Mødet med Afrika.
Trine var bare på research til en roman, hvor hovedpersonen blev opslugt af
Afrika, men det skete i stedet for hende selv. Trine er en ildsjæl, der involverer sig
i at afrikanske forfattere skal kunne udgive bøger skrevet af dem selv, så
det satte hun sig for at finde en løsning på. Det lykkedes. Hør hendes
beretning på denne 22. festivalpodcast om mødet med det fremmede - og især om
hvad mødet med Afrika kom til at betyde for hende selv.
"Jeg vidste allerede som barn, at jeg ville bruge mit liv på at skrive. Mærkede horisonten åbne sig, da jeg skrev mit første digt som 10-årig, og proklamerede derpå, at jeg var blevet digter. Siden har jeg kun turdet drømme om en sådan selvsikkerhed." (fra Trine Andersens hjemmeside)
Men Trine ønskede senere at det ikke bare var noget hun selv skulle kunne, men også at det skulle være muligt for andre - fx. for afrikanerne. Hun havde en plan. Eller rettere det fik hun efter mødet med den afrikanske forfattter Shadreck Chikoti.
Det var en øjenåbner, da Trine læste, hvad en anden afrikansk forfatter skrev om de stereotyper vi får af afrikanerne på film - og i bøger. Binyavanga Wainaina skrev bl.a.:
“Your African characters may
include naked warriors, loyal servants, diviners and seers, ancient wise men
living in hermitic splendour. Or corrupt politicians, inept polygamous
travel-guides, and prostitutes you have slept with. The Loyal Servant always
behaves like a seven-year-old and needs a firm hand; he is scared of snakes,
good with children, and always involving you in his complex domestic dramas.
The Ancient Wise Man always comes from a noble tribe (not the money-grubbing
tribes like the Gikuyu, the Igbo or the Shona). He has rheumy eyes and is close
to the Earth. The Modern African is a fat man who steals and works in the visa
office, refusing to give work permits to qualified Westerners who really care
about Africa. He is an enemy of development, always using his government job to
make it difficult for pragmatic and good-hearted expats to set up NGOs or Legal
Conservation Areas. Or he is an Oxford-educated intellectual turned
serial-killing politician in a Savile Row suit. He is a cannibal who likes
Cristal champagne, and his mother is a rich witch-doctor who really runs the
country.”
Tekstuddrag fra essayet How to write about Africa, af Binyavanga Wainaina.
Da det senere endelig lykkedes Trine at skrive en afrikansk roman, blev det til "Den røde jord".
Om danske Alice, der bosætter sig i en fjern flække i Malawi og må se sig selv i øjnene i mødet med det fremmede.
"Den røde jord i Mzuzu"
(Gyldendal, 2013)
af Trine Andersen
Musikken komponeret specielt
til podcasten er af Ekkostøj, under det mere borgerlige navn Nikolaj Lund
G., der er bedre kendt som halvdelen af Acid Loving Extremophiles.
Musikken indleder de tre teksteruddrag fra:
* romanen "AZOTUS, the
kingdom" af Shadreck Chikoti - læst af Sue Hansen-Styles
* essayet "How to write
about Africa" af Binyavanga Wainaina - læst af Sue Hansen-Styles
* romanen "Den røde jord i
Mzuzu" af Trine Andersen, der selv læser fra romanen (Gyldendal, 2013).
---
Mød Trine Andersen på festivalen MØD VERDEN,
i Global Art Gallery i Vanløse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar