torsdag den 25. juli 2019

Lyriske festivalstemmer IV

Foto: Michael Svennevig.


Helene Johanne Christensen debuterede med digtsamlingen BLÅ på Forlaget Gladiator sidste år.
Hør hende læse og og fortælle om arbejdet med digtsamlingen her på festivalpodcasten og til festivalafslutningen, søndag den 18. august kl. 13-16 i gårdhaven hos Dansk PEN, Dronningensgade 14 på Christianshavn. I tilfælde af dårligt vejr bliver det i Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra.

Her er et uddrag fra digtsamlingen BLÅ:


en helt anden tid
lader lyset falde skråt
ind
i et nu

en helt anden tid
lader lyset falde

mit ansigt i skygger

mørke hænder
skygger for mit ansigt
et helt andet lys
falder

jeg samler lys
for dine fødder
asfalten suger det
til sig

det når dig ikke









Karsten Wraae Larsen er med i den kommende festival-havebog 
og læser sit digt SKEL fra bogen op på udgivelsesdagen i HF Prøvestenen
Selv debuterede han med digtsamlingen PUNKTERBLOMST 
på Forlaget Epigraf tilbage i 2010.

Her er et uddrag fra SKEL


På hækken af blade
formet af muld og mineraler
fletter vi en vej af ord og blikke
så vi kan finde fri passage
eller opstille forhindringer
måske endda en mur

På plænen ligger liv
spredt ud mellem sekunder og år
overgivet til hinanden
fletter vi små historier af os
sammen eller hver for sig

På taget flader regnen ud
bliver væk tilsammen
før de som nye dråber
finder enden på en tagrende
et stykke tingeltangel
eller en himmelvendt
sommerhud

Under kolonien
siver minderne ned
smelter og ruster som de skal
giver plads til nye
overjordiske glemsler
og ormene hygger sig
alt er ved det gamle



Flere Lyriske festivalstemmer:

I + II + III + IV + V

Læs mere om festivalen MØD VERDEN

onsdag den 24. juli 2019

Lyriske festivalstemmer III

Jon Høyer: Ældrebølgen
Det Poetiske Bureau 2019.


Engang stod fremtiden
i en lysende dis
foran mine udødelige øjne

Nu er lyset stillet skarpt
på engdraget foran
og hen til gravens rand

Det er her
der skal danses


Dans med når Jon Høyer fortæller 
og læser op fra ÆLDRE BØLGEN 

søndag den 18. august 2019
i Gårdhaven ved Dansk PEN, 
Dronningensgade 14 på Christianshavn.

I tilfælde af dårligt vejr 
flyttes arrangementet til 
Dansk Forfatterforenings lokaler, 
Strandgade 6 - et par gader derfra.

-----


Stillfoto fra "Om Vi Mødes Igen"


Mød Claus Willumsen i Salonen 
på Mød Verdens 4. festivaldag
torsdag d. 15. august kl. 19-21.

Claus medbringer en lyrikinstallation, der kombinerer film, lyddesign og liveoplæsning.
Værket "Om Vi Mødes Igen" sætter fokus på de mange mennesker, der flygter over Middelhavet for at nå til Europa. Digtet består af seks dele og er et work-in-progress, men her er første del:




"De kommer om natten.
De svæver som gribbe og efterlader ingen spor.
Du er kun et barn, da de ankommer, men en mand, da de forlader os.
Min søn, du må blive en mand.
Du skal overleve.
Du må forlade os.
Sådan sagde min Moder.
I natten, i nattens aske.
Den dag, jeg blev en mand."


Foto: Sune Helles Pedersen



Flere Lyriske festivalstemmer:

I + II + III + IV+ V

Læs mere om festivalen MØD VERDEN

tirsdag den 23. juli 2019

Lyriske festivalstemmer II



Mød Kenneth Krabat & Cindy Lynn Brown,
der læser op fra deres fælles digtsamling
"a til b - z til fisk",
der lige er udgivet på forlaget tabognar.
Mød dem på 3. festivaldag,
tirsdag den 13. august kl. 16-21 
i Global Art Gallery i Vanløse.

Her er bagsidedigtet:

Og så glider de ind
i hinanden med fingrene
forrest som følehorn
og ud igen med stumper
af hinanden i huden
i sproget i spyttet som
hver sin nyudsprungne version
af sig selv

Antennerne sitrer indoptager improviserer
og så taler de om rumvæsenerne
der bor i sololien for at iagttage menneskene
om tjeneren der nok blev kølig da de betalte med gavekort
fordi hun som barn altid blev spist af
med et gavekort på sin fødselsdag
og ikke fik lavendelfarvede lagkager 
og kropskontakt nok

I perioder lever de af pebermynte
indtil de får cravings
efter at flyve over havet
med friske hjul på kufferten
talesmage et nyt sted frem i kroppen
og blive til forfra


-----------

Cindy Lynn Brown 
medvirker i den kommende festivalbog
med digtet "No filter".

Kenneth Krabat 
har man kunnet opleve 
med to én-aktere 
på festivalerne i 2017 og 2018.


Her en reading af Poul Storm og Trine Runge 
på Kenneth Krabats "Erling møder sin gamle flamme"
fra Global Art Gallery sidste år.

Læs mere om festivalen MØD VERDEN

Flere Lyriske festivalstemmer:

I + II + III + IV+ V

Lyriske festivalstemmer I

Foto: Majka Bjørnager.

Mød René Sandberg & Kirsten Marthedal
- der også er med i festivalbogen LIVETS GANG I HF PRØVEKLUDEN -
og som medvirker på 2. festivaldag i HF Prøvestenen på Amager
lørdag den 10. august kl. 12-21
To stemmer og en violin


"Drømmen griber bagud, genkendes som nostalgi, længslen efter tidligere tiders tabte rettigheder. Retten til at finde sin føde i paradisets træer og buske.
Drømmen rækker forud. Stykkes sammen af umiddelbare muligheder, drevet af ideen om kurs mod et særligt bestemmelsessted.
Drømmen er at generhverve det tabte lod af paradis, at kunne høste byens kemipåvirkede afgrøder.
Drømmen er en nyttehaveforening, anlagt på flere tons flyttet og forurenet jord."

Troldmanden René Sandberg og digteren Kirsten Marthedal har skrevet sig ind på hinanden og på kolonihavefænomenet. Det er blevet til en tekst om drømmen, og opretholdelsen af retten til liv og overlevelse. En rettighed, som hvis ikke den er mulig, må betegnes som en drøm. 



Mød Kasper Schultz & Soma Allpass 
- der medvirker på 2. festivaldag i HF Prøvestenen på Amager -
lørdag den 10. august kl. 12-21
Cello, sav, effekter og fortælling.
Fabulerende fortælling møder virtuos, syret cello.
Ud af det møde opstår noget nyt. “Brønshøj fortælling” er del af en række historier,
der foregår i Brønshøj og omegn. Historie og musik er delvist improviseret
og musiker og fortæller kan påvirke hinanden
og derved få historien et nyt sted hen.
Kasper Schulz: fortælling, sav. Soma Allpass: cello og effekter.


Flere Lyriske festivalstemmer:

I+II + III + IV + V

Læs mere om festivalen MØD VERDEN

Festivaltrailer

mandag den 22. juli 2019

Mød Hanne Marie Svendsen

Omslag: Ida Balslev-Olesen


”Mellem Regndråber”

Forfatteren Hanne Marie Svendsen (født 1933) fortæller om savn og længsel, om asketåger og vågne drømme på denne 19. festivalpodcast, der er en hyldest til det fabulerende og drømmende, der løber som en rød tråd igennem forfatterskabet og ikke mindst i den seneste roman ”Mellem regndråber” (Gyldendal, 2019). Men også om, hvordan det startede, og om hvordan et møde med forfatteren og digteren Jens August Schade (1903-1978) kom til at betyde meget. Hanne Marie Svendsen fortæller om sit forfatterskab og den seneste roman "Mellem regndråber" og læser op fra: "Samtale med Gud og Fandens oldemor", (Gyldendal, 1982), "Rudimenter af R" (Gyldendal, 2009) og "Himmelsten" (Gyldendal, 2013).

Foto: Michael Svennevig

Anmeldelse af MELLEM REGNDRÅBER

Det er en fryd at læse ”Mellem regndråber”, der består af 13 selvstændige afsnit. Ellers måske er det snarere essays. Skønlitterære essay. Eller slet og ret en roman, sådan som bogen er benævnt på omslaget. Det er som at vandre imellem regndråber, for man bliver slet ikke våd. I Hanne Marie Svendsens selskab når man tørskoet frem. Måske til det hinsides – eller i hvert fald meget tættere på sig selv.

Jeg tror slet ikke at det er forfatterens svanesang, for selv om tekster bærer præg af at være skrevet af en forfatterinde med et langt liv bag sig med mange indhøstede erfaringer, er det som om at det hele vejen igennem også venter et smil. Nogle gange sørgmuntert, men hele tiden fuld af skælm og virkelyst. Det er en vågen tekst, der er til stede og som folder sig ud for læseren, der giver sig tid til at læse romanen. Man kan sagtens læse den på ingen tid, for der står ikke meget, eller det er netop, hvad der gør. Men det er beskrevet med få præcise ord, men til gengæld er indsigterne og erkendelser lige bag tekstens overflade fascinerende dybe. Ja, sine steder ligefrem afgrundsdybe. Det er som at danse med døden. Rundt og rundt på en ganske sprød overflade, der hvert øjeblik kan skride, men alligevel føler jeg mig så tryg i Hanne Marie Svendsens selskab. Det er en meget personlig beretning, der aldrig bliver privat.

Dansestemningen bliver slået an ordene: ”Efterhånden kender jeg flere døde end levende. Når jeg skal dø, vil jeg have en fest for dem alle, levende og døde. De skal danse med hinanden, le med hinanden, mens jeg står i en krog og kigger på.” (side 55).

Teksten er perlende, og svær at lægge fra sig. Hør bare dette afsnit, der gnistrer af veloplagthed: 

”Når jeg en sjælden gang tog ind til byen for at købe ind, mødte jeg gamle venner.
Jeg sad på en café og hvilede mig. Og ind kom Inger Christensen. Hun havde været i magasin for at købe et opvaskestativ og en røget makrel.
Abrikostræerne findes. Men også opvaskestativer og røgede makrel.” (side 63).

Men teksten er fuld af sorg, for hvordan kommer man videre, når ens elskede dør? Hvordan kan livet fortsætte forbi det uoverskrideligt kryds som døden efterlader dér, hvor ægtemanden plejer at være. Eller som Hanne Marie Svendsen beskriver det i romanen med rammende og overraskende billeder á la dette:

”Det siges, at Ruth Berlau gik rundt med sin gamle elsker Bert Brechts urne i sin håndtaske.
Jeg drømmer, at jeg har fået indopereret en urne i en kindtand yderst foroven.”

Man smiler uvægerligt, selv om det mere er tragisk end sjovt. Eller tragikomisk, i hvert fald.

Fortællingernes tone er klar og munter, sådan som den sammenstilles i f.eks. denne beskrivelse: 

”... marmorsarkofag omgivet af engle af nissemænd.” 


Man ser det straks for sig. Sådan er det hele vejen gennem. Jeg måtte rationere læsningen, for ikke at blive for hurtig færdig, men det var svært at vente. Til gengæld er det en bog som jeg straks fik lyst til at genlæse, da jeg havde vendt sidste side.


"Mellem regndråber", Gyldendal, 2019. 123 sider.


*


Det er tredje gang vi mødes for at tale om drømme, liv og litteratur.

Første gang indgik det i "Drømme og visioner. Portrætsamtaler om at ville og kunne" (Epigraf, 2011). Læs et uddrag.

Anden gang indgik det i "Ude på kanten. Portrætsamtaler om at turde(Epigraf 2014). Læs et uddrag.

Denne tredje gang kan det høres på denne 19. festivalpodcast.



Derudover har Hanne Marie Svendsen  medvirket 
på Gammelfestivalen Det Sidste Suk (2010) 
og i den tilhørende Gammelbog I  

- samt på Gammelfestivalen Død og hygge på plejehjemmet (2014)
og i den tilhørende Gammelbogen II

Læs også det seneste: Ældst er bedst

Oplev Hanne Marie Svendsen på Gammelfilmen (2014)
sammen med Henning Carlsen, Lise Warburg, Lise Bidstrup 
og Kirsten Thorup.

Foto: Michael Svennevig

Mød Hanne Marie Svendsen 
fredag den 9, august 2019. 


Se festivaltrailer
Læs mere om festivalen 
- og festivalåbningen på  Facebook.



Mød Pia Sigmund og Mirza Cirkinagic




Pia Sigmund har skrevet bogen ”DANSKE UNGE. Gode historier om dansk mangfoldighed”, der udkom på Forlaget Ravnerock tidligere i år, hvor hun bl.a. taler med Mirza Cirkinagic:



”Min søster og jeg var de eneste udlændinge i vores folkeskole. Det var hurtig og konsekvent integration. Jeg kastede mig ud i at blive dansk nok”. 

Efter folkeskolen og med studentereksamen i bagagen rejste Mirza rundt i verden i 2 år. 

”Vandregenet i vores familie slog til. Jeg elsker at rejse og se andre steder og udvide min horisont. Når vi møder hinanden, kan vi bedre forstå hinanden, og vi bliver bedre til kulturudveksling.” 

Så snart Mirza var i Danmark igen, fik han job i rejsebureauet KILROY, og her var hans opgave at sende andre mennesker ud i verden. 

”Jeg er megaglad for mit arbejde, og det er blevet lidt af min personlige identitet. Og så var jeg så heldig at møde min kone der. Mit job har ført mig til mit livs kærlighed nummer 1 og nummer 2. ” 

Mirza giftede sig med Sepideh (med iransk baggrund) for et par år siden; og de har en lille søn, Emmet.

- uddrag fra "DANSKE UNGE".


Om bogen:

Jeg bliver glad og fortrøstningsfuld, når jeg læser om de tre familier som Pia Sigmund har valgt at fortælle om i ”DANSKE UNGE”. Den ene rejser mere end den anden. Den ene har mere vidtgående uddannelser end den anden. Den ene er mere optager af dansk kultur end den anden. Det er berigende læsning, og samtidig er det også en påmindelse om at man skal beholde sin egen kultur, sin egen religion og alt det der er ens egen, men samtidig være åben over for alt det danske. Vær åben over for det der er omkring os – Ja, det gælder jo os alle. Det er mønstereksempler på, hvad man kan gøre med integrationen, så det bliver en berigelse for alle. Jeg sidder tilbage med et stort smil og med en følelse af, hvor stort livet er, og hvor rummer det dog mange muligheder. Hvor er det dog nogle friske, initiativrige og løfterige fortællinger om, hvordan mangfoldigheden kan være en berigelse. Dertil er der masser af dokumentation for den succes som langt de fleste medier og politikere har valgt totalt at fortie. Det er forstemmende midt i glæden.



Mød dem begge til festivalåbningen af MØD VERDEN, og her er  et genhør med festivalpodcasten fra 2018: 

Den kraft som fortællingerne har”, hvor den nu 79-årige forfatter og fortæller beretter om sit møde med de første flygtninge fra Østpreussen, da hun var barn. 
Men også om vigtigheden af at nogen fortæller de nyankomne, hvad man skal gøre, hvor man skal gå hen – og hvordan man har det i det her land.

”Når man fortæller andres historier er det væsentligt, hvilket forhold man har til sin egen historie”, fortæller Pia Sigmund i podcastsamtalen, der også er udgivet i bogen "Billeder af liv" (Epigraf 2018). 




Her er et uddrag fra bogen:

Pia Sigmund (PS): Jeg har været lærer i 20 år, men da jeg blev 50, begyndte jeg at læse videre.

Michael Svennevig (MS): Hvorfor det?

PS: Jeg drømte om det i mange år. Jeg ville så gerne læse historie. Det var det, jeg gik og tænkte på, mens jeg underviste i folkeskolen. At det var noget for mig. Jeg skulle nok have gjort det, allerede da jeg var ung, men det blev ikke til noget. Men det var måske også meget godt, for det at være lærer er et meget fleksibelt arbejde, så jeg f.eks. havde nedsat timeantal, da vores børn var små. Eller det var i hvert fald et fleksibelt arbejde dengang. Men så skulle det være.

MS: Men hvorfor historie?

PS: Det ligger så dybt i mig, så det kan jeg slet ikke forklare. Jeg tror, det er medfødt.

MS: Er det noget, du har fra dine forældre?

PS: Ja, min far var meget historisk interesseret. Absolut. Han var også familiehistorisk interesseret og lavede stamtræ, både for min mors og for hans egen familie. Jeg har altid lyttet meget til, hvad han fortalte mig. Han var historiefortæller – uden at vide det.

Læs mere.




lørdag den 20. juli 2019

En bøn til havet - af Khaled Hosseini


"En bøn til havet" af Khaled Hosseini er inspireret  af historien om den 3-årige kurdiske flygtning  Alan Kurdi, der druknede i Middelhavet på vej til et mere sikkert liv i Europa i september 2015.


Foto: Mika Filborne


2. pinsedag blev historien opført som en reading i Apostelkirken på Vesterbro.

Hør mere om det på denne 18. festivalpodcast, hvor der både er uddrag fra opførelsen i kirken og samtaler med de involverede om arbejdet med readingen og om tankerne bag.

Hanne Karin Garborg (eller Madame Garborg som hun hedder som forfatter) havde taget initiativet til det. Mika Filborne havde komponeret og spillede musikken på kirkens flygel til uropførelsen.
Ole Bundgaard havde været medkomponist og ledsagede oplæsningen på saxofon - og læste også  afsnit af fortællingen, der ellers blev læst af Madame Garborg.


Foto: Mika Filborne


Elisabeth Arnsdorf Haslund, UNHCRs talsperson, indledte.

Foto: Michael Svennevig


Niels Nymann Eriksen, Apostelkirkens indvandrerpræst, havde lagt rum til opførelsen.

I denne podcast medvirker de alle. Musikken er fra optagelsen i Apostelkirken 2. pinsedag.
Efterfølgende havde jeg en samtale med Hanne Karin Garborg og Ole Bundgaard, og besøgte bagefter Elisabeth Arnsdord Haslunf i FN-byen i Nordhavnen og mødtes med Niels Nymann Eriksen i Apostelkirken.

På denne podcast siger Mika Filborne ikke noget, men det gør han til gengæld på den solo-podcast, der blev offentliggjort tidligere på sommeren, hvor man kan høre mere af hans musik og om hans tanker bag kompositionerne. Læs og hør mere.

Elisabeth Arnsdorf Haslund kan man også høre fortælle mere på denne solo-podcast, hvor hun fortæller om baggrunden for "En bøn til havet" og hvorfor der på trods af alt stadig er grund til at være optimistisk. Læs og hør mere. 

Selv om "En bøn til havet" foreløbig kun kunne opleves ved uropførelsen i Apostelkirken, 
bliver der alligevel mulighed for at opleve et mindre uddrag 
som Elisabeth Arnsdorf  Haslund introducerer 
fredag den 9. august 2019 kl. 19-22 
i Apostelkirken på Vesterbro.