lørdag den 3. oktober 2020

Anmeldelse: FRONTLØBERNE på Teater Grob

 


Klimakampen udkæmpes tappert på Teater Grob, hvor Mærkværk gæstespiller med Alexandra Moltke Johansens FRONTLØBERNE. Alexandra er uddannet som dramatiker fra Den Danske Scenekunstskole i 2016. Men allerede flere år inden oplevede jeg en reading på hendes monolog ”Menneskekongen” som Jens Jørn Spottag fremførte i Vesterbro Naturværksted. Det var på teaterfestivalen Teater i Træstubben i 2012. Allerede dengang var det tydeligt, at Alexandra havde en stærk og direkte stemme, der passede godt til teatret, men også en fandenivoldskhed, der slår igennem i FRONTLØBERNE, der er skræddersyet til de unge. Jeg oplevede forestillingen sammen med en 7. og en 9. klasse, og det er ingen let sag at holde de 13-15 åriges opmærksomhed fanget.




FRONTLØBERNE er teater til teenagere og skabt til ”teenagerne og de voksne omkring dem” og er blevet til i et samarbejde mellem dramatikeren og holdet. Optakten til forestillingen var en aktion på Kongens Nytorv, hvor den ene af forestillingens medvirkende lænkede sig fast til en båd på bedste klimakamps vis.

Både Jacob Teglgaard og Anne Gry Henningsen er iført guldtøj, og omgivet af skrald og plastik (scenografien er af Siggi Óli Pálmason). Næppe er de gået i gang, før de stiller spørgsmål til de unge i salen, om de overhovedet er interesseret i andet end sig selv og hinanden, og om det ikke bare handler om bumser og menstruation i disse år? De satser hele butikken på at engagere de unge – og det lykkes flot. Det sker i 10 forskellige scener, intenst instrueret af Petra Adlerberth-Wik. Anne Gry Henningsen er kunstnerisk leder af Mærkværk og var også på scenen i den lige så vellykkede STRÆBER, der ligeledes spillede på Grob i 2017.


Fotograf: Per Morten Abrahamsen


Selv når klodens status bliver skitseret, som var det en fortælling fra en børnebog, går pointerne rent ind. Måske netop derfor. Stærkt er det, da de fremskriver hele debatten og opfører scener fra en nær fremtid, om hvordan det snart kan komme til at se ganske anderledes ud end det gør i dag. De involverer de unge ved gentagne gange at udvælge enkelte blandt publikum, som de billedligt drager ind i forestillingen (bare ved at bruge deres navne eller henvise til dem) og foregive, at de spiller med på scenen, og det sikrer  en stor genkendelighed for de unge. Det er temmelig slidte teatertricks, men netop slidte, fordi de virker – og det gør det også denne dag på Teater Grob.


Fotograf: Per Morten Abrahamsen



Der er mange brud og skift, der giver forestillingen en stand-up-form. Et dygtigt og velkvalificeret overspil får de unge til at snappe efter vejret i en scene om klimadepression, hvor Jacob Teglgaard spiller klimadeprimeret, mens Anne Gry Henningsen  er kapitalismen, der har kortvarige løsninger på det hele. Aleksandras absurde greb om klimakampen virker skræddersyet til problematikken.

Det er i løbet af de næste fem år, at vi stadig har mulighed for at gøre noget, hvis vi skal nå det. Der er ingen tvivl om forestillingens aktualitet. Efter forestillingerne er der hver dag en ny ung repræsentation for en af de mange miljø(ungdoms)bevægelser, der fortæller om deres engagement, og hvad der er mulighed for at gøre, når man står sammen. Denne dag var det Terese fra Extinction Rebellion.


Fotograf: Per Morten Abrahamsen



Alexandra Moltke Johansens FRONTLØBERNE er ligesom Line Knutzons LIVSTIDSGÆSTERNE to aktuelle teaterbud på, hvordan vi gennem det absurde kan genfinde og genopdage os selv midt i en brydningstid. Begge forestillinger formår at etablere teatret som det sted, hvor kampen udspiller sig. Det er som at begive sig ind i tidsmaskiner, der tager os alle steder og ingen steder. Det er som at nå ind til det, der virkelig batter, mens alt det øvrige skrælles af. Det beviser stærkt, at teatret som kommunikationsmiddel er ganske unikt og forførende, når det bliver lagt i hænderne på originale dramatikere, der formår at slå os i hovedet og at vække os op til os selv, hinanden og samtiden.

Vi må ofte helt ud på overdrevet – som det sker i de to forestillinger – for at komme tæt på det egentlige. I FRONTLØBERNE sker det også i en afsluttende dødeligt ironisk scene, hvor hovedpersonerne bogstavelig æder sig ihjel af lutter velvære, mens verden forfalder og går under omkring dem, uden at de opdager det.



FRONTLØBERNE

En forestilling om at gå forrest imens isen smelter

Teater Grob

30. september – 9. oktober 2020.

60 minutter

Medvirkende: Jacob Teglgaard & Anne Gry Henningsen 
Instruktør: Petra Adlerberth-Wik
Dramatiker: Alexandra Moltke Johansen & holdet
Scenograf: Siggi Óli Pálmason
Lyddesigner: Inuk Thomsen
Lysdesign: Jari Matsi
Dramaturg & instruktørassistent: Signe Regitze Berg
Forestillingsleder: Karen Zenia Hal Hermansen
Konsulent i bæredygtigt teater: Whitney Byrn
Fotograf: Per Morten Abrahamsen
Grafiker: Robin Neil Hart
PR, presse og turnésalg: Janne Hovmand Storm
Producent: Karoline Michelsen 
Idé: MÆRKVÆRK


*

Hjemmeside  og billetter  

Læs også anmeldelsen af Mærkværks tidligere forestilling STRÆBER.

Se oversigten over de øvrige 117 teateranmeldelser


*

 

Ingen kommentarer: