torsdag den 29. juli 2021

30: Emilie Mollenbach: Med kurs mod festivalen ÆG & HÅB - 3. del

 

Foto: Michael Svennevig.

Hør denne 30. podcast med Emilie Mollenbach,
der offentliggøres den 31. juli.


En af Emilie Mollenbachs mandalaer efter eget design.


Emilie Mollenbach har have i HF Prøvestenen på Amager.
Hun har altid tegnet krusseduller, men oplevede en helt barnlig fryd, da hun begyndte at tegne og male MANDALAER (se illustrationerne). Tidligere har hun malet på lærred i stort format, men det blev for stift, for kedeligt og for seriøst. Det var som om legen forsvandt, men den vendte tilbage, da hun begyndte at tegne MANDALAER. 
Hør hendes beretning.


En af Emilie Mollenbachs mandalaer efter eget design.


Mød Emilie på den kommende festival ÆG & HÅB i HF Prøvestenen 2. festivaldag, lørdag den 7. august i teltet fra kl. 13-17, hvor hun tegner sammen med de børn og voksne, der måske har lyst til at genskabe oplevelserne fra æggelandskabet på plænen i en mandala - eller bare lyst til at fortabe sig i mandalaernes forunderlige mønstrede verden, mens der er mulighed for at lytte til de optrædende i teltet. Hvis det er helt rigtigt, burde man brænde mandalaerne, når de er færdige, for de symboliserer livets forgængelighed, men det gør vi dog ikke i teltet, hvor de i stedet bliver hængt op med klemmer på snore og udstillet bag det kreative værksted bagest i teltet. Men som Emilie siger: "... det kan det da godt være, at jeg brænder min mandalaere en dag..."



En af Emilie Mollenbachs mandalaer efter eget design.


Podcast i 3 dele.
Hør også podcastens to første dele:

1. del kom vi ombord på båden i Dragør Havn sammen med TANTE ANDANTE (eller Benedicte Riis som hun også hedder) til en snak om ÆG & HÅB, men også om at sejle på verdenshavene og drømme store drømme. 
I 2. del fortsatte båden til lystbådhavnen ved Nokken ved siden af HF Prøvestenen på Amager, hvor lydentreprenørerne Niels Larsen og Thomas Emil Hansen steg om bord til en samtale om musik og sejlads, men allermest om drømme, udlængsel og om ÆG & HÅB. 
De er alle - samt Emilie -  med på 2. festivaldag
Desuden er Tante Andante med til festivalopvarmningen og medvirker også til festivalåbningen.  


En af Emilie Mollenbachs mandalaer efter eget design.


Wikipedia om MANDALA:

"Mandala (sanskrit: मण्डल kreds) er en symmetrisk figur ofte i blomst-, kors- eller hjulform. Den er et af de ældste religiøse symboler, kendt allerede fra palæolitisk tid. Mandalaen er kendt hos pueblo-indianerne og i hinduismen og den tibetanske buddhisme (de fem dhyanibuddhaer). Den findes tegnet i sand og malet. Fx med Kristus i cirklens midte og med de fire evangelister eller deres symboler i de fire kardinalpunkter. Mandalaer bruges almindeligvis af hinduistiske og buddhistiske munke og i tantrisk yoga til meditation."

*
Musik: Mikkel Andersen spiller Heitor Villa-Lobos (1887-1939); Prelude No. 2 in E Major fra Albummet "Puerta de sol" (Helikon, 2012). Mikkel Andersen medvirker også på festivalen. Dels sammen med Hanne Skov den 7.8. i Prøvestenen på Amager og dels solo den 12.8. i Salonen på Østerbro. Hør mere her.


*
NÆSTE - og sidste - PODCAST inden festivalen:

31: MUSIKKEN PÅ FESTIVALEN
Hør uddrag fra den musikalske verden 
som 14 af festivalens kunstnere
inviterer indenfor i.
Men dette er selvfølgelig kun en smagsprøve, 
for der er meget mere musik på festivalen. 
Men også så meget andet. Både af toner, ord, billedkunst, poesi, madlavning, 
oplæsning, historiefortælling og ikke mindst ÆG & HÅB.

Podcasten offentliggøres den 6. august 2021
- samme dag som festivalen åbner.
Læs mere her.

Læs mere om festivalen ÆG & HÅB

Se festivalen på Facebook.


*

onsdag den 28. juli 2021

Mød Anne Gry Henningsen, kunstnerisk leder og skuespiller i MÆRKVÆRK

Foto: Michael Svennevig.



Anne Gry Henningsen er kunstnerisk leder og skuespiller i MÆRKVÆRK, der producerer teater til teenagere. Det er en svær gruppe at spille teater for. Det kræver mod, tilstedeværelse og nærvær. Gry er modig. Selv trækker hun på skulderen, da jeg nævner det. Hun er handlekraftig og illustrerer det ved at slå hænderne sammen. Der er ikke så meget snak over hende. Hun udklækker ideerne til teatrets forestillinger, men har dramatikere og instruktører til at lave det videre arbejde, indtil hun selv står på scenen. Hun fortæller at forestillingerne laver de i fællesskab. Jeg har set og anmeldt tre at teatrets forestillinger, der alle har været drevet af stort mod.

Der er forestillingen ”Stræber” om vores konkurrencesamfund- og liv, ”FRONTLØBERNE” om klimakampens nødvendighed og senest ”under huden”, der handler om døden. Den sidste af de tre er direkte personligt følelsesmæssigt motiveret for Gry, mens de to andre er startet som et ønske om at undersøge og forholde sig til noget, der trænger sig på i tiden. 


Foto: Michael Svennevig.


Hør Gry fortæller på 3. festivaldag, tirsdag den 10. august kl. 15-21 i Global Art Gallery i Vanløse, om det særlige ved at lave teater for unge og hvad det personligt kræver af hende, både som teatrets kunstnerisk leder, skuespiller – og som menneske.


Læs mere om de tre anmeldte forestillinger:

Foto: Per Morten Abrahamsen



Foto: Per Morten Abrahamsen



Foto: Per Morten Abrahamsen

Stræber


*

Læs mere om festivalen ÆG & HÅB

Se festivalen på Facebook.

*

mandag den 26. juli 2021

Anmeldelse: PIGEN MED SHERIFSTJERNEN af Birgitte Bregnedal

 

Omslag: Sabine Brandt Studio. 
  
Vi er ude på landet i 70´erne. De glade 70´ere fristes man til at sige, men det klinger alligevel forkert, og er ikke spor morsomt, sådan som det skildres i Birgitte Bregnedals debut som voksenforfatter. Det er en ferm børne- og ungdomsforfatter, der med "Pigen med sherifstjernen" tager et skridt ud i nyt farvand. Ikke at Birgitte endnu ikke har skrevet om farlige og komplekse emner, for det har hun. Birgitte Bregnedal er forfatter til mere end 20 børnebøger og også enkelte for læsesvage unge og voksne. Egentlig er hun uddannet økonom, men kvittede finanskarrieren og kastede sig ud i livet som forfatter efter 13 økonomi-år. Hun er medlem af Danske Rejsejournalister. Som rejseskribent kombinerer hun eventyrlysten og skrivningen - to af hendes store passioner.

Men tilbage til sherifstjernen, for dens symbolik løber hele vejen gennem debutbogen. Den 6-årige jeg-fortæller ser på livet på en frisk og usentimental måde. Sammen med den ét år ældre storesøster, Mille, ser hun på voksenlivet som det omgivende dyreliv på gården, det er også meget lig sådan som de vokse i hendes verden ter sig. Det er ikke let at være barn, men det må man bare få det bedste ud af. Sådan er det!

Mens søsteren ser op til moren, er det faren som jeg-fortælleren holder sig til. Som børn går de ind og ud af mange forskellige verdener, for noget må gerne siges til den ene, men ikke til den anden. Det går igen i forholdet til bedsteforældrene. Det er ikke altid lige let farvand at manøvrere i. Der er lidt "Emil fra Lønneberg" over den ligefremme måde som fortællingen berettes på, men smilet når ikke med. Alligevel er der noget afvæblende over Birgitte Bregnedals måde at skrive på. Selvfølgelig er barnets ofte pudsige optik afparerende i sig selv, men det er ikke kun det. Der er noget direkte hjerteløst i den måde som børn kan behandle sig selv og andre på, så på den måde slægter de hinanden på i familien.


Udsnit fra bogens omslag, kreeret af Sabine Brandt Studio. 

 

”Bella fik otte hvalpe, men far slog de tre ihjel ude på bagtrappen. Han tog fat om en hvalp ad gangen, løftede den og slog dens hoved ned mod cementtrappen. Han troede, jeg sov, men det gjorde jeg ikke. Hvalpene havde ikke fået øjne endnu, så de kunne ikke se, hvad der skete. Det kunne jeg. Dagen efter klippede far halen af de andre hvalpe med en tang. Et lille piv fra hver hvalp, så lå der fem sorte stumper, der lignede små tuscher med rød farve ud af. De fem hvalpe bliver svære at komme af med, fordi de er et uheld, det siger min mor. Far har lovet at finde nye hjem til dem alle fem. Men det har han ikke gjort endnu, så derfor bor de ude i legehuset. Det er en af de ting, der gør min mor rigtig sur.” (s. 24)


Udsnit fra bogens omslag, kreeret af Sabine Brandt Studio. 


Umiddelbart når man træder ind i bogens univers, tænker man uvilkårligt, om det nu også er en voksenbog, men ganske langsomt føres vi tilbage til barndommens stier, og måske har vi glemt (med vilje?), hvor råt det også kan være. Pludselig går det op for én, hvor ubarmhjertig naturen også er - for sådan er livet på landet også. Det med at leve i pagt med naturen klinger ikke længere helt så smukt... I bogen gøres der også nar af de unge, der er flyttet ind i det nærliggende kollektiv. Det har de kun gjort for sjov, forstås det. De er på en slags udflugt til virkeligheden, men for bogens centrale søskendepar er det ingen leg, for det er også en bog om overlevelse, for liver er på mange måder en kamp imod tilværelsen. For bogens to piger er der ikke megen forsoning. Der er ikke tale om at romanen er tilstræbt rå, og alligevel er den - på en måde. Den balancerer et sted mellem "Emil fra Lønneberg" og så den råhed, der er børnenes egen. Eller i hvert fald den som børnene får påduttet af forældrene. Det er altid svært at afgøre, hvad der kom først: ægget eller hønen? Livet er ikke for nybegyndere.


Udsnit fra bogens omslag, kreeret af Sabine Brandt Studio. 


”Farmor og farfar kan ikke lide min mor, de synes ikke, hun kan gøre rent. Det kan hun heller ikke, hun kan hverken lide at rydde op eller gøre rent. Det kan far heller ikke, ingen af dem er gode til det, men de roder på hver deres måde.” ( S. 33)

”Bare far kommer hjem, inden farmor ringer igen. Hvis farmor spørger, hvordan vi har det, skal vi sige ’godt’, også selvom det ikke passer. Hvis mormor spørger, hvordan det går, skal vi sige ’ikke så godt’ og håbe på, at hun giver os nogle penge. Det gør hun sommetider, men det er slet ikke nok, siger min mor. Hun fik mange flere penge og gaver, da hendes far levede.” (s. 37)


Udsnit fra bogens omslag, kreeret af Sabine Brandt Studio. 



Sproget er børne-rapt. Det er de talende pausers sprog.
Der er en afgrund, der åbner sig bag en sætning som:

”Vi spiser kolde frikadeller uden sovs og uden far.” (s. 45)

Eller i denne tilsyneladende neutrale konstaterende sætning:

"Både Kristine og jeg gør, som Mille siger, fordi hun er ældst, ellers må vi ikke være med." (s. 111)


Udsnit fra bogens omslag, kreeret af Sabine Brandt Studio. 


Hele hovedpersonens korte liv og tilknytning til faren kan opsummeres i bogens næsten afsluttende betratning af titlens sherifstjerne og dens betydning for hovedpersonen:

"Jeg kan mærke sherifstjernen i lommen, tager den op og holder den op over mit ansigt. Det er næsten mørkt i værelset. Jeg finder aldrig sheriffen, der har tabt den, og far er her ikke. Jeg kan selv tage den på, bare indtil far kan få den." (s. 117)

Det er en fornøjelse at læse Birgiite Bregnedals debutbog som voksenforfatter. Den virker uniddelbart så let og ligetil, men det skal man ikke lade sig narre af. Vi har alle brug for vor egen sherifstjerne!



Birgitte Bregnedal: 
PIGEN MED SHERIFFSTJERNEN
Roman
124 sider
Forlaget Fru Nysgerrig

- Udgivelsesdato: 30. august 2021 -

søndag den 25. juli 2021

29: Thomas Emil Hansen, Niels Larsen og Tante Andante: Med kurs mod festivalen ÆG & HÅB - 2. del

Foto: Michael Svennevig.

Hør denne 29. festivalpodcast,  
hvor lydentreprenørerne
Niels Larsen og Thomas Emil Hansen
 mødes med TANTE ANDANTE (Benedicte Riis).

 Det er  2 . del af en podcast i to dele. I 1. del var vi ombord på båden i Dragør Havn, men båden er nu nået frem og er ankret op i lystbådhavnen ved Nokken ved siden af HF Prøvestenen på Amager, hvor de alle tre er med på 2. festivaldag. Desuden er Tante Andante med til festivalopvarmningen og medvirker også til festivalåbningen.  


Foto: Michael Svennevig.



Niels Larsen og Thomas Emil Hansen fortæller om deres nye eksperimenter med lyd, interaktion, pendulering og blomsternes egen sang. Oplev dem her i en optagelse fra sidste sommer i HF Prøvestenen:



Sammen besøger vi Tante Andante på båden ved Nokken, hvor vi både får æggetanker, drømme og visioner - og en sang med på vejen. Kom med ombord og lyt med på  podcasten.


Thomas Emil Hansen fotograferet af Niels Larsen. 
På fotoet ses en af de nybyggede musikalske anordninger, der præsenteres på 2. festivaldag i Prøvestenen. Hør mere på podcasten.


Foto: Benedicte Riis


Sidste sommer besøgte Tante Andante, eller Benedicte Riis som hun også hedder, for første gang HF Prøvestenen, og allerede da fik hun en ide, for hun drømte om at lave æg, som man kunne være inde i, og som man skulle udklække med nye drømme og håb. Deraf årets festivaloverskrift ÆG & HÅB. Siden da er det føget med ideer hid og did, og nu er de ved at samle sig, så det bliver en ganske særlig festivalfejring. De to fotos her af fendere er et forsøg på at finde en form, der kan bruges som æg, og som man ville kunne være inde i og og udklække nye håb og drømme. Forberedelserne er i fuld gang. Følg det videre forløb, og se hvad det har resulteret i til  festivalopvarmningen, for det kan alle opleve på 2. festival dag i HF  Prøvestenen på Amager, lørdag den 7. august 2021 kl. 12-21. Læs mere her.


Foto: Benedicte Riis


*


NÆSTE - og næstsidste - PODCAST inden festivalen:

30: Emilie Mollenbach: Med kurs mod festivalen ÆG & HÅB - 3. del
Emilie Mollenbach har altid tegnet krusseduller, men oplevede en helt barnlig fryd, da hun begyndte at tegne og male MANDALAER. Tidligere har hun malet på lærred i stort format, men det blev for stift, for kedeligt og for seriøst. Det var som om legen forsvandt, men den vendte tilbage, da hun begyndte at tegne MANDALAER. 
Hør hendes beretning og vær selv med at tegne og male mandalaer sammen med Emilie i teltet på 2. festival i HF Prøvestenen på Amager. Det er både for børn og voksne.

Podcasten offentliggøres den 31. juli 2021

Læs mere om festivalen ÆG & HÅB

Se festivalen på Facebook.

Hør de øvrige festivalpodcasts.

Læs mere på Festivalbloggen.

*

fredag den 23. juli 2021

32: Musikken på festivalen ÆG & HÅB

Illustration: Lena Gemzøe.

Lyt til denne 32. podcast

der er  en lydvandring gennem noget af musikken 

på festivalen ÆG & HÅB.

Offentliggøres til festivalåbningen,

fredag den 6. august 2021.




Lad musikken lede dig og vælg ud fra den, hvilke dage du helst vil være med på festivalen. Der er nok at vælge imellem. De udvalgte 14 musikalske smagsprøver er ikke engang dækkende for festivalen, for der er meget mere musik med, dette er blot et lille udvalg. 


Festivalåbningen: Enghave Kirke på Vesterbro 

(se program)


Foto: Michael Svennevig

1) Mika Filborne: ”In Silence” fra det kommende album ”Patience”(Musik: Mika Filborne). Medvirker også på  3. festivaldag i Vanløse.

Foto: David Blazek

2) Ulla Henningsen læser uddrag fra Michael Svennevigs prolog ”Den nye dag”.

3) Mika Filborne: ”In Silence” fra det kommende album ”Patience” (Musik: Mika Filborne).




4) Kathrine Heilesen/Valkyra: ”Birken lovede mig kvasten” fra cd´en ”Valkyrie”, 2006. (Tekst & musik: Valkyra & gammel folkemelodi). Medvirker også på  2. festivaldag på Amager.


2. festivaldag: HF Prøvestenen på Amager

(se program)


Foto: Majka Bjørnager

5) Jytte Abildstrøm: ”Jeg gik mig over sø og land”. Traditionel børnesang (ukendt oprindelse).


Foto: Majka Bjørnager

6) Iben Hasselbalch: ”Jeg har et hus ved havet” fra cd´en ”Drømme og nye sange”, 2016, (Tekst & musik: Iben Hasselbalch)



7) Rubens Ballade: ”Vi tænder lys – rækker ud”, 2021.  (Tekst & musik: Ruben Engelhardt).


Foto: Majka Bjørnager

8) Benedicte Riis/Tante Andante:” My feet don´t fit into high heels any more” fra cd´en “Bird in the sky”, 2016. (Tekst & Musik: Benedicte Riis). Medvirker også til festivalåbningen på Vesterbro.


Foto: Michael Svennevig

9) Blomstermusik i forbindelse med Niels Larsens og Thomas Emil Hansens medvirken (optaget af Louise Christine Larsen, 2021).


10) Tom Sonntag: ”Remenbering Them ” fra cd´en ”View”, 2017. (Musik: Tom Sonntag).


3. Festivaldag i Vanløse 

(se program)




11) Uddrag fra “Sult” af og med Madame Garborg. Guitarakkompagnement: Mika Filborne. (Tekst & musik: Madame Garborg & Mika Filborne). Instruktion: Naja Månsson. Madame Garborg medvirker også på 2. festivaldag på Amager. Mika Filborne medvirker også til festivalåbningen på Amager.

Foto: Michael Svennevig

12): Ulla Abildgaard: ”Stille, stille hjerte sol går ned” (Tekst & musik: Jeppe Aakjær & Thomas Laub) Fra Limbus Teatrets forestilling "Kære Far. Et sidste farvel".


4. Festivaldag på Østerbro 

(se program)




13) Mikkel Andersen spiller ”A Souls Journey», 1. sats. (Tekst & Musik: Louis Aguirre). Mikkel Andersen medvirker sammen med Hanne Skov på 2. festivaldag på Amager.


Festivalafslutningen på Christianshavn 

(se program)


Foto: Michael Svennevig

14) Thulla: ”Stay And Make My day” fra cd´en: “Colony Collapse Disorder”, 2019. (Musik & tekst: Thulla). Thulla medvirker også på 3. festivaldag i Vanløse.

*

Læs mere om festivalen ÆG & HÅB

Se festivalen på Facebook.

Hør de øvrige festivalpodcasts.

Læs mere på Festivalbloggen.

Anmeldelse: TEGNER AF TIDEN af Louise C. Larsen

Omslagsfoto: ”Københavnsk Morgen”, Klods-Hans, No. 51, 16. september 1910.

 

Som Louise C. Larsen (LCL) skriver: ”Valdemar Andersen arbejdede på tværs af kunst, kunsthåndværk og industri. På tværs af den tredeling og lagdeling i indbyrdes spændingsforhold, vi almindeligvis sætter op mellem de tre størrelser. Selv markerede han klart og entydigt sit standpunkt: Han var kunstner.”

Den kunsthistoriske gennemgang af Valdemar Andersens liv og værk har overskriften: Tegner af tiden, og undertitlen: Lethed og nærvær i Valdemar Andersens streg. For kunsthistorikeren med speciale i satiretegninger startede det hele for 11 år siden, da LCL modtog to store mapper med 1500 skitser, lærreder, prøvetryk og avisudklip fra hele Valdemar Andersens karriere. Mapperne var første gang dukket op i sønnen, tegneren, Ib Andersens atelier i Fredensborg i 2004. LCL var blevet tilkaldt for at lade indholdet tilgå samlingen af bladtegninger på Kort- og Billedsamlingen i Det Kgl. Bibliotek. Som LCL skriver: ”Alting vokser, mens vi er væk fra det” – og sådan gik det også med tilblivelsen af denne bog.

Valdemar Andersens aktive kunstnerliv strakte sig over en 30-årig periode fra 1998-1928, hvor han døde af leukæmi som bare 53-årig.


Illustration fra bogen: Plakat for Politiken, 1908, 
Danmarks Designmuseum.

”Han lavede ”tidstypisk Japan-Slyng” som tapetforlæg for C. Krügers Tapetfabrik og broderimønstre for Chr. Permin. Snart kom også plakater og bogbind til, foruden mængden af tidsskrifter, han bidrog til. Det første tiår efter 1900 synes hans produktion nærmest at eksplodere, og det kunne ligne en kroning af hans anstrengelser, da han blev ansat på Politiken i 1908.”  

Valdemar Andersen skabte de første forsider til søndagstillægget i Politiken. Det skulle med tiden blive en institution i dansk kultur. Det var ”originalværker, der blev skabt direkte til avisens læsere, som kvitterede med at hænge forsiderne op på deres vægge. Hans sidste værker skulle derfor vise sig at række videre til nye generationer af tegnere og deres beskuere.”

Det var værker som han signerede. Med en soloudstilling på Den Frie i 1912, sammen med Harald Moltke, cementerede han sit ståsted. Udstillingen sammen med hans mindeudstilling på Charlottenborg november 1928, er den vigtigste samlede dokumentation af hans livsværk.


Illustration fra bogen:
Zoologisk Have; Kirgiser-Karavane Direkte fra Asiens Stepper, 1900, 
Danmarks Designmuseum.

Som LCL skriver: ”Valdemar Andersen er der og er der alligevel ikke i dansk kunsthistorie. Hans navn dukker op igen og igen i oversigter over den danske kunst i det 20. århundrede, men gerne som navn og uden nærmere analyse. Hans livsværk falder hver gang uden for den valgte linjeføring for den pågældende oversigt.”

Zoologisk Have var en ophobning af visuelt materiale for Valdemar Andersen. Det er stærke værker fra hans hånd, der viser hans dybe forståelse og indlevelse i andre levende væseners væren. I det hele taget var han en venlig maler, der tegnede og illustrerede i en frustreret tid. Første verdenskrig skabte formuer herhjemme, indtil Landmandsbanken krakkede i 1922. Det betød mange udsmykningsopgaver for Valdemar Andersen, og derfor blev det så som så med papirarbejdet i de år. Til gengæld gav det mulighed for offentlige restaureringsopgaver og enkelte udsmykninger.

Det siger meget om ham og hans væsen, når det lykkedes ham at holde sg ude af kunstnerfejden eller bondemalerstriden i 1907, hvor ikke mindst Johns V. Jensen og Herman Bang stod stejlt over for hinanden som to af datidens mest betydelige kunstnere i en defineringskamp om det syge og det sunde, og om forskellige måder at forvalte sit kunstneriske talent på.  Både Bang og Brandes fortrak til udlandet. Valdemar Andersen formåede at holde sig gode venner med stridens bagmænd. Men det hjalp også at han var sygemeldt i perioden, så ingen krævede hans stillingtagen i konflikten mellem Karl Madsen og Gudmund Hentze, der kastede de første sten.


Illustration fra bogen: Johs. V. Jensen-portræt. 
(1905. Bly, gouache på ahornplade, 60 x 49 cm. Privateje.) 
LCL skriver om portrættet: ” Johannes V. Jensen positionerede sig som den gennemskuende. Den, som besidder indsigten, opnået gennem det koncentrerede blik, og hans portræt rummer det hele: Vi beskuere er dyr i Johannes V. Jensens verdensbillede, laverestående væsener, som endnu ikke har formået at gennemskue noget som helst.” (s.87) ) ”Dette er ikke alene et portræt af forfatteren Johannes V. Jensen, det er også en refleksion over, hvad det vil sige at agere portræt.” (side 89)


For samtiden var der med Valdemar Andersenen en kontrast mellem at være tegner contra maler, der vel stadig gør sig gældende, men selv virkede det ikke som om han var bærer af det, da han netop trivedes så fint på flere forskellige banehalvdele samtidig. I forbindelse med udstillingen på Den Frie i 1921, skriver LCL: ”Hvis man sætter kritikken op mod de bevarede værker fra udstillingen, fornemmes klart forskellen til en kunstkritik, filtret ind i ambitioner, frustrationer og higen, hvorfra kun sjældent noget kunne løses op. Det har kun gjort den tegner, der konstant fandt løsninger og syntes at besidde sjælefred oveni, så meget desto mere øretæveindbydende.”


Illustration fra bogen: Portræt af Henri Nathansen, 1911, 
Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg.


Der er en fin karakteristik af Henri Nathansen-portrættet, der var med på Den Frie. Portrættet blev bestilt med et ønske om at han skulle foreviges lige så smukt som Marie Krøyer blev det af gemalen på de samtidige Skagensmalerier:

”Sjældent har en model bidraget så bevidst i kompositionen af sit eget portræt.” s. 180

LCL har et smukt og smidigt sprog, og bogen er skrevet med en glødende indlevelse, der gør, at man kan se det levende for sig, som i beskrivelsen af ophængningen på udstillingen i 1912. Det er i sådanne passager, at vi mærker LCLs egen kunstneriske ånde: ” Valdemar Andersen måtte sætte i scene. Hans professionalisme lå i at tænke i rum, og de til udstillingen skabte portrætter af byens ansigter blev sat i spil, så Cavlings høje hat modsvarede Nansens hvide vest længere henne ad væggen, mens det bugtende lys i en våd bygade fandt sin modpart i en ligeledes bugtet vej op til et hus. Tilsvarende var portrætterne hængt op, så linjerne i de portrætteredes arme gentog sig eller spejlede sig i hinanden. Underspillede linjeforløb på hvert lærred fandt deres fortsættelse på billedplanet ved siden af sig.” s. 183 Det går igennem hele bogen. Ja, det er allerede til stede i bogens første og indledende sætning: ”Valdemar Andersen tegnede sin samtid, ligesom han skabte værker, der formede hans samtid.”

LCL citerer sluttelig Københavns anmeldelse af mindeudstillingen fra den 8. november 1928: ”Der er mange Ting paa denne Udstilling, der tyder paa, at denne Kunstner, hvis han havde kunnet holde sig den overfladiske Aktualitet helt fra Livet og havde faaet Tid til større Fordybelse, kunde være naaet til at give større og varigere Værdier.”, og slutter med avisens ord: ”Man giver sig ikke ustraffet Døgnaktualiteten i Vold.” (s. 255).


Det er en fornøjelse at følge LCL´s varme gennemgang af Valdemars liv og værk. Det har samtidig været en kunsthistorisk lystvandring gennem perioden. Det har været både berigende og appetitvækkende. Den meget fyldige gennemgang af kunstnerfejden i 1907 (også kaldet bonde-opgøret) virker først lidt for omstændelig, men det er svært ikke at se paralleller til vor tid i dag, hvor det måske stadig er den samme polarisering mellem land og by, der gør sig gældende?


Foto: Helle Sheffmann

Louise C. Larsen: Tegner af tiden. 

Lethed og nærhed i Valdemar Andersens streg.

Syddansk Universitetsforlag 2021

352 sider. Gennemillustreret.

 


 Mød forfatteren og kunsthistorikeren, Louise C. Larsen

på den kommende festival ÆG & HÅB

og hør hende fortælle og vise fotos fra bogen på 4. festivaldag

torsdag den 12. august 2021 kl. 19-21 i Salonen på Østerbro

 *