onsdag den 22. maj 2024

VERDEN ER FULD AF VEJE: Ingeniør Anders Dinsen

 

Foto: Jens Keis Dinsen. Festivalmaleri. Hanne Svennevig.

Hør podcast



Anders Dinsen, ingeniør, er dykket ned i sin egen familiehistorie. Der var meget han ikke forstod, og han har funderet over de spor, det har afsat i ham, og som har ført til den ransagelse og de opgør han har måttet tage med sig selv og sin egen familiefortid. En historie, der fører helt tilbage til 2. verdenskrig.  


Foto: Jens Keis Dinsen.

Musik: Michael Svennevig.


Uddrag fra de tekster som indgår i podcasten.
Det er Anders Dinsens skønlitterære forsøg på at give det ord.
Måske bliver det en dag til en bog. Det må fremtiden vise.

1944

Min far var kun otte da han en november ser frysende fanger i pyjamas gå i geledder nordpå til hans landsby Ladelund nær grænsen, hvor flygtninge og krigens forfærdeligheder ellers ikke blev set i samme omfang som i resten af Tyskland. Marsklandskabets flade strukturerer af vandløb, blomster og dyreliv gav ham rum til barnlig fordybelse mens den nærliggende flyveplads dog nok en gang imellem var genstand for allierede bomber og larm fra regimets nye raketfly, der blev testet der. At synet af fangerne mærkede min far ved jeg for han fortalte om det mange år senere, og han fortalte ellers aldrig noget fra dengang.

1979 

Vi er i sommerhus og jeg er cyklet til købmanden for at hente mælk og ymer. På vejen hjem kører jeg i et hul i grusvejen og mælken falder af og går i stykker. Jeg husker stadig hvordan den løb ud. Ymeren gik også i stykker. Jeg cykler hjem med resterne og fortæller, hvad der er sket. Vrede. Råben. Slag. Det kommer som lyn fra en klar himmel. Nedgørende ord følger. Hvor kunne jeg spilde det. Mor står i baggrunden. Hun er forandret. Jeg husker ikke smerten. Det var en af de gange, hvor jeg nægtede at underkaste mig hans vold. Jeg gik for mig selv på mit værelse. Fandt Anders And frem. Kiggede på knasterne i fyrretræsbrædderne på væggen. Jeg er vred. Stadig. Man skal ikke græde over spildt mælk. Men skal man råbe, slå og skrige? Spørgsmålet brændte sig fast i mig som en retorisk åre.

2000 

66 år efter at min far så fangerne er jeg 31 da smerter fysisk når overfladen og jeg ikke længere kan løbe fra dem.


*

Mød Anders Dinsen på den kommende festival

VERDEN ER FULD AF VEJE. Festival om portrætter og drømme,

hvor Anders Dinsen er med på 2. festivaldag, tirsdag den 6.8. kl. 15-21

i GLOBAL ART Gallery, Skalbakken 8 A, Vanløse.

Se program.

*


Næste uges podcast:

Foto: Michael Svennevig.

”Kærlighed og kvindekamp” er Lucy Ludvigsens 3. roman, hvor hun skildrer årene fra 1960´erne og frem til i dag. Det er en tid og en fortælling, som hun selv har gennemlevet. Det er en skildring af kvindekamp, basisgrupper, Dannerhusets opståen, Lesbos - og et helt nyt fremspirende syn på kvinder og mænd. Men alle landvindinger skal fornyes, hvis det ikke skal gå i sig selv igen. Musik: Michael Svennevig.    

Offentliggøres fredag den 7. juni 2024.

*



Festivalmaleri: Hanne Svennevig.


VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3. - 14. august 2024
5 bydele med 100 medvirkende

Læs mere.

*

Ingen kommentarer: