Hvad stiller man egentlig op med sig selv – og sorgen?
"SorgFuglen" er en forestilling, der er så såre smuk og så nænsom, at den fortjener at få flere ord med på vejen og også er repræsenteret på festivalen. Siden jeg første gang så forestillingen, er den blevet til et tvær-europæisk community-projekt om sorg, der sammenknytter København, Athen, Granada, Budapest og Moskosel.
I "The Bird Experience" træder vi direkte ud i dansen mellem liv og død sammen med de tre dansere. Det er meget rørende, og hvis jeg var begejstret sidst, da jeg så forestillingen, var jeg det endnu mere, da jeg genså den i De Gamles By på Nørrebro.
I den oprindelige udgave var der meget mere materiale, men årene er gået siden forestillingen i KU.BE i 2020, og forestillingen har siden udviklet sig og er blevet enklere og mere koncentreret. Samtidig med forestillingen i De Gamle Bys kirke samsendtes fra de 4 andre opførelser rundt i Europa. Det kunne brudstykkevis ses opprijiceret på hvide stofskærme for enden af rummet. Det var stærkt på den måde, at oplevelserne, lidt forskudt, blev ført sammen. Det samme blev sorgen, for selv om den har forskellige ansigter, rammer den samme sted i hjertet. Sorgen er international og angår os alle, på hver sin måde.
Dansen med SorgFuglen bragte det hele sammen, for det der ikke kan siges, kan danses. Sorgfuglen både døde og blev vakt til live igen. Igennem dansen og lydklippene, hvor ældre stemmer fortalte om, hvordan sorgen havde mærket dem.
Det er en stor glæde, at Ingrid Tranum Velasques og Aldo Tranum Velasques begge medvirker til festivalafslutningen.
Foto: Per Morten Abrahamsen.
Danser, koreograf Ingrid Tranum Velásques fortæller:
"SorgFuglen" er for mig et væsen med en hel unik tilstedeværelse. Den faciliterer en form for poetisk transformation af sorgen og taler til noget umiddelbart, spontant og dybtliggende i os som mennesker. Den har nu 4 søskendefugle, som er ude i Europa, og flokken er ikke færdig med at flyve. Der er meget sorg at tage sig af i en verden under voldsom forandring. Jeg tror den gør en forskel de steder, hvor den får skabt et rum, et ritual, for at dele sorgen med andre.
"SorgFuglen" blev til i 2020 under pandemien. Lige siden har den bygget rede rundt om i samfundet og mødt og favnet sorgfortællinger fra borgere på tværs af generationer."
I november 2020 anmeldte jeg NextDoor Projects "SorgFugl". Jeg genså den for nylig, efter at den med EU-støtte har rejst rundt i Europa med titlen "The Bird Experience". SorgFuglen har fået fire andre fuglevenner, således at der samtidig med forestillingen i De Gamle Bys kirke også blev spillet på en skole (for 300 børn!) i Granada i Spanien, for flygtningekvinder i Athen, for udviklingshæmmede i Budapest, Ungarn og i Moskosel, Nordsverige - tæt på Finland.
Forestillingen i København var i samarbejde med gamle på Plejehjemmet Slottet og børn fra Welcome House - Dortheagården, Frederiksborgvej 77, der er et mangfoldigt hus, hvor nye københavnere fra hele verden og frivillige med forskellige baggrunde mødes. "The Bird Experience" består af nye fortællinger og en ny kontekst, men bygger på samme koncept som "SorgFugl".
Her er anmeldelsen af "SorgFugl" fra 2020.
THE BIRD EXPERIENCE
med Nextdoorproject
*
Festivalmaleri: Hanne Svennevig.
VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3. - 14. august 2024
5 bydele med 100 medvirkende
Læs mere om festivalen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar