvirkende:
Dansere: Frej Stenholt Mortensen, Aldo Tranum Velásquez, Ingrid Tranum Velásquez
Musiker: Henriette Groth
Samt beboere fra plejehjemmet Slottet og børn fra Welcome House
Kamera, streaming og afvikling: Andreas Graham
Teknisk konsulent: Mikkel Peter Larsen
Koordinator: Karin Ahnfelt-Rønne
Bogholder: John Gottenborg Bruun
Foto: Per Morten Abrahamsen




Tidligere anmeldelser af forestillinger med  Next Door Project:

2023:

2020:

2019:


Se oversigten over de 

278 andre anmeldelser




*



Ingen kommentarer: