fredag den 8. november 2013

Anmeldelse: BODYLAND i Dansehallerne


                                         Fotograf: Christoffer Askman
 
Hvor er det befriende for en gang skyld ikke bare at være omgivet af ord. Det giver mulighed for at synke ned i en helt anden sanselighed. Og så passer det alligevel ikke, for der er ord med i koreografparret Oded Graf og Yossi Bergs nye forestilling i Dansehallerne: BODYLAND. Men ordene bliver brugt anderledes. I første scene, hvor en enlig mandlig danser (og forestillingen har kun mænd på scenen) står yderst på scenen indrammet af en følgespot kun iført shorts og gummisko, gør han de forskellige ord for sine forskellige kropsdele til melodiøse ordremser, der snart væves sammen med flere ord for andre kropsdele og små sammenkædende historier, samtidig med at berøringer af de nævnte kropsdele lidt efter lidt knyttes sammen til bevægelsesmønstre, der meget vel kunne være sådan som koreografparrets koreografimønstre opstår. For der er humor i forestillingen. Fra starten af ved jeg ikke om det er tilsigtet at jeg kommer til at trække på smilebåndet, og det fortsætter ind i næste scene, hvor samme danser har grebet et sjippetov, og sjipper i takt til høj popmusik. Det er meget enkelt. Så enkelt at det slet ikke er noget, og alligevel bygger det langsomt op alt som forestillingens fem dansere en efter ind indfinder sig på scenen og sjipper med i takt. Det er faktisk dejligt at to af danserne forskudt af hinanden på et tidspunkt taber takten og ryger ud af rytmen. Jeg håber at det er tilsigtet, for det giver netop det daglige liv til scenens monotoni, der gør at det får liv og lever. De snurrende sjippetove, der afgiver en inciterende svirrende lyd, tegner samtidig små lyn og lysglimt igennem luften, der gør at denne nærmest ikke-scene afgiver noget særligt. Sin helt egen smag og en lyd. Jeg kunne blive ved med at kigge på det. Det er ikke noget. Ikke rigtigt, og alligevel fungerer det som en port, hvorigennem jeg betaget kan sidde og kigge ind. Som når man tanktomt kigger fortabt ind i et bålsteds flammer. Så dygtigt er det lavet, at jeg suges dybt ind i mig selv.
 

Fotograf: Christoffer Askman
 

Der er noget i koreografparrets formsprog, der både betager og holder mig fangen. Danserne er meget individuelle, og der er kælet for deres sceniske individualitet. For de er spændende i al deres forskellighed. 
Forestillingen ligger og balancerer et sted imellem det problematiserende i vores forhold til det kropslandskab som vi uvægerligt bevæger os ind i, når vi har en krop og lader den og dens former komme i kontakt med sig selv og hinanden. Måden danserne bevæger sig rundt på er afslappet. Det er noget casuelt over denne afslappethed, for selv om det er stramt koreograferet, er det også legende. Formsproget har en lethed, og det ser ud som om danserne har det sjovt. Det virker hverken prætentiøst eller selvoptaget. Dette er en undersøgelse af kroppen. En vandring hen over kroppen. Materialet er ikke spor mystisk. Vi er alle i besiddelse af det. Det er allemandseje, og måske netop derfor også så svært at gå til, selv om det her fremstår let og ubesværet. Men koreografparrets tilgang gør det så forfriskende og klart i sit udtryk.

 
 
Fotograf: Christoffer Askman

Efter sjippescenen er det black out. Bagerst på scene glider noget luftigt knitrende og sølvglimtende frem. Er det en lang pølse? Nej, det er såmænd bare en flere meter lang fod, der lægger sig til rette bagest i venstre side. Bagefter tager to funklende og knitrende flimrende sølvposeting form som to hænder, der ender med at lægge sig til rette på foden. Der gentager de den undersøgelse som danseren i første scene indledte. Senere stiller de fem dansere sig forskudt af hinanden op på scenen og gør deres kroppe til topografiske kort, hvor de udpeger forskelige steder og benævner dem med stednavne og byer. På den måde får vi både Danmark, Israel, Palæstina, Frankrig og Tyskland bragt i spil. Igen knyttes der små anekdoter om dette og hint til de nævnte steder. Det karakteriserer meget godt forestillingen, for den er hverken alvorlig eller pjattet, men menneskelig, og det er koreografparrets fortjeneste at de får placeret denne genkendelige menneskelighed på scenen. Først og fremmest i kraft af de fem mandekroppe, der bukkes sammen og strækkes ud, og som villigt lader sig bruge som byggeklodser i en større geografisk kropspyramide. Alt sammen gjort så let og ubesværet.

 

Fotograf: Christoffer Askman

Kropssproget er intimt. Det er hverken udpræget mandigt eller kvindeligt, men bare menneskeligt, og er båret af den store nærhed og intimitet mellem danserne på scenen. Også en stor seksualitet, men uden at være rettet mod noget. Den er der bare som en vågen tilstedeværelse i en naturlig afsøgning af kroppens muligheder. Det ville være forkert at fremhæve nogen af danserne på bekostning af andre, for der er ingen solister. Eller også er der fem solister. Men det er tænk som en ensembleforestilling, hvor alle er med til at bygge et større kropskort op. Og sådan fungerer det også.

 


Fotograf: Christoffer Askman

Vi er inviteret med til en fest. Forestillingen kan ikke beskyldes for at være tynget af for meget indhold, men det, der skal til, er der - og det efterlader mig som tilskuer med en anden og ny - og væsentlig mere spændende - opfattelse af min bedste ven: kroppen.

Tak for den opfordring til at lytte efter de ting som kroppen hvisker til mig. Det har fået mig til at undres og blive mere nysgerrig efter at finde ud af hvilket kropstopografisk kort jeg selv bærer rundt på, og hvilke byer og steder, der allerede er indtegnet på den.

 


Fra pressemeddelelsen:

Oded Graf og Yossi Berg begyndte deres samarbejde i 2005. Siden har de optrådt, skabt forestillinger og vundet internationale priser. De udforsker konstant nye må­der at anskue dans og performance på i dialog med forskellige kulturer. Inspireret af tidens strømninger udfordrer de sig selv og publikum og har ry for at skabe fysisk kraftfulde, underholdende og originale forestillinger, der rækker ud efter langt flere end det gængse dansepublikum.

PÅ OG BAG SCENEN

Idé & iscenesættelse ODED GRAF & YOSSI BERG
Performere SØREN LINDING URUP, PIERRE ENAUX, ROBIN ROHRMANN, ODED GRAF & YOSSI BERG
Musik JULIA GIERTZ

Dramaturgi CARMEN MEHNERT
Scenografi & kostumer SILLE DONS HELTOFT

Kostumeassistent CAMILLA LIND
Objektbygger ANNA BARSE

Lysdesign ANDREAS BUHL

Koreografi & iscenesættelse: Oded Graf & Yossi Berg

København, Dansehallerne 7.-16. november
Aarhus, Bora-Bora i Aarhus 11.-12. december

http://www.youtube.com/watch?v=XF8ZBC7ji_w#t=13

fredag den 20. september 2013

Anmeldelse: ONDE ÅNDER i Skuespilhuset




”Brødrene Karamazov”, ”Idioten” og ”Raskolnikov” er de tre mest kendte Dostojevskij-romaner. Den fjerde i rækken er ”De Besatte, der siden er nyoversat med titlen ”Onde Ånder””. Enhver tid har sine oversættelser, for sproget skifter, men måske er den ”gamle” titel stadigvæk den mest præcise og mest rammende?

De omfangsrige og vidtforgrenede russiske mesterromaner burde være umulige at omsætte til teater, enten skal man gøre det meget minutiøst og præcist, og det giver dårligt teater, eller også skal man gøre det som det nu kan opleves i Skuespilhuset: frækt og pågående. Langt inde i forestillingen må man som tilskuer stadig spørge sig selv om, hvad det er vi er vidne til? Er dette virkelig Dostojevskij? Det er svært at genkende, men alligevel er det der, farligheden og det snigende. Netop det som romanerne er så gode til, er kongenialt oversat til et dynamisk og fængende teatersprog, der blæser publikum bagover i den 3½ timer lange forestilling.


Selvfølgelig er man udmattet efter forestillingen, for det er voldsomt. Voldsomt spændende. Dostojevskij bliver rigtig farlig, når vi føler at dramaet træder direkte ind fra gaden – og ligeså vel kunne foregå i dag – her. Det er det som den vilde opsætning netop understreger. Forestillingen har masser af kant og brod, mens uhyggen kommer snigende, ganske langsomt.
Endnu en gang glimrer Nicolas Bro i en bærende hovedrolle, denne gang som Piotr. Han præsenteres som konferencier i et øretæveindbydende talkshow, inden han selv træder ind i handlingen. Det handler om politik og forførelse. Folkeforførelse. Nicolas Bro har et særligt talent for at spille disse farlige og morsomt dæmoniske karakterer ligesom han gjorde i Jokum Rohdes ”Manson”, med tråd tilbage til Katrine Wiedemanns opsætning af ”Faust”. Det er samme vilde drive og energi, der præger ”Onde ånder”. Han evner at kombinere det med en slesket sødme, der er uimodståelig. Eller det vil sige... den ældre herre som ved siden af mig, sad nærmest demonstrativt med korslagte hænder og oste langt væk af at dette ikke var den tilbagelænede kongelige skuespilaften som han havde set frem til. Hans kone lod som om hun klappede bagefter, men det var bare på skrømt.
Forestillingen (og romanen) er ikke hyggelig. Det bliver Dostojevskij aldrig. Det er dødsens skræmmende, fordi vi føres helt ind i hjertet af personerne. Der er ingen forstillelse. Vi ler og lider med dem, for vi forstår dem så godt. Det udspiller sig her og nu – især i denne opsætning.
Persongalleriet er stort og vidtforgrenet og man skal holde tungen lige i munden, for at holde styr på personerne. Sådan er det også i romanen, men teatret har sine egne virkemidler og det kommer tordnende imod os. Det er en fornøjelse at blive visuelt blæst bagover. Scenografien af Christian Friedländer imponerer i et veloplagt samspil med lyssætningen af Antonio Rodrigues-Andersen, så det virker som om den gamle verden brister og forsvinder. Om den nye verden er så meget bedre, bliver stående som et åbent spørgsmål. Der spilles scenografisk med musklerne, og ikke nok med at det ser smart og fermt ud, det er samtidig den perfekte løsning på de utallige sceneskift, som den splintrede historie kræver. Instruktionen af Alexander Mørk-Eidem fører alle forestillingens elementer sammen og gør det til en så flot samlet oplevelse.
Kirsten Olesen og Henning Jensen repræsenterer den gamle rige overklasse, der bliver væltet omkuld. De har hver deres søn, og dramaet udspiller sig imellem disse to, hvis venskab bliver en farlig cocktail for omgivelserne – med dødelig udgang for de fleste. Sønnerne spilles af Jakob Cederholm og Nicolas Bro. Den første er skildret som en elegant slyngel, mens den anden er den inkarnerede ondskab selv. Det er måske nok lidt svært at forstå hvorfor stykkets øvrige personer er så fascineret af Cedergrens Stavron selv om han i sceneversionen fremstår som den bedre halvdel af Pjotr. I romanen er det ham, der er hovedpersonen, men i sceneversionen står og falder alting med Pjotr – i Nicolas Bros skikkelse. Og hvilken skikkelse. Han er stor som en vandbøffel og farlig som et krydsermissil, samtidig får han os til at glemme sin volumen, når han i frysende øjeblikket formår at fremstå så ynkværdig at vi næsten kommer til at holde af ham. Fantastisk hvad han formår med sine roller. Både hvad han får ud af rollerne og hvad roller får frem i ham.
Stavron har i de 5 års fravær fra familien giftet sig med en mentalt handicappet kvinde, Maria. Ikke nogen let rolle, men Signe Egholm Olsen spiller rollen yderst dækkende og flot.
Fedka er rendyrket psykopat, og bliver ligeså dækkende spillet af Troels Thorsen, der gør det så grumt godt at Pjotr til sammenligning kommer til at virke helt sympatisk. Men spillemæssigt er det scenerne mellem faren og sønnen, Piotr og Stepan (Nicolas Bro og Henning Jensen), der bagefter står og dirrer, fordi deres samtaler indkapsler hele forestillingens tema. Det er en kamp på verdensbilleder, hvor den gamle alt for godt ved, at han har spillet med lånte kort, og at hans tid ringer ud, for den unge repræsenterer den nye tid. At det gamle verden nødvendigvis må gå under for det nye. En skræmmende ny tid. Det handler om sammenstødet mellem den nye og den gamle verden. Og så handler det om fanatisme. Det går aldrig af mode. Se forestillingen – hvis du tør!
 
 
 
Iscenesættelse: Alexander Mørk-Eidem
Scenografi og kostumer: Christian Friedländer  
Lysdesign: Antonio Rodrigues-Andersen  
Oversættelse: Niels Brunse|
Bearbejdelse: Alexander Mørk-Eidem




Henning Jensen Stepan Trofimovitj Verkhovenskij  
Kirsten Olesen Varvara Stavrogin  
Nicolas Bro Pjotr Verkhovenskij  
Ditte Gråbøl Praskovja Drozdova  
Jakob Cedergren Nikolaj Stavrogin  
Peder Holm Johansen Kaptajn Lebjadkin  
Benjamin Kitter Ljamsjin  
Anders Mossling Liputin                                       
Helle Fagralid Liza Drozdova  
Signe Egholm Olsen Maria Lebjadkin  
Nanna Skaarup Voss Irina Sara
Cecilie Hjort Ullner Masja Sjatov  
Asbjørn Krogh Nissen Kirillov
Troels Thorsen Fedka
Alexander Clement Mavrikij  
Asger Gottlieb Aleksej  
Elliot Todd Crosset Sjigaljov  
Karin Heinemeier Darja Sjatov  
Christian Tafdrup Sjatov
 
 
 
 
 
 

 
Skuespilhuset, Store Scene, 18.10.-19.11. 2013.

Teatrets Hjemmeside:
http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2013-2014/skuespil/onde-ander

torsdag den 15. august 2013

Fotos fra Sommerfestivalen 2013 - V.

Festivalafslutning hos Dansk PEN,
Dronningensgade 14
Christianshavn
Søndag den 11. august kl. 13-16.
 
 
Foto: Ida Sønderby Rosgaard
 
Foto: Ida Sønderby Rosgaard
 
 
 
 Foto: Lise Rønnebæk
 Youssef Wayne Hvidtfeldt læser op fra Moshin Hamids roman "Den modvillige fundamentalist"
 
 
Foto: Alan Pary
Shohreh Shahrzad (Iran) spiller daff
 
 
Foto: Alan Pary
 
Shohreh Shahrzad (Iran)
 
Foto: Ida Sønderby Rosgaard
 
Claus Flygare
 
 Foto: Lise Rønnebæk
 
Anette Ellegaard
 
Foto: Lise Rønnebæk
 
Aleksandar Sajin
 
Foto: Alan Pary
 
 Krisztina Vas Nørbæk (Ungarn)

Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Ditte Maria le-Fevre


Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Sargun Oshana (Irak)

Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Alan Pary (Kurdistan) og Kristina Stoltz

Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Jakob Vedelsby

Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Michael Svennevig og Charlotte E. Munksgaard


Foto: Alan Pary

Charlotte E. Munksgaard og Sargun Oshana (Irak)

Foto: Ida Sønderby Rosgaard

Adil Erdem

Foto: Nohara

Fotos fra Sommerfestival 2013 - IV.

Foto: Nina Tin Rasmussen
 
 
FOTOS: Lise Rønnebæk
 

Teatergruppen Asterions Hus viste uddrag fra deres Shakespeare-forestilling "Romeo&Julie!".
Her Tilde Knudsen og Martin Ammundsen.



Johnny Cash-trioen "When the man comes around" optrådte som duo.

Efter arrangementet var der kølig hvidvin og snacks.





Sangeren Krisztina Vas Nørbæk (Ungarn) og digteren Ole Bundgaard.

Christina og Michael Svennevig

Lotte Arnsbjerg og Michael Svennevig

Fotos fra Sommerfestival 2013 - III

- fortsat -

Onsdag aften i Messiaskirken
Fotos: Bent Dahl Jensen
Gengivet med tilladelse fra sameksistens.dk, hvor de er brugt som billedreportager i forbindelse med de to festivalomtaler:

http://www.sameksistens.dk/nyhed/article/en-uges-sommerfestival-aabnet-med-etnisk-og-kulturel-mangfoldighed/
http://www.sameksistens.dk/nyhed/article/festivalaften-med-fokus-paa-moedet-med-fremmede-kulturer/

Festivalarrangør Michael Svennevig i samtale med journalist og forfatter Malene Fenger-Grøndahl i Messiaskirkens menighedssal.

Iranske Shohreh Shahrzad spillede på sin daf i Messiaskirken.

Senere dansede Shohreh Shahrzad til computergenerede samplede lyde - og med billedprojektioner på bagvæggen.

I dansen udtrykte Shohreh Shahrzad nogle af sine drømme.

Festivalarrangør Michael Svennevig i samtale med journalist og forfatter Malene Fenger-Grøndahl og skuespilleren Tina Gylling Mortensen om monologen om roma-kvinden, der blev fremført ved afslutningen af samtaleaftenen i Messiaskirken.





Fotos fra Sommerfestivalen 2013 - II

-  fortsat -

Billeder fra festivalåbningen om aftenen
Fotos: Bent Dahl Jensen
Gengivet med tilladelse fra sameksistens.dk, hvor de er brugt som billedreportager i forbindelse med to festivalomtaler:

http://www.sameksistens.dk/nyhed/article/en-uges-sommerfestival-aabnet-med-etnisk-og-kulturel-mangfoldighed/
http://www.sameksistens.dk/nyhed/article/festivalaften-med-fokus-paa-moedet-med-fremmede-kulturer/

Iranske Shohreh Shahrzad indledte aftenprogrammet med dans og musik på sin daf - og med sang af Jael Nordbek Azoulay.
Den somaliske forfatter Qaali Schmidt
fortalte blandt andet om de tanker,
der ligger bag hendes monolog
”Drømmen om ørkenen”, som blev
læst op af skuespilleren Kirsten Olesen.

Skuespilleren Lars Knutzon læste et uddrag af den zimbabwiske forfatter Brian Chikwaras værker.

Forfatteren Anne Nielsen fortalte om sin debutroman "Snefald".

Skuespilleren Kirsten Olesen læste blandt andet prologen fra "Snefald" og uddrag af den somaliske forfatter Qaali Schmidts værker.

Fribyforfatteren Suhael Sami Nader fra Irak blev interviewet af forfatter og festivalarrangør Michael Svennevig om sit ophold i Danmark - med Hussein Hussein som tolk.

Forfatteren Charlotte Weitze læste uddrag af sin nye roman, "Harzen-sanger".

Skuespilleren Ditte Maria le-Fevre læste epilogen "Jeg trækker vejret", der er skrevet af forfatteren Tomas Lagermand Lundme.

Festivalarrangør Michael Svennevig interviewer Apostelkirkens sognepræst, Niels Nymann-Eriksen, om kirkens engagement i sommerfestivalen.

Aftenprogrammet sluttede med en japansk aftensang - sunget af Jael Nordbek Azoulay og akkompagneret af iranske Shohreh Shahrzad.