fredag den 24. maj 2024

Anmeldelse: KÆRLIGHED OG KVINDEKAMP af Lucy Ludvigsen

Romanens omslag og titel, KÆRLIGHED OG KVINDEKAMP, lyder som et manifest, men det er faktisk en roman. Lucy Ludvigsen har skrevet en roman, der begynder som et manifest, men som gennem sine 315 sider får en betagende fylde. Det er en menneskeklog roman, der overordnet fortæller om tilværelsens mange forrevne veje, men også om, hvordan alting kan falde på plads - på den helt rigtige måde. Uden at der på nogen måde males et skønmaleri. Bogens ene hovedperson, Sonny, er maler. Hun gennemgår den samme udvikling via sin kunst. Det gælder også livsveninden Vivi. De er livet igennem bundet uløseligt sammen. Også selv om de ikke er hinandens erklærede kærester. Det er det, der holder romanen sammen. Selv om de går forskellige veje. Romanen skildrer en kollektiv bevægelse op gennem 70´erne, 80´erne og 90´erne indtil i dag. Samtidig er det et myldrebillede af det liv, der udspiller sig omkring de to livsveninder.

Det er historier om kvindebevægelsen gennem tiden. Danner-husets opståen, Femø-lejren, Lesbos.

Romanen starter i et næsten dokumentarisk spor, som en slags opsummering af kvindehistorien frem til i dag, men langsomt gror kærlighedshistorien ud igennem det dokumentariske. Der er mange forrevne baggrundshistorier. Livet er ikke let, men kærligheden er stor og dyb, og den kan favne det hele. Også da den ser ud til, at vil sænke det hele, genopstår der et håb, og alle de forrevne sider sliber sig runde. De finder ud af at eksistere sammen. Det er en smuk historie. Den er velskrevet og gennemresearchet. Den fortæller om hemmeligheder og løgne, men også om en stærk sanselighed og kærlighed. Det er en stor og bred fortælling. Det er dejligt at befinde sig i dens lyskreds.

For Vivis vedkommende begynder fortællingen i nutiden, hvor der ikke er meget varme: ”Der er en mur omkring hende. Livet og glæden er derude et sted. Hun kan af og til se og høre det hos andre, men hun kan ikke lade det slippe ind. Billeder fra haven og duften af blomsterne giver hende lyst til at deltage, men muren er for tyk til, at hun kan række ud og tage imod.” (s. 19) Det står i modsætning til hendes fortid, hvor hun levede et passioneret og følelsesmættet liv. På den måde er det både en smuk fortælling om at finde frem til sin passion, men også om at genfinde den.

Det, der i romanens form starter ret skematisk og bart, ender med at blive mangesidigt, varmt og rummeligt. Det er et livssammenkædende værk og en lærerig beretning, der giver håb og viser nye veje de mange steder, hvor livet kan køre af sporet. Livet er for de modige og for Vivi og Sonny er det også et aktivistisk liv, hvor der er meget at kæmpe for.

Bogforsidelayout: Anne Mette Hartelius.

KÆRLIGHED OG KVINDEKAMP

Lucy Ludvigsen