fredag den 29. juli 2022

Lyriske festivalstemmer - FORVANDLING 2022



Zigola Pioppo.
Kom til workshop og til workshop-koncert allerede på fredag 
- og tag meget gerne en plante med under armen, 
hvis du vil have den til at synge med i planteorkestret.

En ny festival står som en hel blomstermark parat til at springe ud allerede på fredag til festivalopvarmningen. Det starter med blomster og planter, når den hollandske sanger Zigola Pioppo kommer fra Italen og inviterer til workshop og workshop-koncert. Det handler ikke om ord, men om musik og toner, frembragt af blomster og planter.

Mød Zigola Pioppo til festivalopvarmningen, fredag den 5.8. kl. 15-21 i HF Prøvestenen, Artillerivej 174 på Amager.  Læs mere og hør podcast.




Det er som at træde ind i et eventyr, når man åbner billedkunstneren Susse Volanders bog: ”Brug Bogen og leg med mig i Grønland”. Det er blot første bog i en klippeklistre-serie, hvor det er meningen, at børn og voksne sammen skal klippe bøgerne sønder og sammen, for dermed at kreere overraskende scenarier fra f.eks. Grønland. I forordet skriver Susse Volander, at det netop er en sådan bog, som hun selv ”ville have elsket at have som barn. En bog, der skulle bruges, klippes i, limes sammen og som var kreativ sammen med mig”. Bogen er skabt med inspiration fra en tur i Grønland: ”Alt var fuldstændig hvidt, det var magisk.”

Mød Susse Volander til festivalåbningen, lørdag den 6.8. kl. 12-21
i HF Prøvestenen på Amager. Læs mere.




Forfatteren Cecilie Rosdahls kortprosa-udgivelse, ”Kolonihave” består af vilde tekster, der både overrasker og forundrer, og måske vil der også være nogen, der ligefrem bliver forargede, men de fleste vil le en hjertelig latter, når Cecilie slipper sine tekster løs på festivalen.

Mød Cecilie Rosdahl til festivalåbningen, lørdag den 6.8. kl. 12-21 i HF Prøvestenen på Amager. Læs mere og hør podcast (2021).

 


Guitaristen Mikkel Andersen akkompagnerer to afdelinger med digte. Dels skrevet af Christina Munk og af skuespilleren Anna Sophie Thalbitzer Lübeck. Mikkel står også bag Københavns Guitarskole Casa de la Guitarra på Amager, hvor han underviser børn og voksne. Han deler sit virke mellem undervisning og koncertvirksomhed. Bl.a. har han lige turneret i Canada. Mikkel har bl.a. udgivet de tre soloalbums: ”El Llanto de la Guitarra/The Lament of the Guitar” (2009), ”Puesta de Sol/Twilight” (2012) og”Un buen Día/One fine Day” (2017) Alle udgivet på musikforlaget Helikon. På festivalen kan man også opleve Mikkel solo som afslutning på 3. festivaldag i Salonen på Østerbro.

Mød Mikkel Andersen 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21 
i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse.  Læs mere og hør podcast (fra 2020). 



Foto: Michael Svennevig.


Christina Munk fortalte på festivalen i 2019 om, hvordan det var at gå fra at være elev til lærer, og hvordan hun taklede sin psykiske sårbarhed og lærte sig at leve med den. Christina berettede om, hvordan det siden gik, og om hvordan hun fortsat har udviklet sine kunstneriske evner via fotograferingen og gennem sit arbejde som filmanmelder. Sideløbende har hun skrevet digte, og dem vil hun læse, akkompagneret af Mikkel Andersen på akustisk spansk guitar. Det drejer sig bl.a. om digtene ”Lyset”, ”Lethedens Dans” og ”Den Hvide Storm”. Digte, der er så tyste, at de brager gennem stilheden, men som også kan virke kvasende, hvis man ikke passer på.

Mød Christina Munk 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21 i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse.  Læs mere og hør podcast (fra 2019).

 
Billede
Pressefoto: Søren Meisner (fra "Dit blik mit syn", Glad Teater)


Skuespilleren Anna Sophie Thalbitzer Lübeck har allerede været med på festivalen to gange. Sidste år blandt andet med digtet ”Mine øjne”. I år er det udvidet til tre digte, akkompagneret af guitaristen Mikkel Andersen på akustisk spansk guitar. Anna Sophie har tidligere fortalt om, hvordan hun fandt ud af, at hun ville være skuespiller. Hun blev uddannet hos Glad Teater i 2011, hvor hun siden har spillet soloforestillingen ”Dit blik mit syn”(2019), der beskriver sider af hendes liv, og også beretter om at være blind. Digtene hun læser på festivalen i år, er ”Rejsedrømme”, ”Den indre stilhed” og ”Vilde, vilde islandske natur”. Digte, der rummer en stor nysgerrighed og som rækker ud efter verden.

Mød Anna Sophie Thalbitzer Lübeck 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21
i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse. Læs mere og hør podcast (fra 2021).


Foto: Michael Svennevig.


Cindy Lynn Brown & Kenneth Krabat: ”Ljubljana. Tidlig sommer 2016, det er da, at det begynder for os. Otte måneder før vi skriver en fælles projektbeskrivelse til Statens Kunstfond, og fire dage før vi bliver kærester, har vi en dag sammen i Ljubljana mellem to rejser og tager på kunstmuseum, hvor der viser sig at være en særudstilling over håndtegnede flugtruter gennem Europa. Korte, nøgterne sætninger beskriver rejserne med detaljer og fakta om antallet af mennesker bag i varevognen, antallet af druknede på vej over Middelhavet, prisen for at krydse grænsen. Vi bliver i adskillige timer, nærstuderer hver og én af de meterlange plancher, fotograferer dem alle i så store bidder som afstanden til den anden væg tillader. Kortene bliver hos os, da vi går derfra.” 5 år efter resulterer det i et flugtkatalog. Et website med overskriften: ”HearSay HørtSagt”.

tirsdag den 9.11. kl. 15-21 i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse.   
Læs mere og hør podcast i to dele.



Hvordan undgår vi af få hård hud på følelserne? Filminstruktøren Michael Graversen fortæller om filmen MORIA in memoriam, der også er udkommet som en betagende fotobog. Den er ligesom filmen både dragende, betagende og oprørende på en stille inderlig måde. Det er mærkeligt at skrive det, for det er en umådelig smuk film og bog. Filmen er dygtigt understøttet af Sune Køter Kølsters følsomme og lyrisk ledsagende musik. Der var ikke mange ord, men scenerne er forbundne af få forklarende tekster. Der blev zoomet ind på Khalil og Ayham i den udbrændte græske Moria flygtningelejr på øen Lesbos. Vi kommer helt tæt på dem og får mulighed for at opleve dem som mennesker i deres hverdag, hvor de knokler hele dagen for at finde jern i den udbrændte lejr, som de sælger på en skrotplads, hvor de som flygtninge får en langt mindre pris for arbejdet end grækerne. Vi er med, når de fortæller dele af deres historier på en nærmest henkastet hverdagsagtig måde til hinanden. Der er ingen sindsbevægende skæbnehistorier. Det, de fortæller, bliver sagt konstaterende uden nogen form for føleri. Billederne i sig selv er – og igen er det mærkeligt at skrive det – smukke. Alle de forbrændte og tilsodede flader fremstår nærmest poetisk, selv om der ikke er plads til nogen poesi imellem syriske Khalil og Ayham, der må arbejde for at få råd til næste måltid – og for at overleve.

Mød Michael Graversen 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21
i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse.


Foto: Michael Svennevig


Billedkunstneren Behnaz Larsen har lige haft sin første danske soloudstilling i Galleri Lorien på Vesterbro. Hendes billedverden er på én gang både magisk og realistisk. Selv har hun det svært med begrebet identitet, for hvad er det egentlig? Hun har boet og arbejdet i 6 forskellige lande, og i adskillige af dem i flere omgange. Oplistet er det: Iran, Tyskland, USA, Danmark, Qatar, Kazakhstan, Qatar, Danmark, Qatar – og Danmark siden oktober 2021. Så identitet er blevet et flydende begreb for hende: ”Jeg har altid været god til at tegne og male. Jeg havde en lærer, der gav mig undervisning hjemme, for der fandtes ikke egentlige kunstskoler for børn. I stedet var der håndværksundervisning i persisk malertradition eller i kalligrafi. Det var meget klassisk funderet. Men det gik galt, for jeg gad ikke male som de gamle mestre havde gjort. Det var typisk en appelsin eller en blomst, som jeg skulle tegne. Min lærer var ikke særligt begejstre for at undervise mig. Til sidst var lærerne gladest, når jeg helt holdt mig væk fra undervisningen.”

Mød Behnaz Larsen på 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21 
i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse. Læs mere og hør podcast.

Billede
Foto: Michael Svennevig


Ida Krabbe er certificeret Nordisk Skovbadningsguide. Skovbadning kommer fra Japan og er egentlig udviklet for at modvirke stress og skabe en større tilstedeværelse og balance mellem krop, sjæl og natur. Det er en rejse ind i skoven, ind i fordybelsen og ind i den ro, der indfinder sig, når vi bliver ét med naturen og forbinder os med den. Skovbadning er helt uden badetøj. Ja, det er helt uden badning i traditionel forstand. Ida guider os på vejen.

Mød Ida Krabbe 2. festivaldag, tirsdag den 9.11. kl. 15-21
i Global Art Gallery, skalbakken 8A i Vanløse. Læs mere og hør podcast.


Foto: Michael Svennevig


I Salonen fortæller digteren Salim Abdali om at se verden gennem nye briller. Selv har han betragtet verden med irakiske, danske, græske og kinesiske briller - så nu gælder det måske i højere grad om helt at tage brillerne af. Salim er forsker og digter, men også oversætter. I 2019 udkom hans digtsamling ”Alfabetmageren”. I september udkommer hans næste digtsamling, ”Kærlighed har ingen sprog” som han vil læse op fra. Han skriver bl.a.:
I tidens liv – kun sukket kan/ udtale sig/ kun kærligheden/ forbliver ung/ og/ jeg løber med urviseren/ blot for at opsøge/ begyndelsen.

Mød Salim Abdali
3. festivaldag, torsdag den 11.8. kl. 19-21
i Salonen, Østerbrogade 222 på Østerbro. Læs mere og hør podcast (2019).



Billede
Foto: Carl Holck

Nora Dalums debutudgivelse ”Arme”, der udkom sidste år er en kortroman med musik. ”Arme” er historien om fem sange og deres tilblivelse. Til festivalafslutningen bliver der mulighed for at høre 2-3 af dem. Fortælleren tager os med på en intens rejse fra barndomshjemmet over bytur til solnedgang på stranden, mens hun leder efter de arme, der er stærke nok til at holde hende.

Mød Nora Dalum til festivalafslutningen, søndag den 14. 8. kl. 13-16 i gårdhven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14 å¨Christianshavn (I tilfælde af dårligt vejr flyttes det til Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra)


Foto: Søren Lynggard Andersen
Elvir Maleškić er født i 1977 i Bosnien-Hercegovina og har boet i Danmark siden 1992, ”I stød finder jeg læ” (Gladiator, 2021) er hans debut og i maj 2022 udkom hans 2. digtsamling: "Vi væskende brødre" (Gladitor, 2022). Elvir vil læse udvalgte digte fra de to digtsamlinger: ”STIK NU FINGEREN GENNEM DE KØDFULDE NATLÆBER/EN DAG BLIVER DE TIL VINGER/ VED JEG./OG NÅR DEN DAG KOMMER, VIL JEG VISE DIG DE NYFØDTE BOSNISKE BJERGE./VISE DIG, HVORDAN BIER OG BJERGE BLINKER, NÅR IMAMEN KALDER TIL BØN.

Mød Elvir Maleškić  til festivalafslutningen, søndag den 14. 8. kl. 13-16 i gårdhven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14 å¨Christianshavn (I tilfælde af dårligt vejr flyttes det til Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra).




Ole Bundgaard er maler, musiker, komponist, digter og saxofonist. Gennem et mangeårigt virke er der ikke mange steder, hvor han ikke har været med sin kunstneriske ageren. Men hans medvirken til festivalafslutningen afskiller sig alligevel fra alt det øvrige. Ole vil blæse Katrin et stykke. Som en hyldest til hans bedre halvdel, der nu ikke længere er her, og som i det forgangne år rejste videre. Årets tema er forvandling, så om det bliver en musikalsk skildring af den forvandling, som mødet med hende har afstedkommet hos Ole, finder vi først ud af til festivalafslutningen.

Mød Ole Bundgaard til festivalafslutningen, søndag den 14. 8. kl. 13-16 i gårdhven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14 å¨Christianshavn (I tilfælde af dårligt vejr flyttes det til Dansk Forfatterforenings lokaler, Strandgade 6 - et par gader derfra).

Læs mere om festivalen

*

torsdag den 28. juli 2022

26: Tom Sonntag fortæller om sin musik og sit liv

Foto: Michael Svennevig.

Mød Tom Sonntag 
Kan også høres på YouTube.
Man kan endvidere høre et uddrag på den 4. præsentationspodcast
der blev offentliggjort tidligere på måneden.


Foto: Michael Svennevig.


Tom Sonntags seneste cd-udgivelse med hans egne kompositioner udkom sidste år med titlen: ”The Man who Sleeps under Trees”. Naturen spiller en stor rolle for Tom, der er opvokset på en gård i en lille finsk landsby. Allerede som 9-årig fik han konstateret muskelsvind, så hans far sørgede derfor for, at Tom i stedet fik musikalske muligheder og udfordringer. De spillede sammen til fester og baller, og da Tom mange år senere kom til København, blev han betaget af alle de muligheder, som den musikalske tilværelse i København kunne tilbyde ham. Tom maler, filmer, komponerer, spiller og synger. Selvfølgelig giver sygdommen begrænsninger, men umiddelbart er det svært at se, når Tom fortæller om sit liv og sin musik – samt de mange rejser. 


Foto: Michael Svennevig.



Uddrag fra CD-anmeldelsen:

"De store finske skove er en vigtig del af inspirationen bag Tom Sonntags 6. CD-udgivelse, ”The man who sleeps under trees”, hvor Tom inviterer indenfor i en forunderlig verden. Tom har komponeret og indspillet 8 sange sammen med enkelte håndplukkede musikere, men det er primært ham selv, der skaber det musikalske univers på cd´en, hvor flygel, vokaler, keyboards og samplinger træder dansen sammen. Det kunne have være lydsporet til en film, for musikken er fuld af anelser og lyde, sådan som de opleves tidligt om morgenen, hvor nattefrosten stadig dækker det hele. Eller i skumringen, hvor skyggerne bliver lange – og dagslyset viger for mørket."





Hør et uddrag fra Tom Sonntags medvirken på sidste års festival. 
Her sammen med vokalisten, Hanne Siboli.




Mød Tom Sonntag til festivalåbningen 
lørdag den 6. august kl. 12-21
i HF Prøvestenen på Amager.


Foto: Michael Svennevig.

Foto: Michael Svennevig.
Læs mere om festivalen

*

Madame Garborg: Når suppen koger op, begynder jeg at digte

 


Om mad og digtning
af Madame Garborg

Jeg kendte engang en gammel dame med en årlig tilbagevendende passion for klejnebagning. Hun startede i november og gav væk til højre og venstre, men efterspørgslen steg, det gjorde lidenskaben også, og sidst jeg hørte noget til hende, startede klejneriet i september.
Jeg syntes, hun var lidt sær, men blikket bliver blødere, og jeg bliver blød, når jeg tænker på mine sengekammerater som 17-årig, antikverede kogebøger med opskrifter, og når jeg i min læretid efter to fridage trådte ind i elevatoren op til køkkenet og genkendte duften af fondene, der stod og kogte, mærkede jeg et sug af glæde. Alle fondene, lyse, mørke og de brændte.
Jeg kan ikke gå forbi et tilbud om økologiske appelsiner uden at eksaminere skallen, dufter den aromatisk og parfumeret, ender appelsinerne hjemme, og marmeladeproduktionen går i gang. Jeg drømmer lidt med mine små gryder i kog.
Drømmer om de dage jeg var bare 16 og befandt mig i eventyrland, mad alle vegne, koryfæer kom forbi og var chefer i køkkenet, ofte kun kort tid. Det var stjernedrys hver gang. Konditorer, der i sene aftener uden gæster, beredvilligt viste, hvordan en marcipanrose bare vokser ud af hænderne, hvis man øver sig nok.
Kokkene ville også gerne vise, hvad de kunne, selv om der ikke var bestillinger. Halve hummere ristet, stegt, flamberet med de vildeste garneringer
Jeg fik lov til mere og mere, og jeg erfarede, at det var muligt at skabe noget, ingen før havde forsøgt. Jeg købte flere gamle kogebøger og havde en fornemmelse af, helt uden at vide det, at der var noget bagude, der ville vise retningen forude.
År senere lå jeg stadig om natten og læste gamle opskrifter, og gik på job høj og drevet af den hellige ild. Når det daglige rutinearbejde var gjort, havde jeg frie hænder til at eksperimentere.
Endnu senere var jeg meget lykkelig for at opnå den styrke, der ligger i at udføre mit håndværk med så stor præcision, at der aldrig var tvivl om det færdige resultat.
Men jeg har altid hængt i lugen, bogstavelig talt...
Hvad siger de? Er der gæster til stede, der kan smage forskellen?
I rigtig mange år, 30 helt præcist, var min profession at tale om tilberedning og fremstilling af mad. Jeg blev underviser på Hotel-og Restaurantskolen i København.
Min passion for mad og ord blev det, jeg lever for. ORDET. At få ordet og skrive og fortælle, det bliver ikke større. 



*

Foto: Michael Svennevig.


Madame Garborg introducerer sin menu på 2. festivaldag
tirsdag den 9. august 2022 kl. 18.00 i Global Art Gallery, Skalbakken 8A i Vanløse. 
Det gør hun med sine to tekster: 
dels (den ovenstående) "Når suppen koger op..." 
og dels  med teksten "Min elsker bor i køleskabet".

Madame Garborg debuterede med kortprosamlingen 
"Alt var kun en drøm" (Epigraf, 2019). 
Læs mere og hør podcast.




Fotoet er fra festivalopvarmningen til HVOR REGNBUEN ENDER (2020), hvor Torben Brandt fortalte om et langt liv med radiomontager 
og hvor menuen skulle illudere kolonihave og dansk smørrebrød en miniature. Med karsehække, Dannebrog, pindemad med ost og druer, canapé med sommersalat af rygeost med radise og purløg samt små lune frikadeller. Med koldt nyskænket øl til.


Foto: Michael Svennevig.


Læs mere om bespisningen 
på den kommende festival FORVANDLING eller ej:

*

FESTLIG MAD OG DRIKKE PÅ FESTIVALEN 2022

 

Foto: Michael Svennevig.

På 3 af festivalens dage er der skøn og grøn mad om aftenen. 


Til festivalopvarmningen og til  festivalåbningen i HF Prøvestenen på Amager står menuen på den spanske tomatsuppe GAZPACHO, der skal nydes kold i varmen. Den serveres med hjemmebagte nøddeboller.  Det er undertegnede, der står for det.




Til festivalåbningen er det i øvrigt Lena Gemzøe, der sørger for de hjemmebagte kager og for kaffe og te.


Velkomstdrikken til opvarmningen og til åbningen er den kølige iranske sommerdrik: ”Sharbate Khiar”, bestående af citron, lime, mynte, rørsukker og agurk.


På 2. festivaldag i Global Art Gallery i Vanløse er Madame Garborg i køkkenet og tryller forskellige retter  ud af dagens indkøb af torvegrønt.


På festivaldagen i SALONEN på Østerbro har man selv mulighed for at købe drikkevarer og andet. 


Til afslutningen på Christianshavn er der -traditionen tro- min fasters drømmekage og Milles marokkanske myntete samt kaffe i pauserne.


Så, velkommen på festivalen, der åbner i den kommende uge. Der er gratis adgang til alle festivalarrangementer, og det koster ikke noget at spise med, og der kan ikke bestilles billetter i forvejen, så kom i god tid.


Foto: Michael Svennevig.

En stor tak til alle dem, der giver en hånd med, så det praktiske bare glider som det skal. Madame Garborg og Lena Gemzøe er uundværlige. Eva Billesbølle Tworek og Sif stiller også op til madlavningen. 

Ud over en tak til alle de mange kunstnere, der uden vederlag stiller op på festivalerne (igen og igen), så skal der denne gang også lyde en stor tak til Bendicte Riis/Tante Andante, der kører og fragter madvarer fra det ene sted til det andet. Uden alle de mange ildsjæle kunne det slet ikke lade sig gøre at lægge op til så mange forvandlinger, så mange drømme og håb. Tak til jer alle. Sammen kan vi det hele!


Foto: Michael Svennevig.

Læs også Madame Garborgs hyldest til mad og digtning:

*

Læs mere om festivalen 

FORVANDLING eller ej

Se festivalen på Facebook.


*

tirsdag den 26. juli 2022

25: Behnaz Larsen: "Jeg gad ikke male som de gamle mestre havde gjort."

 

Foto: Michael Svennevig.


Mød Behnaz Larsen
Kan også høres på YouTube.
Man kan endvidere høre et uddrag på den 4. præsentationspodcast
der blev offentliggjort tidligere på måneden.



Galleristen Tina Vehage Lorien fra Galleri Lorien sammen med Behnaz Larsen. Fotograferet af Michael Svennevig til ferniseringen af Behnaz´ udstilling i galleriet. Hør også festivalpodcasten med Tina Vehage Lorien, der fortæller om samarbejdet med Behnaz. Tina medvirker også den kommende festival FORVANDLING eller ej



Billedkunstneren Behnaz Larsen har lige haft sin første danske soloudstilling i Galleri Lorien på Vesterbro. Hendes billedverden er på én gang både magisk og realistisk. Selv har hun det svært med begrebet identitet, for hvad er det egentlig? Hun har boet og arbejdet i 6 forskellige lande, og nogle af dem i flere omgange. Oplistet er det: Iran, Tyskland, USA, Danmark, Qatar, Kazakhstan, Qatar, Danmark, Qatar - og Danmark siden oktober 2021. Så identitet er blevet et flydende begreb for hende.



Maleri: Behnaz Larsen



”Jeg har altid været god til at tegne og male. Jeg havde en lærer, der gav mig undervisning hjemme, for der fandtes ikke egentlige kunstskoler for børn. I stedet var der håndværksundervisning i persisk malertradition eller i kalligrafi. Det var meget klassisk funderet. Men det gik galt, for jeg gad ikke male som de gamle mestre havde gjort. Det var typisk en appelsin eller en blomst, som jeg skulle tegne. Min lærer var ikke særligt begejstret for at undervise mig. Til sidst var lærerne gladest, når jeg helt holdt mig væk fra undervisningen.” 



Maleri: Behnaz Larsen



Musikken på podcasten er
en liveoptagelse med trioen
Rosenvinge, Christensen & Svennevig
optaget i april 2022. 
Desuden mdvirker skuespilleren Lise Kamp Dahlerup, 
der læser op fra samtalebogen: Billeder af liv (Epigraf, 2018), hvor Behnaz er med i samtalen: 
"Flyvefisk og hjorte"



Maleri: Behnaz Larsen



Mød Behnaz Larsen på 2. festivaldag 
tirsdag den 9. august kl. 15-21
i Global Art Gallery i Vanløse.

Læs mere om festivalen

*



Hvem bliver modtager af Festivalens Altruistiske Pris 2022 ?

FESTIVALENS ALTRUISTISK PRIS 2022 

I år er det 3. gang, at festivalens altruistiske pris skal uddeles.

Ligesom de tidligere år er det hemmeligt til hvem, 

hvor og hvornår den overrækkes.


Foto: Majka Bjørnager.

Prisen blev indstiftet i 2018, 
hvor Mads Nygaard overrakte prisen til Ole Bundgaard
der kvitterede med disse ord, da prisen året efter igen blev uddelt:

"Et par ord med på vejen.

I de her år falder priserne som skidt fra en spædekalv: Årets mester i blindsmagning. Hvem kan løbe længst baglæns. Årets bedste pandekagebager. Hvem kan holde vejret længst. Og så de mere vigtige: Prisen for smuk musik, for gode ideer, for utrolige tanker.
Hvem vil ikke gerne vide, at der er nogen der sætter pris på én. Æren er et fagert træ i skoven.
Sidste år var det mig, der blev beæret med en ganske særlig pris. Den altruistiske pris. Om jeg havde fortjent den? Jeg blev i hvert fald overmåde overrasket over, at det netop var mig der fik den. Der var så mange andre, der kunne have fortjent den mere end mig.
Denne pris forpligter. Jeg har i det forløbne år fulgt en olding over vejen flere gange daglig. Og jeg lover stadig at være en god dreng.
I år bliver stafetten givet videre. Det er en stor ære at bære netop denne pris. Jeg ved, at den kommende modtager, om nogen, har fortjent den. Og jeg ved, at alle der har fulgt festivalerne igennem årene, vil give mig ret.
Her er kun at sige: Et kæmpestort tillykke også fra mig fra sidste år."

Ole Bundgaard


Foto: Majka Bjørnager

Læs mere om overrækkelsen her.

Prisen blev ledsaget af et Anne-Mette Nyland-maleri: "The Tree and the Sea". Maleriet havde  Anne-Mette skænket til Venligboernes kunstauktion på Borups Højskole til fordel for de uledsagede flygtninge, hvor jeg købte det - og syntes, at det måtte være det eneste rigtige at forære videre i denne fine anledning.


OM ALTRUISME (fra Wikipedia):

"Altruisme er både som efterlevet livsprincip og som etisk grundholdning det modsatte af egoisme. Som livsprincip eller væremåde er altruisme karakteriseret ved at gå op i andres ve og vel uafhængigt af, om det fremmer ens egne interesser. Den etiske grundholdning eller teori består i at reflektere over og forsvare altruistiske handlinger fx ud fra en religiøs tanke om næstekærlighed eller ud fra filosofiske principper og idéer.

Nogle forstår altruisme som en fordækt egoisme, idet den glæde, som det altruistiske individ får ved at fremme andres interesser, ifølge teorien om fordækt egoisme er uundværlig for altruisten, og uden den glæde ville egoismen vise sit sande ansigt. Andre ser en sådan teori om altruisme som udtryk for et forkvaklet syn på menneskets grundlæggende relationer til andre og den menneskelige psykologi i det hele taget. Fx virker det absurd for mange, at vi altid skulle have en egoistisk bagtanke ved at hjælpe selv i vores nærmeste relationer mellem forældre og børn eller søskende imellem. Uanset hvad lægger fortalere for teorien om fordækt egoisme ofte sit fokus på mennesket som et rationelt tænkende væsen, mens kritikere snarere fremhæver det emotionelle aspekt ved det at være et menneske."



Anne-Mette Nyland-maleri: "The Tree and the Sea".

Året efter - i 2019 -  var prismodtageren Thulla


Foto: Majka Bjørnager

Læs mere om overrækkelsen her.

Her er et uddrag fra overrækkelsestalen:

"Men noget af det jeg især holder meget af ved dig, Thulla, er, når beder dig om at lave noget, laver du aldrig det, jeg beder dig om. For det er altid anderledes og meget bedre end det, jeg beder dig om. På den måde er du ganske unik."


"Den gyldne by", 50 x 60 cm tryk med passepartout, flerfarvet, nummeret og signeret 



Foto: Majka Bjørnager


Tidligere PRISMODTAGERE:

Ole Bundgaard* (2018)

Thulla*  (2019)

?  (2022)


*Begge medvirker til festivalafslutningen 

af FORVANDLING eller ej

*