tirsdag den 26. juli 2022

25: Behnaz Larsen: "Jeg gad ikke male som de gamle mestre havde gjort."

 

Foto: Michael Svennevig.


Mød Behnaz Larsen
Kan også høres på YouTube.
Man kan endvidere høre et uddrag på den 4. præsentationspodcast
der blev offentliggjort tidligere på måneden.



Galleristen Tina Vehage Lorien fra Galleri Lorien sammen med Behnaz Larsen. Fotograferet af Michael Svennevig til ferniseringen af Behnaz´ udstilling i galleriet. Hør også festivalpodcasten med Tina Vehage Lorien, der fortæller om samarbejdet med Behnaz. Tina medvirker også den kommende festival FORVANDLING eller ej



Billedkunstneren Behnaz Larsen har lige haft sin første danske soloudstilling i Galleri Lorien på Vesterbro. Hendes billedverden er på én gang både magisk og realistisk. Selv har hun det svært med begrebet identitet, for hvad er det egentlig? Hun har boet og arbejdet i 6 forskellige lande, og nogle af dem i flere omgange. Oplistet er det: Iran, Tyskland, USA, Danmark, Qatar, Kazakhstan, Qatar, Danmark, Qatar - og Danmark siden oktober 2021. Så identitet er blevet et flydende begreb for hende.



Maleri: Behnaz Larsen



”Jeg har altid været god til at tegne og male. Jeg havde en lærer, der gav mig undervisning hjemme, for der fandtes ikke egentlige kunstskoler for børn. I stedet var der håndværksundervisning i persisk malertradition eller i kalligrafi. Det var meget klassisk funderet. Men det gik galt, for jeg gad ikke male som de gamle mestre havde gjort. Det var typisk en appelsin eller en blomst, som jeg skulle tegne. Min lærer var ikke særligt begejstret for at undervise mig. Til sidst var lærerne gladest, når jeg helt holdt mig væk fra undervisningen.” 



Maleri: Behnaz Larsen



Musikken på podcasten er
en liveoptagelse med trioen
Rosenvinge, Christensen & Svennevig
optaget i april 2022. 
Desuden mdvirker skuespilleren Lise Kamp Dahlerup, 
der læser op fra samtalebogen: Billeder af liv (Epigraf, 2018), hvor Behnaz er med i samtalen: 
"Flyvefisk og hjorte"



Maleri: Behnaz Larsen



Mød Behnaz Larsen på 2. festivaldag 
tirsdag den 9. august kl. 15-21
i Global Art Gallery i Vanløse.

Læs mere om festivalen

*



Ingen kommentarer: