Kasper på 12
år dukker uanmeldt op hos sin farmor. Hun kan først slet ikke genkende ham, for
de har ikke set hinanden længe. Han er stukket af hjemmefra og drømmer om at
komme til USA for at besøge moren, der er taget derover i 2 år. Forældrene skal
skilles og Kaspers´ liv er gået op i limningen. Det hænger ikke sammen for ham,
og han forstår det ikke, forstår ikke livet, forældrene og hvad det hele skal
gøre godt for. Han har sin guitar med. Den elektriske guitar som faren hader.
Ligesom faren hader den rock som Kasper elsker. Der er meget som faren hader.
Han hader sine forældre og han hader alt det livsmod der er i sønnen, og
forsøger at knægte det. Hvorfor er han blevet sådan, hvorfor må Kasper og farmoren
ikke mødes, hvorfor er det hele gået i knude?
Det er svært at spille barn, men det lykkes veloplagt af Thomas Knuth-Winterfeldt. Både den 12-åriges følsomhed, den sitrende usikkerhed og de gennembrud af funden identitet, der i øjeblikke lyner igennem med en overraskende heftighed og voldsomhed. Farmoren spilles gnistrende af Lene Vestergård i Solveig Weinkouffs fine instruktion. Også hun bevæger sig fra det spinkle og sårbare til det vilde og buldrende. Hun får også givet luft og plads til det mod, den velvilje og nysgerrig som de begge må fremvise for at de kan mødes og forstå hinanden. Det er to generationer, der spilles ud mod hinanden, men også to forskellige verdensbilleder, der umiddelbart ser forskellige ud, men det er samme drømme der går igen. Alene disse fine skrøbelige forsøg på at mødes er hele forestillingen værd.Dramatikeren Lise Jørgensen har skrevet en fin og følsom tekst om et svært emne. Teksten gnistrer, men er lidt hårdt skåret ud, men samtidig så sympatisk og prisværdig at den fungerer, når den spilles så veloplagt og intens, så det lidt skematiske afsæt forsvinder. Det tjener forestillingen til ære at vi ikke får svaret på, hvorfor faren er blevet sådan, hvorfor han hader sine forældre, tilværelsen og sig selv. Eller rettere så får vi mange svar, for der er ikke bare ét. Det flertydige er stykkets redning, for det er ikke alt der lader sig forklare.
Det er en historie om at knytte bånd, generationerne imellem. Ikke mindst ”når man står alene i mørket udenfor”, sådan som det siges i teksten i en af de stykkets mest rørende scener, der heldigvis også er det tætteste vi kommer på en forklaring. Det er et prisværdigt forsøg på at vise en vej igennem det mørke som livet også består af. Det påminder os om alt det vi kan og skal med hinanden. Om hvor meget vi ligner hinanden, om hvor meget vi kan spejle os i hinanden, når vi finder sammen på trods af forskelle og alder.
Scenografien af Sisse Gerd Jørgensen er enkel og yderst virkningsfuld. Forestillingen er krydret med velanbragte musikvignetter. Der er ikke et øje tørt, når Thomas Knuth-Winterfeldt spiller og synger "Stairways to heaven". Det er en forestilling, der giver lyst til at stille endnu flere spørgsmål. Og det er vel
det fornemste man kan opnå med en forestilling for de 9-99 årige. De to på
scenen er så intenst tilstede i deres samspil at det giver det hele mening og
sammenhæng. Med Steffen Brandts ord fra en elsket rockballade fra 1988 slås
der en smuk sløjfe henover forestillingens forrevne temaer med ordene KYS DET NU,
DET SATANS LIV!
Foto:
Lise Jørgensen
Instruktion: Solveig Weinkouff
Scenografi:
Sisse Gerd Jørgensen
Dramatiker:
Lise Jørgensen
Forestillingen
er produceret af Teater Borderline i samararbejde med Odsherred Teater.
Læs mere om forestillingen: http://www.baadteatret.dk/kys-det-nu-det-satans-liv/
Spilles på Bådteatret fra
den 20. - 31. januar 2015. Derefter på turné.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar