tirsdag den 21. august 2012

117 stemmer (2) - Sådan gik det. Se billederne!


Arrangementstrailer: Nargiz Galib Andersen

For 6. år i træk inviterede Dansk PEN sammen med Dansk Forfatterforenings og Danske Skønlitterære Forfatteres Internationale Udvalg til det årlige sommerarrangement om drømme og visioner i gårdhaven ved Dansk PEN. I år var det udvidet til et weekendarrangement, der startede i Apostelkirken på Vesterbro og sluttede i gårdhaven ved Dansk PEN på Christianshavn i København.

I løbet af weekenden kunne man komme med på rejse til fjerne egne - og helt tæt på sig selv. Det skete i mødet med stemmer fra nær og fjern. Der var musik og dans, historiefortælling og digte, oplæsninger og samtaler med en masse kunstnere, der berettede om deres drømme og visioner. Og så var der krydret grønsagsmad, drømmekage, arabisk myntete og afrikansk kaffe.


Antologien "117 STEMMER, fremmed og nært, om drømme og visioner" udkom samme weekend med et væld af stemmer, der indgår i et mægtigt kor, hvor der synges højt, lavmælt, inderligt, påtrængende og finurligt om drømme og visioner. Ved arrangementerne kunne man møde de første 16 af bogens stemmer. (De er markeret med *)

Fotos: Alice Maud Guldbrandsen.

SØNDAG den 5.8. kl. 13-16 i gårdhaven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14, på Christianshavn:

Vejret var igen med os, da gårdhaven ved dansk PEN blev fyldt til bristepunktet. Så mange har vi aldrig været før. Vi sad som sild i en tønde. I pauserne blev kagefadene nærmest støvsuget. Endnu engang lavede Mille sin uforlignelige arabiske myntete. Igen var det et musisk indslag, der løb med det meste af opmærksomheden, da Allan & Energistyrelsen optrådte med spoken words og forunderlige underliggende lydlandskaber, der forplantede sig i den varme sommerluft og svævede væk som en duft af drømme og visioner.




Dorte Karrebæk* har skrevet en af mine favoritbøger: ”Ingenting her, ingenting der” (Forum 2002). Hun er både illustrator og forfatter og det kombinerer hun smukt. Hendes bøger er morsomme, men grumme. Hendes karakteristiske humor lægger sig ind over det hun laver, og skaber de mest uventede perspektiver, der får os til at se verden på ny. Det var dejligt at kunne byde hende velkommen tilbage fra Spanien og have hende til at indlede med at læse sin historie ”Da Fremtiden Forvandt” fra ”117 stemmer” som prolog. (Illustration: Dorte Karrebæk)

Paul Hüttel havde påtaget sig at læse et kapitel fra den egyptiske Nobelpristager Naguib Mahfouz ”Midaqgyden” (Holkenfeldt 1989). Oversat af Lilian Cipikoff. Det er skildringen af dagligdagslivet i en bydel i Kairo, men så alment beskrevet at det kunne udspille sig alle steder og til alle tider. Mahfouz, der fik Nobelprisen i 1988, var en stor humanist. Jeg syntes, at det var passende at denne store universelle forfatter blev læst op af en af vores dygtigste skuespillere. Hüttel og Mahfouz klædte hinanden.



Ruban Aro* kom til Danmark fra det sydlige Indien for 3 år siden. Jeg mødte ham en uge efter han var kommet hertil, hvor han viste mig rundt på Vesterbro (!!). Han er 28 år og har skrevet et af bogens mest rørende tekster, hvori han beskriver oplevelsen af at se en bil og en telefon for første gang. Det er en tekst, der maner til eftertænksomhed. Det var en fornøjelse at høre ham læse den.



Peter Alsted* er skønlitterær forfatter. Da hans debutroman ”Sorte Scener” udkom i 2007 på Husets Forlag, udvekslede vi bøger. Peter skrev som dedikation: ”Verden er vel, som man vælger at se den?”. Hans debutroman handlede om filmpassion, og det ser ud til at det er noget, der også har fulgt ham selv på vej. Der er gået et par år, og Peter er lige kommet hjem fra Afrika. Han bragte en afrikanske beretning med sig, om sorte drømme og visioner, og besvarede med sit levende indlæg spørgsmålet positivt - ”om at verden stadigvæk er som man vælger at se den”.

Pouria Tahmasebi* (Iran). Læge eller skuespiller? Pouria stiller sig selv spørgsmålet i den tekst han har skrevet til "117 stemmer", og som han læste højt. Han er netop blevet færdiguddannet fra Det Danske Filmskuespillerakademi. Hans første rolle bliver i monologen ”Indisk Kærlighed - eller hvordan man overlever at blive forelsket” med premiere den 2.9.12 i Vesterbro Naturværksted som en del af "Teaterdage på Vesterbro". Monologen er baseret på en interviewbog som Malene Fenger-Grøndahl lavede sammen med Marianne Nøhr Larsen: ”Den forbandede kærlighed, 14 fortællinger om homoseksuelle og kulturel mangfoldighed” (CDR-Forlag 2007). Vi hørte et uddrag fra teksten. Jeg har skrevet monologen, der er instrueret af Ditte Maria le-Fevre. (Foto: Sille Veilmark)

Salim Abdali* (Irak) er oversætter og bio-fysiker, men faktisk også digter, forfatter og dramatiker (selv om vi endnu må have det til gode, men det er på vej, lover Salim). Dog er hans bidrag til ”117 stemmer” en god forsmag på, hvad vi har i vente. Indtil da kan vi nyde hans flotte og meget musikalske oversættelse af den syriske forfatter/digter Adonis´ ”BOGEN. Stedets gårsdag er nuet” (Forlaget Underskoven 2010). Det er over 400 siders poesi om arabisk kultur, efter profeten, bundet sammen af en fortæller, der formår at række langt ud over sin kulturs egne grænser. Adonis er af samme grund ofte nævnt som Nobelpriskandidat. Salim fortalte om det store værk og læste op fra sin gendigtning.

Henning Carlsen og Gabriel García Márquez er to store skikkelser indenfor hvert deres felt. Henning Carlsen hævder at hans film vælger ham - og ikke omvendt. Han fortalte om forhindringerne i forbindelse med indspilningen af sin seneste film ”Erindring om mine bedrøvelige ludere”. Henning Carlsen har altid været kontroversiel i sit valg af emner til sine film, (hvad enten det så er filmene, der har valgt ham eller omvendt). Det være sig i ”Dilemma” om apartheid i Sydafrika, eller i skildringerne af de mange utilpassede mænd i hans film lige fra ”Sult” i Kristiania (eller Oslo) og ”Pan” i en anden fin Hamsun-filmatisering, men også i ”Oviri” om maleren Paul Gauguin. Hans forrige film ”Springet” handlede om døden, men den har instruktøren tilsyneladende selv besejret i sit seneste værk, der som poesi svøber sig om beskueren. Det er en meget latinsk film. Billederne emmer af Latinamerika, og så er det ikke mindst en filmisk fortælling, der er tro overfor forlægget. Márquez´ af omfang lille roman på bare 100 sider er fra 2004 (Samleren 2005, oversat af Annette Roselund). En historie, der burde være umulig at filmatisere med sine mange indre monologer og tankespring. Det er en film om erindring, og om at tænke tilbage på sit liv - og så er det ikke mindst historien om de bedrøvelige ludere.

Mette Sø er en af de forfattere, der kan få mig til at le. I romanen ”Petit Petit” (Republik 2010), der ganske rigtig er en lillebitte bog, er hovedpersonen en kvindelig hjælpecykelrytter, der er trængt ind i et mandligt cykelrytterunivers og desperat forsøger at iføre sig sin egen indre gule førertrøje. I efterfølgeren ”I en snæver vending” (Republik 2012) krænger hendes hovedperson det hele af, og sælger brugt undertøj på nettet. Hvor får Mette det fra - for bøgernes personer drømmer mest af alt bare om at være som folk er flest, men det er de ikke. Eller også er det lige præcis det, de er? For sådan er vi måske alle? Uddrag fra de to bøger blev læst af skuespilleren

(Foto: Sille Veilmark)
Julie Carlsen. Da jeg ringede til Julie, viste det sig at hun udmærket kendte Mettes bøger, eftersom hun var i gang med at indlæse dem som lydbøger. Det virkede næsten for usandsynligt til at det kunne være en tilfældighed. Men det var det. Julie er uddannet på Århus Teater. Hun er medinitiativtager til Momo - skuespillernes lydbogsværksted. Der er noget finurligt og udefinerbart over Julie som skuespiller. Måske er det dét, der gør hende så god. Se hende f.eks. som moren i filmen ”Tæl til 100” (af Linda Krogsøe Holmberg, 2004). Det var en oplevelse at høre Mettes figurer få liv i Julies oplæsning af uddrag fra de to romaner.

Allan Davies & Energistyrelsen oplevede jeg tidligere på året i Lou Lou`s Kaffestue i Ærøskøbing. Det lillebitte sted var pakket med grej og mennesker. Det hvirvlede imod mig, for her var en digter og 3 musikere, hvis tekster og musik tog mig med til steder jeg ikke havde været før. Så stor var min glæde, da Allan og Energistyrelsen sagde ja til at være med til arrangementet i gårdhaven ved Dansk PEN, hvor de fremførte hele den 25 minutters lydrejse med spoken words som jeg oplevede hin eftermiddag i Ærøskøbing. Energistyrelsen bestod af Claus Svane (elektronica), Thorbjørn Bjørgren (guitar)og Emil Nøjgaard (bas/guitar).


Jeg vil gerne benytte anledningen til at takke alle medvirkende ved de to fine arrangementer. Sjældent har jeg oplevet en så fin og fortættet stemning omkring en bogudgivelse!

Se også fotos og tekst fra arrangementet dagen før.
Lørdag den 4.8.2012 i Apostelkirken, Saxogade 13, Vesterbro.

117 stemmer (1) - sådan gik det. Se billederne!


                                                         Arrangementstrailer: Nargiz Galib Andersen

For 6. år i træk inviterede Dansk PEN sammen med Dansk Forfatterforenings og Danske Skønlitterære Forfatteres Internationale Udvalg til det årlige sommerarrangement om drømme og visioner i gårdhaven ved Dansk PEN. I år var det udvidet til et weekendarrangement, der startede i Apostelkirken på Vesterbro og sluttede i gårdhaven ved Dansk PEN på Christianshavn i København.

I løbet af weekenden kunne man komme med på rejse til fjerne egne - og helt tæt på sig selv. Det skete i mødet med stemmer fra nær og fjern. Der var musik og dans, historiefortælling og digte, oplæsninger og samtaler med en masse kunstnere, der berettede om deres drømme og visioner. Og så var der krydret grønsagsmad, drømmekage, arabisk myntete og afrikansk kaffe.


Antologien "117 STEMMER, fremmed og nært, om drømme og visioner" udkom samme weekend med et væld af stemmer, der indgår i et mægtigt kor, hvor der synges højt, lavmælt, inderligt, påtrængende og finurligt om drømme og visioner. Ved arrangementerne kunne man møde de første 16 af bogens stemmer. (De er markeret med *)
Fotos: Alice Maud Guldbrandsen.


LØRDAG den 4.8. i Apostelkirken, Saxogade 13, på Vesterbro:

Vejret var strålende, så vi flyttede papirværkstedet udendørs, så vi kunne sidde i solen og høre digte, haiku og historiefortælling, mens vi lavede papir. Da vi alligevel fik en regnbye sidst på eftermiddagen, passede det med at det var blevet spisetid. Bombay-gryden blev spist rub og stub. Selv om det var min egen "opskrift" med alt godt fra den indiske købmand rundt om hjørnet, kunne jeg ikke lade være med at sige til de spørgende, at det var en indisk egnsret fra min sydindiske vens landsby, og som de lavede hver lørdag. I mens stod han ved siden af og nikkede, men han syntes vist til sidst at det var at drive spøgen lidt for vidt. Der var vel omkring 40 til spisning og bagefter det dobbelte til aftenarrangementet.

En af de største oplevelser - og i hvert fald den mest overrumplende - var at opleve Tilde danse til Thomas´ improviserede orgelspil. De to havde aldrig tidligere mødtes. Det kulminerede med at Tilde hoppede hen over kirkebænkerækkerne og endte med at stå med hænder vendt ned mod to af tilskuernes hoveder (hvoraf den ene var præsten, hvilket hun ikke var klar over), mens hun selv stod, klædt i sort tricot, oppe over dem balancerende på bænkerækkerne.




Karsten Wraae Larsen*
debuterede i april 2010 med digtsamlingen ”Punkterblomst”, der bestod af 24 digte til at stikke sig på - og fornøje sig med. Og sådan er det stadig, man kan både stikke sig på dem, men også fornøje sig over deres måde at springe ud i de særeste sætningskonstruktioner og styrtdykke fra de største højder, så man bliver ganske bims af det.




Ole Bundgaard*

gør det diametralt modsatte. I Oles haiku har han forædlet det til det akkurat mest essentielle. Og lad mig med det samme komme med en tilståelse: jeg er ikke vild med haiku, men Oles haiku kan jeg godt lide. Ole er også maler og musiker, og jeg tror at det er alle hans talenter, der får de sparsomme ord til at strømme så smukt og glidende af sted.




Sidsel Barbara Katlev *

er en god fortæller. Det er svært at sige, hvad hun gør. Det er noget med hendes nærvær og måden som hun etablerer kontakten til sine tilhørere på. Hun skal opleves. Og så kan hun faktisk også skrive. Se selv hendes fine og poetiske tekst i ”117 stemmer”.




Salam Ibrahim* (Irak)

mødte jeg første gang sidste sommer. Der var en umiddelbar varme og noget tilforladeligt over ham, der gjorde at jeg straks opfordrede ham til at bidrage til ”117 stemmer”. Jeg fik hans tekst på arabisk, og anede derfor ikke, hvad han havde skrevet før jeg mange måneder efter fik teksten retur i en ypperlig oversættelse af Anne Kristine Waage Beck (der også selv har bidraget til bogen med et tyrkisk rejsebrev). Salam er en stor forfatter, men hans bøger er alt for svære at læse, hvis man ikke kan arabisk. Læs hans tekst fra ”117 stemmer”, for så er det tydeligt, hvad vi går glip af.


Dick Kaysø
læste Salams tekst ”En verden uden had” fra ”117 stemmer” og sluttede med at læse et kapitel fra romanen ”Min sorte bror” (også oversat af Anne Kirstine Waage Beck), der indgik i antologien ”Herfra min verden går” (Dansk PEN 2009). Det var en stor fornøjelse at have en så dygtig oplæser til så udfordrende og spændende tekster som Salams.



Malene Fenger-Grøndahl*
skrev i 2004 ”Flygtningenes danmarkshistorie 1954-2004” og det er den som vi tog afsæt i. Hun skrev den sammen med sin mand Carsten Fenger-Grøndahl. Malene er rejsende (pt. er hun i Kappadonien). Hun er altid rejsende. Altid søgende, altid nysgerrig og myreflittig. Det var en fornøjelse at have hende med. I bogen benytter hun sig af ”cases”. Vi gjorde det samme og havde fornøjelsen af at have inviteret tre gæster til lejligheden:



Qaali Schmidt-Sørensen* (Somalia)
kom hertil for godt 20 år siden. Hun har fortalt gribende om, hvad hun kommer fra og hvordan kom hertil i bogen ”På taget af dommedag” som hun lige har fået Nationalbankens store legat for. Hun voksede op som teenager-storbypigen i Mogadishu, men i weekenderne og ferierne var hun sammen med sin far, der er nomade. Ørkenen og livet derude sammen med faren kom til at præge hende dybt. I dag bor hun på Lolland, men drømmer sig stadig tilbage til ørknen. Det har hun skrevet en tekst om til ”117 stemmer” som hun læste op. Samme tekst har hun i øvrigt udbygget til en monolog, der fremføres ved en reading i Vesterbro Naturværksted den 1.9. kl. 16, hvor skuespilleren Sofie Lassen-Kahlke fremfører den. (Foto: Sille Veilmark)




 Alice Maud Guldbrandsen* er billedkunstner og forfatter.  Hun er en af dem, der altid stiller op, når det gælder. Hvad skulle jeg dog gøre uden hendes entusiasme! Hendes tekst fra "117 stemmer" handler om, hvad det har givet hende at lægge øre til de menneskeberetninger, som hun er stødt på gennem mange års engagement i og omkring arrangementerne i Apostelkirken/ Dansk PEN som jeg har stået for. Mødet med de mange livshistorier fra verdens brændpunkter og ikke mindst mødet med det fremmede har bl.a. udstukket nye retningslinjer i hendes liv. Alice læste sin tekst op fra bogen. (Foto: Pia Burmøller)





Pouria Tahmasebi* (Iran) 
har gjort som har fået besked på: at uddanne sig som læge, men det var egentlig ikke det han brændte for - det var skuespilleriet. Han er netop blevet færdiguddannet fra Det Danske Filmskuespillerakademi. Hans første rolle bliver i ”Indisk Kærlighed - eller hvordan man overlever at blive forelsket” med premiere den 2.9.12 i Vesterbro Naturværksted. Monologen er delvist baseret på en interviewbog som Malene lavede sammen med Marianne Nøhr Larsen med titlen ”Den forbandede kærlighed, 14 fortællinger om homoseksuelle og kulturel mangfoldighed” fra 2007. Vi hørte et uddrag fra stykket, som jeg har skrevet. Monologen er instrueret af Ditte Maria le-Fevre. (Foto: Sille Veilmark)



Flemming Jensen* har bevæget sig fra det stærkt agiterende i sine politiske komedier til det meget mere favnende i ”Mogens & Mahmoud”. Først en succesrig forestilling på Folketeatret tidligere på året, og nu også som roman. Det er romanen vi talte om. Flemming kan kunsten at forbinde det kunstneriske med det folkelige. Jeg forsøgte at få ham til at fortælle om, hvordan han bærer sig ad med det. Flemmings bidrag til ”117 stemmer” var hans oprindelige tekst til teaterprogrammet.

Tekla Irene Walter* 
er sundhedsplejerske og lattercoach. Det første kan man ikke gætte, men det andet kan man godt, for er det der ikke? Dér i mundvigen. Tekla er snart 90, men det er ikke noget hun lader sig mærke med. I bogen har hun skrevet om sin vej frem mod latteren. For hvordan ler man af noget, der ikke er der? Altså bare at sidde der og le? Tekla gav sit svar på det ved at læse sin tekst fra ”117 stemmer”.



Tilde Knudsen

er en del af det lille eksperimenterende teater Asterions Hus, der ligger så isoleret ude på Refshaleøen at teatret har købt en gammel rød bybus til at transportere teatergængere til og fra Christianshavns Torv og ud til teatret. Asterions Hus er et af mine favoritteatre. Det er fysisk teater, der tit bliver helt akrobatisk, og ofte uden ord. De tager udgangspunkt i dans og stagefight. Tilde er en fantastisk performer, og jeg havde lokket hende med i Apostelkirken, uden at vide, hvad jeg egentlig kunne lokke med. Men jeg ville rigtig gerne have hende til at danse - og hvorfor ikke til orgel-improvisation? (Foto: Benjamin Holmsteen)



Thomas Bredsdorff-Larsen
er musiker. Han har komponeret musik til flere forestillinger hos Teatergruppen Batida på Rentemestervej. Han spiller mange instrumenter, og er sidst set spillende kontrabas, men kastede sig for et halvt år siden over orglet. Han spillede over egen melodi i en speciel taktart. Men havde på forhånd lovet at det ville blive ”...lille og stort, komponeret og improviseret. Rytmisk / arytmisk”. Det var et løfte han til fulde holdt. Tilde kom direkte med tog og færge fra en forestilling på en sjællandsk ø, men færgeplanen holdt og Tilde nåede frem til at kunne danse til Thomas´ musik.

Henrik Goldschmidt var desværre forhindret pga. dødsfald i nærmeste familie.
Jeg hørte ham til en koncert i koncerthuset. Han havde en obosolo i begyndelsen af et moderne klassisk værk af den georgiske komponist Kantjeli. Jeg følte mig naglet til min plads for lyden gik lige igennem mig. Pludselig var der noget bekendt over musikeren, selv om han var iført kjole og hvidt, for hvis jeg spolede tiden et halvt år tilbage til Gamle Scene og i stedet gav ham cowboybukser på, opdagede jeg at det var initiativtageren til The Middle East Peace Orchestra. Jeg inviterede ham for at få ham til både at fortælle om orkestret og den nye musikskole som han har startet på Nørrebro, hvor jødiske, kristne og muslimske børn lærer at spille sammen. Han havde lovet at indlede med et stykke for obo og slutte aftenen af med at spille på en vidunderlig magisk børneklarinet. Det bliver der forhåbentlig mulighed for at opleve en anden gang.













I stedet fremførte skuespilleren og instruktøren Ditte Maria le-Fevre min indledningstekst "Jeg drømmer stadig" fra "117 stemmer" som aftenens epilog. Ditte formåede med sin smukke og sjælfuld fremførelse at få alle aftenens mange stemmer og kunstneriske udtryk til at bundfælde sig.

Aftenen klingede ud med ordene:

Jeg drømmer stadig hver gang jeg falder i søvn. 
Drømmer om at jeg i morgen vågner op til den verden jeg drømte om 
men drømmene ændrer sig 
de bliver både for store og for små. 

Jeg kigger mig rundt efter de store visioner 

men det er alt sammen blevet så småt. 

Hvor er det store, det vilde og det uregerlige? 
Hvor er drømmene henne i dag? 
Er jeg den eneste der stadig drømmer?



*

Jeg vil gerne benytte anledningen til at takke alle medvirkende ved de to fine arrangementer. Sjældent har jeg oplevet en så fin og fortættet stemning omkring en bogudgivelse!

Se også fotos og tekst fra arrangementet dagen efter:
SØNDAG den 5.8. kl. 13-16 i gårdhaven ved Dansk PEN på Christianshavn.

søndag den 19. august 2012

ASTEROIDEN

International teaterfestival på Refshaleøen.











I weekenden den 17.-19. august var der liv og glade dage ude på Refshaleøen hos teatergruppen Asterions Hus. Det var i de dage at deres ASTEROIDE, deres INTERNATIONALE TEATERFESTIVAL, løb af stablen.



COPOCABANA

Vejret var forrygende, og det samme var de 13 forestillinger (eller i hvert fald de 11 jeg nåede at se). To af forestillingerne var så overvældende at jeg benyttede mig af lejligheden til at se dem to gange.



Den mest overraskende og overrumplende forestilling var med den catalonske gruppe Ponten Pie og forestillingen: COPOCABANA, hvor publikum ledtes indenfor i en fuldt møbleret restaurant. Fra det øjeblik vi blev placeret på de magelige stole rundt omkring i lokalet var det tydeligt at det ikke skulle blive noget almindeligt restaurantbesøg. Lyset var dæmpet og den sydlandske stemning var tyk og inciterende. Restauranten bestyredes af Marco, der med sin gestik og kropssprog syntes at være taget lige ud af ”Fawlty Towers” (eller ”Halløj på badehotellet” som den hedder på dansk) for Basil (i tv-serien spillet af John Cleese) og Marco var næsten identiske. Og bekendtskabet med (Basil og) Marco drev tyk latter af sig. Men i forestillingen var der ikke én spansk tjener, men hele tre. Marco elsker Lauda, den ene af hans to assistenter, men Lauda er mere optaget af en mand blandt publikum, og det tænder en rasende jalousi i Marco, der ikke lægger fingrene imellem, når han lader sin jalousi ramme den ulyksalige blandt publikum. Til gengæld er den anden kvindelige tjener, Rita, forelsket i Marco, men det vil han ikke vide af. Lauda har cabaretdrømme og i forestillingens castings-afsnit danser og synger hun så det er en drøm. Hun er lige så selvforglemmende i sine cabaret-drømme som de andre er i deres drømmerier. Det hele spilles ud så markant, og med en så fin timing og smittende humor at forestillingen kun består i kraft af samspillet med publikum. Det er en svær balanceakt, for gør man sig som skuespiller afhængig af publikums reaktioner, kræver det et godt og tæt figurarbejde, der tillader scenefiguren at gå med på hvad som helst, og det formåede spillerne her til fulde. Det var så vildt overdrevent og karikeret, at det burde have været synke uigennemkaldeligt til bunds som Atlantis, og alligevel havde de tre spillere publikum i deres hule hånd gennem hele forestillingen. Forestillingen spilledes på spansk og engelsk, men der var ingen sprogbarriere, for det hele blev sagt fysisk og så ekspressivt, så det lod igen tvivl tilbage om, hvad der blev ment. Eller rettere spilledes der netop på graden af det man ikke forstod. Restaurantbesøget blev fra starten præget af at tjenerne højlydte hviskede til hinanden: ”…but we have no food!” Indtil en af tjenerne fik en god ide: ”…but we have food from yesterday!”. Så det var gårdsdagens rester, der blev serveres i en sovs af klichéer og slapstick komik. Vi befandt os netop i en svunden tid af knuste drømme og rasende begær. Det var som at træde ind i et filmisk univers af i går. Ja, som at træde ind på Badehotellet eller tilbringe en aften sammen med Charles Chaplin og Buster Keaton. Forestillingen benyttede sig af samme absurde komik, og alt det storladne og passionerede modsvaredes af stunder, hvor vi som publikum blev dybt berørt over en dansende pore, der i et varietenummer kaster knive efter en uheldig kartoffel, der må lade livet og ende som pommes frittes. I samme grønsagsafdeling var der cabaret-løget, der drak sig mod til, men endte med at drukne i håndvasken.



Det er arketypiske drømme om at være elsket og holdt af, og mødet med den barske virkelighed, både i forestillingen og i restauranten, der hele tiden udgjorde baggrunden for de tre tjeneres komik.

ALTING MISLYKKES

At turde lade sin drømme balancere yderst ude på en knivspids i en mere eller mindre improviseret leg med publikum er hundesvært for det er et spørgsmål om timing og præcision, og hvis det ikke mestres fuldt ud af spillerne, falder det uhjælpeligt fra hinanden, men til gengæld er det en drøm at opleve, når det lykkedes. Og alting lykkedes på restauranten Copcabana - eller rettere er der ingenting, der lykkes. Alting mislykkes, maden er elendig og vi bliver spist af med popcorn poppet med lidt karry, mere eller mindre ”aldente” spaghetti og små anretninger. Én til hvert bord. Det meste af maden røger ved siden af. Eller lander i nakken på publikum, og når vi til sidst alligevel klapper, bliver der straks tysset på os med ordene: ”Ssssshhh…quiet please, we are illegal immigrants!”. I den ene af de to opførelser jeg fik set af forestillingen fik publikum slet ikke lov til at klappe, inden vi blev smidt ud. Jeg sad og smilede hele vejen hjem efter denne oplevelse. Og selvfølgelig er det uretfærdigt at tale så meget om denne ene forestilling, når der samtidig også var så meget andet godt på festivalen.

MOSEKONENS BRYG.

Dagen startede blidt og indfølt med Asterions Hus´ egen lille børneforestilling Mosekonens Bryg.




Af de to spillere var det især musikeren og perkussionisten Birgit Løkke, der gjorde fyldest som den ulyksalige mosekone, der fik stjålet sin magiske klokke. Det var en fin og stemningsfuld fabel om hvad musikken kan forløse. Det blev en musikalsk rejse sammen med en musiker, der kan spille på alt, sådan som perkussionister kan. Men når man dertil også er god til at spille skuespil, løfter det sig og bliver meget større. Birgit holdt forestillingen nede i et gear, hvor vi som publikum hele tiden blev taget med, mens hendes musikalske modstykke udførtes af en spiller, der modsvarende hele tiden piskede stemningen op. Det kan godt være at børnene synes det er sjovt, men det er ikke rigtig til at holde ud at se på som voksen, så selv om det gav forestillingen liv og rytme, så klang det alligevel falsk. Også selv om musikken var helt i top og den musikalske del af forestillingen ikke kunne være bedre. Men det hindrede ikke at forestillingen levede og åndede på smukkeste vis, når Birgit Løkke på sin egen stærke og dedikerede måde ramte noget i os med sin musik og sit spil.

CHEZ LEANDRE

Det var nok et fællestræk for næsten alle forestillingerne på Asteroiden: at de ramte noget i os. Mange af forestillingerne levede ikke mindst via deres veltimede interaktion med publikum.



Nok stærkest i soloforestillingen ”Chez Leandre” af et andet catalonsk teater på festivalen, der bidrog med hele tre forestillinger. Teatret Companyia la Tal spillede den visuelt imponerende ”Carillo´”



og klovneforestillingen ”Démodes”, men det var kun i soloforestillingen af historien bag løjerne bar igennem. For hvis vi ikke bliver berørt, så er det ligegyldigt at vi imponeres. Men tilsyneladende var der mange andre, der modtog deres bidrag på festivalen med stor applaus, men for mig var det soloforestillingen, der nåede ind i det lille intime rum som en rigtig dygtig spiller kan bygge op sammen med et publikum. Jeg har aldrig set noget lignende. Scenografien var så lidt som overhovedet muligt.



Et bord, et par stole, en dør og et tomt spejl. Spilleren, der var en slags sorgmodig klovn, eller bare en ensom mand, der boede alene i sit hus, og kun fik selskab, når han under falske forudsætninger inviterede nogen med hjem. For eksempel ved at stjæle en taske, og når så den bestjålne kvinde kom for at få tasken udleveret, blev hun inviteret på champagne. Alle besøgende rollerne spilledes af publikum. Det kræver en scenisk persona, der skal kunne det hele, og det kunne den ypperlige katalonske skuespiller. Det var en gadeteaterforestilling på et meget højt niveau. Og så har jeg endnu ikke fået omtalt den anden af de to forestillinger som jeg var nødt til at gense. Mere om den senere, for den er jeg nødt til lige at tænke nærmere over, for det kræver den hollandske forestilling.

lørdag den 16. juni 2012

TAKKETALE 2012




Takketale til legatreceptionen, torsdag den 14.6.2012 i Dansk Forfatterforening i forbindelse med overrækkelsen af Drassows legat på 40.000,- kr. til Michael Svennevig.



Det er bevægende for mig at stå her. At få en pris tildelt af sine kolleger, hvad kan være bedre. Det er en stor ære, men det har også givet mig noget at tænke over....

For et par år siden var jeg med til at arrangere kurset ”At holde fast i det ukendte” her i lokalet, og det er vist det jeg forsøger. Jeg er nysgerrig efter hvordan andre mennesker fungerer. Hvad er det, der styrer vores handlinger og det vi tænker. Men ved at komme tættere på andre og deres liv og værker, nærmer jeg mig også noget af det usagte inde i mig selv. Dybest set er jeg mit eget største mysterie. Jeg kan godt lide at forsøge at forstå det uforståelige. Det paradoksale. Det der ikke hænger sammen, for det er måske ofte det, der skaber sammenhængen i vores liv, selv om vi tror det modsatte.


Jeg er nysgerrig og jeg rejser meget. Ude i det fremmede genfinder jeg mig selv. Eller måske snarere genopdager jeg mig selv. Derfor er samtalen også der, hvor jeg lader mig bevæge. Der kan være kulturelle forskelle, så det er vigtigt at give rum til humoren og latteren. Men ikke for at le ad hinanden, men med hinanden - for latteren bygger broer over de store floder imellem os – og gør det umulige muligt. Jeg tror på at gennem tilnærmelsen til det fremmede kommer vi tættest på os selv. Vi skal turde satse og sætte os selv på spil. En vigtig del af det, er, at turde slippe for at få bedre fat. Vi skal sige det vi mener og tænker, for selv at blive synlige – og forstået!

Jeg tror på verden, på mennesker og på at dialog er vigtig for at kunne komme til at forstå hinanden. Det er det jeg arbejder for i de ting jeg laver. Tak for håbet, tak for legatet og prisen - for de mange penge. Jeg opfatter det som en påskønnelse af det, der kan spire og gro mellem mennesker, hvis man giver det plads - og vilje. For det skal man, hvis der skal blive til noget. Og det er derfor at vi er her i dag. Tak for det – og tak for jer!

Michael Svennevig




Fotos: Erik Svennevig / Daniel Michelson



Motivering ved Mille Rode, Dansk PEN

lørdag den 10. marts 2012

OM AT VÆRE MENNESKE


Alice Maud Guldbrandsen holder oplæg i OK-Klubben på Frederiksberg, mandag den 12. marts 2012.
I forlængelse af hendes oplæg siger jeg nogle ord
OM AT VÆRE MENNESKE
eller rettere
OM AT BLIVE MENNESKE.


Når man er kunstner gør man det samme som alle andre, man gør det bare højlydt. Vi forsøger allesammen at finde ud af, hvem vi er – og hvorfor. Det er det samme jeg gør, som forfatter, men jeg gør det sådan at andre kan læse med på mine resultater – i mine bøger. Men jeg er også trådt ud af bøgernes verden i erkendelse af at det er ude mellem mennesker at livet udspiller sig. Det er i mødet mellem mennesker. Derfor laver jeg festivaler, der handler om mødet mellem forskellige mennesker. Mødet med de mennesker som vi ellers ikke ville møde.
Det er i mødet med et andet menneske at jeg bliver klar over, hvem jeg er. I kender det godt, hvis I tænker jer om?
Det at møde et menneske, det at sidde sammen med et andet mennesker, der kigger på dig – og lytter . Eller som fortæller dig sin historie. Det er et helt nyt univers, der åbner sig. Hvert mennesker er en hel klode. Jeg har gjort det til mit særkende at jeg arrangerer disse planetmøder.
Jeg er fascineret af andre, og genfortæller gerne deres historier. Jeg fik lov til at fortælle Alices historie i en forestilling, hvor hun spillede sig selv. På én gang skulle hun være en anden, men samtidig også sig selv på en meget mere koncentreret måde. Sådan noget gør jeg tit. Jeg ifører mig andres ord og historie, og lader dem komme til orde i min dramatik. På en måde er det det samme jeg gør, når jeg laver festivaler, for det handler om at ”være menneske” eller ”om at blive menneske”. Hvordan gør vi det? Det er det, der er så underligt ... hele livet stræber vi efter at blive os selv, og når vi næsten er kommet i havn med det, så er det ovre, livet – og det hele tages fra os igen. Det er lidt som at bygge et kæmpemæssigt sandslot i strandkanten. Det er det mest fantastiske, og samtidig også noget af det mest forfærdelige. For det er sådan livet er. Men hvad skal det nytte, dette evige sandslotbyggeri?
Det med at være menneske - eller at blive menneske – er noget af det sværeste. Nogle er det hele livet og andre bliver det aldrig. Vi kan have så travlt med livet at vi aldrig vågner op til os selv. Det er denne opvågning, der er væsentlig for at vi kan se, hvad der sker omkring os og at være til stede, der hvor vi er. Det handler om at gøre os sårbare. At smide panseret og åbne os for livet og mulighederne omkring os. At åbne døren og invitere andre indenfor. At favne livet – og bogstavlig talt omfavne menneskene omkring os. Det skal vi turde. Vi skal turde tale med hinanden – og med de andre.
Jeg mødte Alice på et tidspunkt, hvor hun stod midt i et vadested, så derfor havde hun den åbenhed, der gjorde at vi først samarbejdede – og bagefter blev venner. Det er den åbenhed, der bygger bro imellem forskellige verdener. Vi er selv en del af det. Vi er selv livet, hvis vi tør tage imod det. Måske evner vi det ikke, måske har vi nok i os selv og bliver vi inde i vores eget hus. Men tænk på hvor stort livet er. Tænk på verden omkring os. Tager vi del i den? Betyder den noget? For så får den betydning. Det er derfor at det er vigtigt at være opmærksomme på hinanden, og nogle gange glemme os selv – for at kunne favne andre. Det er det, der optager mig i mit arbejde. Det er min nysgerrighed – og min drivkraft.

Foto af Anders Risell.

mandag den 27. februar 2012

BAG DE BLÅ BJERGE i Brønshøj 2012.



- en monolog om glæde, overlevelse og Kulturrevolution

Teatermonologen "Bag de blå bjerge" i Rytterskolen, Brønshøj Torv

Onsdag, 18. April 2012 - 19:00 - 21:00 50 kr.
Arrangeret af Brønshøj Bibliotek.

Teksten til monologen er baseret på den dansk/kinesiske kvinde Aihua Yans liv og opvækst under Kulturrevolutionen. Dramatikeren Michael Svennevig har skrevet teksten.
Stykket blev i nov. 2011 opført på ”Verdens mindste Teater” i Kronprinsessegade af skuespiller Elisabeth Von Rosen, som også vil opføre stykket i Rytterskolen.

Efter forestillingen vil der være en samtale/debat mellem Aihua Yan og psykolog Linda Nordin fra RCT(Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre) og publikum.
Aihua Yan er bosiddende i Brønshøj og meget aktiv i lokalområdet.


På billedet ses Aihua Yan og Linda Nordin lige inden premieren på "Bag de blå bjerge".

Onsdag d. 18. april kl. 19
Rytterskolen
Brønshøj Torv
2700 Brønshøj

Billetter 50,- kr. incl. et glas/vin sælges på Brønshøj Bibliotek fra d. 1. april
http://bibliotek.kk.dk/biblioteker/broenshoej/event/monolog-glaede-overlevelse-kulturrevolution



Teksten til monologen "Bag de blå bjerge" af Michael Svennevig blev udgivet i august 2011, og har som indledning en samtale mellem Aihua Yan og Michael Svennevig - og et efterord af Linda Nordin.
Forestillingen er baseret på samtalen med Aihua Yan, der indgik i portrætsamtalebogen "Drømme og visioner, 13 portætsamtaler om at ville og kunne" af Michael Svennevig (Epigraf 2011).

Om mennesker og masker,


Om en forlist barndom
- og en bortadopteret søster.

Michael Svennevig præsenterer sin roman 
”GIV MIG LIV”.

Oplæg holdt i OK-KLUBBEN på Frederiksberg,
mandag den 27.februar 2012.

Med et efterord af billedkunstneren og forfatteren
Alice Maud Guldbrandsen.




Jeg arbejder med psykisk udviklingshæmmede voksne og har gjort det gennem de sidste 17 år. Jeg har fast 10 timer om ugen og det er det jeg ernærer mig ved. I årenes løb er de blevet mine venner. Og jeg elsker arbejdet. Jeg skriver også bøger. Mest romaner, men jeg har også skrevet en portrætsamtalebog, for andre mennesker interesserer mig. Jeg kan godt lide at tale med andre. Det gør mig klogere, både på mig selv – og på de andre.
Jeg er også dramatiker. Nogle gange iscenesætter jeg selv mine teaterstykker. Af og til optræder jeg også med mine tekster. Faktisk har jeg levet og åndet gennem teatret før jeg begyndte at skrive bøger. I 12 år lavede jeg dukketeater for børn og voksne, så jeg er også dukkemager og dukkefører. Og så laver jeg festivaler og arrangementer. Bl.a. har jeg arrangeret Gammelfestivalen Det Sidste Suk.
Jeg har mange roller eller kasketter som jeg på skift tager af og på. Sådan er det nok for de fleste af os! Kasketter, roller og masker har det til fælles at de ændrer den måde vi er på og den måde som vi opfatter verden på.
Historien i dag handler om det, der ligger bag. Vi skal ind i et nøgent rum, hvor der ikke er noget at gemme sig bag. Derind hvor vi er allermest sårbare og forsømte. Det er slet ikke er rart at være der – for det er derinde vi møder os selv. Sådan som vi er, når maskerne og kasketter falder af os. Det er næsten ikke til at holde ud at være der – men det er derinde, alle de gode historier er. For mig som forfatter er det, når det bliver farligt at jeg rammer noget af det som jeg gerne vil sætte fri. Når jeg tør tage kampen op – med mig selv. Jeg har udkæmpet den kamp med min barndom. Måsker er det en kamp som I forlængst har lagt bag jer. Nogle udkæmper den tidligt, andre sent. Nogle bruger hele livet på at undgå at komme den nær. Mens andre dyrker den. Men som de fleste bearbejder og redigerer vi vores livshistorie løbende. Så på en måde er vi alle forfattere.
Forfattere på vores eget liv. For vi gennemskriver, bearbejder og beslutter hvordan vi vil huske det vi oplever. Vi kan ikke ændre det, der sker, men vi kan ændre måden vi opfatter det på.
Både som menneske og forfatter interesserer det mig, hvordan vi former og lever vores liv. For der er en masse forbundet med det og en masse energi bundet til det. Det er som et indre kraftværk, der hvert øjeblik kan futte af, men det er også så energifyldt at det afgiver energi. Men det gør ondt. Livet gør ondt.
Min seneste roman, ”Giv mig liv”, handler om min barndom. Romanen udkom her i sommer, og udgivelsen fejredes med en teaterforestilling med samme titel i Apostelkirke på Vesterbro. Forestillingen opførte jeg sammen med Thulla, der er sanger og komponist, og i denne sammenhæng - også skuespiller.
Sammen havde vi været i Holbæk, hvor jeg er opvokset, og havde optaget lyde fra min barndom. Det var lyde fra kirkegården, hvor jeg legede. Den tunge knirkende kirkegårdslåge, duernes kurren og ensomheden mellem gravene. Det var skrigende måger nede fra havnen, hvor jeg sad og kiggede ud over fjorden – og drømte mig væk. Og det var fodtrin nede fra kælderen, hvor vi løb og legede – og skræmte livet af hinanden.
Jeg har altid haft fornemmelsen af at jeg var omgivet af hemmeligheder. Hemmeligheder som ingen talte om, men som jeg hele tiden stødte ind i. Ligegyldigt hvor jeg gik. Ligegyldigt hvor forsigtigt jeg bevægede mig rundt.
For mange år siden fortalte min mormor mig at jeg havde en søster. På det tidspunkt havde jeg været enebarn i godt og vel 30 år, så... jeg glemte det. Det var jeg nødt til, for det var for overvældende. For uhåndterligt. Så jeg begravede det dybt inde i mig.
Men så havde jeg en drøm....


(Oplæsningen af starten på romanen ”Giv mig liv”).


Da jeg vågnede var jeg helt rundt på gulvet. Det var en af de drømme som man ikke glemmer igen. Den var så tydelig, at jeg ikke var i tvivl om, at det ikke var nogen almindelig drøm. Det var en af de drømme, der ville sige mig noget og som krævede at blive hørt. Og jeg vidste, at jeg var nødt til at reagere. Det kunne ikke længere forties.
Det var ikke let at spørge min mor om det. Det var akavet. Den eneste måde jeg kunne gøre det på, var at spørge hende en dag vi var ude at cykle. Vi kørte ved siden af hinanden, og jeg spurgte: ”Mor, der er noget jeg gerne vil spørge dig om - Har jeg en søster?”
Og så svarede hun: ”Hvorfor spø´r du?” ”Hvorfor spø´r du?....”? Hun sagde ikke: Nej, selvfølgelig har du ikke det. Men ”Hvorfor spø´r du?...”.Så vidste jeg besked. Det gjorde noget ved mig. Alt det ordløse jeg havde fornemmet fik et navn.
Senere skrev jeg en ansøgning til Familiestyrelsen for at forsøge at få kontakt med hende - min søster. Som bror kunne jeg ansøge uden at behøve tilsagn fra mine forældre. Selvfølgelig var det svært at fortælle det til dem, men for dem var det endnu sværere at tale om. Ja, næsten umuligt. Efter så mange år var døren ind til deres hemmelighed groet helt til, men uden at det havde formindsket smerten.
Min far græd, når han så ”Sporløs”. Min mor havde kapslet det inde. Det var svært at vide, hvad hun egentlig følte. Oven i det så var det lykkedes min mor at føde min søster uden at nogen lagde mærke til det. Det virker fuldstændig usandsynligt, men det lykkedes.
Min egen fødsel, 2 år tidligere, mindede om det. Min mor ville ikke have mig. Hun opsøgte en englemagerske, men løb væk derfra igen. Der var ingen, der vidste det, da jeg kom til verden. Jeg blev født 3 måneder for tidligt, så jeg må have været sej, siden jeg overlevede.
Da de ringede fra hospitalet og fortalte at min mor havde født, vidste hendes mor ikke at datteren havde været gravid, selv om hun boede hjemme.
Der var heller ingen andre, der vidste det, da min mor fødte min lillesøster. Hun blev straks bortadopteret.
Mine forældre blev skilt 10 år senere, og min mor forklarer, at hun ikke kunne overkomme at have 3 børn – for hun regnede også min far med...
35 år senere skrev jeg ansøgningen til Familiestyrelsen. Jeg havde fået at vide, at jeg kunne vedlægge et brev til min søsters adoptivforældre. Jeg startede brevet med at skrive: ”Kære venner...”
Hvad skulle jeg ellers skrive, for jeg kendte dem jo ikke – og vidste heller ikke, hvad de hed. De ville få mit brev og så var det op til dem, om de vil fortælle noget til deres datter – min søster. Hvis de ikke havde fortalt hende, at hun var adopteret, var det jo ikke sikkert at de vil sige noget til hende.
Jeg postede brevet, og blev stående ved postkassen, længe. Jeg blev pludselig bange for om brevet nogensinde ville nå frem – for breve kan jo godt blive væk og forsvinde. Jeg mærkede det i maven. Ville jeg mon nogenside få svar? Familiestyrelsen havde godt nok lover mig, at jeg ville få svar indenfor 3 måneder, hvad enten det så blev positivt eller negativt. 3 måneder var meget lang tid... 3 måneder... der var mere end 90 dage... det var længe at vente.
Mens jeg ventedde, tænkte jeg på min barndom. Min tavse barndom. Alt det jeg ikke kunne huske. For jeg kan ikke huske noget. Jo, jeg kan huske mine legekammerater, hvordan de så ud og hvad vi legede. Jeg husker alt om dem, men mine forældre... de er væk. Som om jeg ikke vil huske dem.
Fx. husker jeg, at jeg går op ad trappen til vores lejlighed, stikker nøglen i låsen, åbner og går ind – og så... ikke mere... De er simpelthen forsvundet fra min erindring. Pist borte. Som om de aldrig har eksisteret. Som om jeg har villet glemme dem.
Der går kun et par uger før jeg får en mail, der begynder med ordene:
”Hej, jeg er din lillesøster, Marianne...”
Vi begynder at maile til hinanden – og bliver hurtigt enige om, at vi indtil videre er nødt til at holde mine forældre udenfor. Eller vores forældre... Der er så meget vi skal have indhentet.
Da jeg første gang ringer til hende føler jeg mig helt sammensurret indeni. Hvordan vil hendes stemme være? Vil den være lys eller mørk? Vil det være en rar stemme som jeg umiddelbart synes om – eller...?
Jeg siger ikke noget om det jeg tænker. Forsøger at slå det ud af hovedet, indtil til hun selv foreslår, at vi skal mødes. Det sker et par uger senere. Hun foreslår at vi skal mødes på en café på Amager.
Det er sommer, midt under jazzfestivalen, og da hun ved, hvordan jeg ser ud (for jeg havde vedlagt brevet et foto), er det hende, der må holde udkik efter mig, for jeg ved jo ikke, hvordan hun ser ud.
Hun har sat sig udenfor, og jeg er straks klar over at det er hende. Der sidder ikke andre, men jeg kan også MÆRKE det. Det ér hende. Der er slet ikke nogen, der kommer ud for at høre, hvad vil have. Måske fordi vi sikkert har lignet to forelskede, der har siddet helt opslugt af hinanden.
Jeg havde taget en flaske rødvin med i tasken og den drak vi nede på stranden, mens vi lå i sandet og kiggede ud over havet, mens solen gik ned - og vi fortalte hinanden om alt det liv vi havde levet - uden hinanden.
Jeg syntes, at jeg havde vundet i lotteriet. Ja, jeg følte mig næsten forelsket. Det var berusende. Som at være beruset i champagne. Det boblede op i næsen og fik alting til at blive så let, så let – som om det var sæbebobler, der blæste afsted i vinden. Som om al tyngden var blæst væk.
Jeg fortalte alle om det, men sagde ikke noget til mine forældre. Det her var noget som Marianne og havde lyst til at have for os selv – uden dem. Så måtte det andet komme senere.
På et tidspunkt mailede Marianne til mig og spurgte om det er meningen, at jeg vil beholde hende som en hemmelighed, og så forstod jeg, at det var på tide at involvere mine forældre. De havde begge fået en kopi af ansøgningen, men jeg havde ikke fortalt dem, at jeg havde fået svar – og heller ikke at jeg nu havde fået kontakt med Marianne, deres datter.
Jeg besluttede mig for at invitere dem ud i mit kolonihavehus sammen – og så fortælle det til dem dér. Mine fraskilte forældre er meget glade for hinanden og de snakker og griner og fortæller løs. Det varede mange timer inden jeg kunne få mulighed for at sige: ”Jeg har samlet jer i dag, fordi der er noget jeg gerne vil fortælle jer...”
Det var som om det helt punkterede det hele, og det bliver tydeligt at den glade stemning bare havde været et dække over usikkerheden, men jeg kunne straks berolige dem med at min søster var glad og veltilfreds, at hun var gift og havde en søn – og boede i Kastrup. Hun hun havde haft en dejlig opvækst og bar ikke nag over at have været blevert bortadopteret – for hun havde haft det glimrende og havde ikke manglet noget.
Der bredte sig straks en næsten euforisk stemning - og så skålede vi for Marianne.
Siden mødtes min søster med både min mor og min far. Umiddelbart virkede det som om det ville være lettest for min far, og meget sværere for min mor. Men det skulle vise sig at være lige omvendt. Den afgørende forskel var nok at min mors nuværende mand tilskyndede hende til det og støttede hende i processen.
Min roman slutter for 5 år siden med det brev som jeg skrev til Marianne - og som jeg også sendte til mine forældre - efter at vi havde mødtes ude i min kolonihave. Det vil jeg gerne slutte med at læse.
Og så skylder jeg at sige, at når jeg lader bogen slutte for 5 år siden, er det for ikke at befamle de impliceredes følelser unødigt. De har alle tre læst, kommenteret og godkendt romanmanuskriptet inden det blev trykt.


(Oplæsning af slutningen på romanen ”Giv mig liv”)



BAGEFTER:

Jeg er så heldig at have en gæst med i dag. Det er forfatteren og billedkunstneren Alice Maud Guldbrandsen. Måske har I endda hørt hende holde oplæg her i klubben om ”Tavshed blev min sang” om bombningen af Den Franske Skole?
Det var faktisk Alices ide, som hun gav videre til Poul, at jeg skulle fortælle om romanen og familiehistorien her. Alice har fortalt mig så indlevet om det som hun har fået ud af romanen, og ikke mindst det bud som hun synes at den har til alle med en familie. Så på opfordring har jeg bedt hende om at gentage det i dag, og det kan så passende danne overgang til, hvis der skulle være nogen, der har lyst til at spørge om noget.
Jeg byder velkommen til Alice Maud Guldbrandsen!




Efterord af Alice Maud Guldbrandsen
til Michael Svennevigs præsentation af bogen 
"GIV MIG LIV",
mandag den 27. februar 2012 
i OK-klubben på Frederiksberg.



…. Tak, Michael. Og tak til jer, der er til stede, fordi jeg må komme med nogle efterord til bogen, ’Giv mig liv’ – og dens fine og dybtgående præsentation.
Ja, det er unægtelig en grum, bevægende og næsten ubegribelig historie fra det virkelige liv. Så jeg går ud fra, at I nok sidder og grubler lidt endnu …. Selv synes jeg, at der er så stor dybde og mange lag bag ordene på de 159 velskrevne sider – at de sætter mange tanker i sving.
Sådan havde jeg det i hvert fald første gang, jeg læste – ikke bogen. Men det allerførste manuskript i sommeren 2010, hvor Michael bad mig komme med kommentarer til det.
Da bogen udkom sidste år, læste jeg den selvfølgelig igen - i den færdige form. Og lige nu har vi alle sammen lyttet til Michael’s gribende beretning om bogens baggrund, handling og tilblivelse.
Men det er ikke kun ’en grum historie.’ For jeg synes også, at den rent sprogligt er så fint, enkelt, følsomt - og ikke mindst usentimentalt beskrevet, at den også er en meget smuk og stærk familiehistorie på én og samme gang. En bog, hvis indhold uvægerligt burde fange de fleste folks opmærksomhed. Måske i særlig grad forældre i denne generation. Det vil sige – jer, der er flest til stede af i dag - inklusiv mig selv.
Ved Michaels præsentation af ’Giv mig liv’ – og især om alle de hemmeligheder og den ensomhed, der omgav ham i barndommen, følte jeg mig straks tilbage i 1945 igen. Der hvor mit dilemma opstod og hed ’tavshed’! Det var den tavshed, forældre med børn, der overlevede bombardementet af DFS - blev tilrådet som bedste medicin for at glemme alt det stygge, vi havde set og oplevet. Men det var en ’fejlmedicinering’ – for ingen af os glemte – men gemte …
Som Michael har jeg altså også gået rundt med noget, der føltes som en indvendig knude af ensomhed i mere end 30 år. Noget af knuden blev - sikkert i lighed med Michael - løst ved at skrive en bog. Min om begivenheden og ved fremover at udskifte tavsheden med talegaven. Det er måske lidt upassende udtrykt. Men ved endelig ’at efterlade ligene i lasten’ - fik jeg faktisk liv! Så med Michaels livshistorie er jeg ikke i tvivl om, at han også har fået en meget stor del af det, han i titlen næsten råber eller insisterer på i bydeform … ’Giv mig liv’ …!
Som helhed synes jeg, at bogen virker flot og befriende, fordi historien også rummer den spontane glæde og humor – som kun børn er i besiddelse af. Den, der altid udtrykkes på den mest umiddelbare måde.
Livshistorien, ’Giv mig liv’ er naturligvis alene Michaels egen forestilling og opfattelse af den. Det vil sige, den er skrevet ud fra et subjektivt synspunkt - og derfor med rette kaldes ’roman’! Men andre – og her kan jeg ikke lade være med at tænker på, hvis mine tre sønner – en af dem på alder med Michael – ville have gjort det samme – og modsat min opfattelse!
Men da faktum altså er den, at vi alle hver især har hver sin egen opfattelse af det samme – måtte jeg i så fald bøje mig – om jeg ville eller ej 
Fordi historiens indhold er spulet for bitterhed, anklage, had og andre negative følelser, synes jeg allermest - at den drejer sig om mennesker og kærlighed. Og med disse svære, tunge og brogede begreber mener jeg virkelig, at bogen lægger stærkt op til debat. Måske for at skabe egne facit. Altså dem, der er menneskeligt umuligt at gøre på andres vegne? Meeen, gisninger, meninger - og ikke mindst eventuel brug af selvindsigt - kunne måske bane vejen til en vis forståelse … ?
Pudsigt nok – og lidt overraskende - fornemmede jeg under vejs i læsningen, at Michaels og min individuelle barndom – på trods af generations- og aldersforskel - var meget ens: Ensomhed, jagten efter tryghed, udøvelsen af diverse ’kreative’ påfund og aktiviteter, ensartede adfærdsmønstre mv. Da jeg derudover ikke erindrede at have har hørt mine egne børn - eller andre af samme årgang – udtrykke sig om noget lignende, undrede det mig meget. For hvad var det mon i hans og mit barndomsliv, der gjorde dem så ensartede?
Det er desværre lidt sjældent, at en bogillustration roses, fremhæves eller fortolkes. Men her til sidst vil jeg gerne have lov til at sige, hvad den fortalte mig:


Fotografiet foroven viser ansigtet af en køn lille dreng med et følsomt og mildt udtryk i. Et indtrængende, men lidt drømmeagtigt blik i de smukke barneøjne - og et let smil på munden. Fotografiet forneden - en port med et smukt og meget dybt perspektiv i sig. I det sidste ser jeg Michaels personlige mål med bogen – kampen for friheden til hans eget liv og dets indhold. Men der er lang vej forude. For målet ligger som den lille firkantede brik – dybt og inderst inde i perspektivet. Måske det er det, jeg skimter i fotografiets udtryk foroven?
Har jeg mon ret i nogle af mine betragtninger – eller hvad synes I .. ?
 
 
----------------------------------------------------
 
Se fotos fra teaterforestillingen baseret på romanen.
 
----------------------------------------------------