torsdag den 9. oktober 2025

Anmeldelse: DEN HAFNIENSISKE DØDEBOG af Jesper Lützhøft

Portrætfoto: Michael Svennevig.

 

Jesper Lützhøft skriver: ”Da jeg indså hvor mange af mine tekster og digte, der kredsede om døden, forstod jeg, at jeg var nødt til at skrive det uafvendelige ned til et niveau, hvor det ikke længere stod i vejen for enhver udsigt. Det blev til denne "Dødebog", der i modsætning til den tibetanske er skrevet for de levende.”

Tonen blev sat allerede med bagsideteksten: ”Denne bog er en selvhjælpsbog. ”Hvordan man lever evigt” hedder den. Svaret er enkelt, som alle svar på store spørgsmål er det. Vanskelige svar er forbeholdt videnskabsmænd og politikere. Så altså: Lad være med at dø – så lever du.”

Digtsamlingen er en forunderlig vandring gennem liv og død. Forinden havde jeg læst og nydt digterens seneste udgivelse: ”En savnsbundet rejsende”(2023), der består af persiske spejlinger, af tanker og ord nedfældet under og efter rejser i Iran. Landet og menneskene har afsat lange spor i hans erindring som han har fastholdt i en fascinerende to-sproget digtsamling, der både er på dansk og farsi.  

Jesper Lützhøft (f. 1957) er oprindeligt musiker, men har bl.a. været operachef på Den Anden Opera og producent mm. i Danmarks Radio. Han debuterede som forfatter i 2012 med teksten til operaen Angelo af komponisten Lars Klit, og siden har han udgivet 10 bøger. Han har skrevet tekst til i alt 6 operaer, hvoraf de tre er opført, den fjerde skulle få premiere i 2025. Han er medlem af bestyrelsen i Danske skønlitterære Forfattere, og initiativtager til etableringen af Musikhuset København i det gamle Bymuseum på Vesterbrogade.

I ”Den Hafniensiske Dødebog” danser vi med digteren rundt om livet og døden. Ingen ved, hvad der egentlig kommer til at ske, så der er frit slag for digterne og kunstnerne.

Digtene går til biddet, men det virker befriende. Når vi træder ind i denne emnekreds, træder vi ind over en tabuiseret grænse, for hvor går grænsen mellem, hvad vi må tænke og sige? Der er ingen! Alt er tilladt – og det benytter Jesper Lützhøft sig af. Det virker befriende og er med til at skubbe grænserne for, hvad vi kan gøre og ikke gøre.

Det er selvfølgelig en smagssag, hvor meget vi hver især har lyst til at bevæge os inden for i dødebogen. Vi har nok en naturlig nedarvet frygt for det, vi ikke kender – døden er hele tiden til stede, selv om vi ved forsvindende lidt om den. Det eneste sikre er, at vi skal dø.

Digtsamling er en fin måde at nærme sig det på. Tonen er morbid og munter. Kunstnerisk set er det en fornøjelse at bevæge sig ned i mørket. Der sker automatisk en spejlvending, for når man kigger ind i mørket, bliver lyset så meget desto klarere. Sådan opleves det i hvert fald i digtsamlingen.

”At lade himlen skifte ham/at lade løver gå frit i gaderne/at tage afsked med sine børn for sidste gang/at se kranier spejle sig i butiksvinduerne

at lade verden gøre sig til/at lade regnen høre op eller blive ved/at tagge døden på sit profilbillede/at se skibe sejle på boulevarderne

at kræve moderne mirakler/at lade tavsheden indtræde” (side 19)

Der er både plads til det blide og det skrigende:

”Skriget over byen ved solopgang/stammer fra/det dræbende mørke”

Mens mest er der tekster, der fylder os med forundring og tager os med på tankerejser langt væk og meget tæt på.

”Alting i mørket et vindue/man kan åbne/ og falde ud af”

”At føre et barn ind/i søvnen/ at føre en olding ind/i døden”

Det surrealistiske er selvfølgelig overraskende:

”Vær opmærksom på dine syner/Hunden på naboens altan er en stol/Den stol manden er ude at lufte er en hund”

Humoren forløser det meste:

”Døden satser på engangskunder”

Det er betagende, når ordene holder op og betydningen skal indfinde sig på en ny:

”Du søvner mig/Du bølger mig/Du tårer mig ind i mørke”

Digteren Jesper Lützhøft får det sidste ord, når han afslutter digtsamlingen med ordene:

”Jeg har forliget mig med døden/Nu har jeg intet mere at sige om den/Nu skal jeg forlige mig med livet/der går videre når jeg bliver liggende”

-og bagefter tilføjer:

”Hjertet pumper lidt endnu”

 



DEN HAFNIENSISKE DØDEBOG

af Jesper Lützhøft

(finkultur.dk, 2018)





Digtsamlingen er anmeldt i forbindelse med 

Gammelfestivalen III, 

Død og hygge i De Gamles By, 

24.-27. oktober 2025.

 

der er anmeldt i forbindelse med Gammelfestivalen III

Ingen kommentarer: