tirsdag den 26. april 2022

Anmeldelse: SHIRLEY VALENTINE på Teatret ved Sorte Hest

 

Foto: Thomas Petri.

Shirley Valentine fra Liverpool taler med væggen, for der er ikke andre. Ægteskabet, familielivet og børnene er blevet et trummerum. Hendes veninde køber en 14-dages tur til Corfu og inviterer Shirley med. Ja, faktisk køber hun også en billet til veninden, og vi møder Shirley, da hun kommer løbende hjem fra byen med dagens indkøb. Billetten ligger i tasken. Selvfølgelig skal hun ikke med. Selvfølgelig ikke. Det fik hun bare ikke rigtig sagt, men i morgen ringer hun og aflyser. Selvfølgelig gør hun det. Det er da klart. Eller er det?

Vivienne Mckee er synonym med London Toast Theatres Crazy Christmas Cabaret i Tivoli. Den udgakkede engelske humor er så charmerende, at den gennem årene har fundet et talstærkt dansk publikum. Selv blev jeg vundet over sidst jeg oplevede det, men egentlig er jeg ikke en fan. I Willy Russells 2-akter "Shirley Valentine" er det stadig humoren, der er i højsædet, og det er ikke en teaterklassiker for ingenting. Mindes et ekko af Lisbeth Dahl i samme rolle for lang tid siden. Helen Tennison har instrueret Vivienne Mckee på Teatret ved Sorte Hests lille intime scene i Kirsten Brinks scenografi. Humoren er anderledes neddæmpet. Vivienne Mckee spiller rørende. Det var en varm og frydefuld præstation med så mange nuancer i hendes spil. 

Det er et traditionelt stykke, men tegningen af hovedfiguren er meget træffende. Det er en bedrøvelig smuk skildring af livet, der er løbet ud i ingenting. Det er skildringen af drømmen, der forliste. Det startede ellers godt, da de to ægtefæller først fandt sammen. Dengang de stadig talte sammen. Dengang, hvor de malede væggene, som senere er blevet hendes samtalepartner. Hvad var det, der egentlig skete? Hvad var det, der egentlig gik galt? Hvis der bare havde været en grund til det, så havde det været så meget lettere at forstå. Som en af nabokonerne, der kom hjem og fandt ægtemanden i seng med mælkemanden. 

Senere i 1. akt møder vi igen Shirley, siddende i køkkenet, men med kufferten parat og iklædt sit rejsetøj. Hun har ikke rigtig fået det sagt. Hun ved alt for godt, at hvis hun gjorde det, ville manden tale hende fra det. Derfor er det lettere bare at tage afsted. 

Hvad der siden sker, må man opleve ved selvsyn i den charmerende opsætning på Teatret ved Sorte Hest. Men vi kommer til Grækenland i 2. akt.

Den engelske tekst er let forståelig. Der er en tristesse i historien og i det trummerum, som Shirley lever midt i, men det gennemlyses af Vivienne Mckee, der er betagende i rollen. Hun spiller med et stort grin, men der er også en sprød sårbarhed i hendes spil. Hun har os alle i sin hule hånd. Hun berører os med sit spil, og hun taler til den lille Shirley i os alle. For vi kender det godt. Alle de drømme vi engang havde, hvor er de nu? Har vi trådt dem under fode, eller har vi levet dem ud?


Foto: Thomas Petri.


Men så tager fanden ved hende. 
Shirley slår sig i tøjret og slår igen. 
Hun møder en af sine gamle skoleveninder. Veninden udstråler alt det, som Shirley selv ikke er. Shirley er på vej hjem med de daglige indkøb i regnvejr, da den store hvide elegante bil standser og veninden inviterer hende med ind på det fine hotel, hvor hun bor. Men alting er slet ikke som det ser ud. Heller ikke for Shirley. Både mand, børn og hus har været en skuffelse for hende. Indtil hun sætter foden ned. Billedet af hende selv krakelerer, men hun kan hellere ikke længere genkende sig selv i spejlet. Alting skulle have været så meget anderledes, men det er aldrig for sent. 

"Shirley Valentine" er en smuk hyldest til livet og vore drømme. Det er en traditionel  forestilling, men ikke desto mindre er Willy Russells tekst uopslidelig, når den præsenteres og spilles så afvæbnende, som det nu sker på Teatret ved Sorte Hest, hvor det er bevægende at opleve Helen Tennisons meget nuancerede instruktion. Vivienne McKee gør det rigtig godt!



Foto: Lisbet Hjort.


SHIRLEY VALENTINE

Gæstespil af London Toast Theatre
på Teatret ved Sorte Hest
23. april - 14. maj 2022

af Willy Russell
skuespil i 2 akter
100 minutter (inklusiv pause)


Medvirkende: Vivienne Mckee

Instruktør: Helen Tennison  

Scenograf: Kirsten Brink

Lysdesigner: Bjarne Olsen

Producent: London Toast Theatre  


Læs mere om

Foto: Lisbet Hjort.

Læs også anmeldelsen af Crazy Christmas Cabaret (2017)

eller de øvrige  210 andre anmeldelser

*


Ingen kommentarer: