"Jeg har gået
mange veje i løbet af mit liv. En af dem er fortællingens vej. Den giver så megen
glæde. Mundtlig fortælling er den måde, mennesker på enklest mulig vis kan
mødes på og skabe fællesskaber på. Mundtlig fortælling kan skabe opmærksomhed, forståelse
og empati.
Husker du din skoletid? Husker du en lærer, der fortalte historier? Min dansk- og religionslærer, hr. Bjørnvig, fortalte historier, så alle vi 36 unger i klassen på Holsteinsgades skole glemte tid og sted. Vi rejste med ham og Niels Holgersen gennem Sverige, vi rejste med ham til fjerne østlige riger, hvor David og Josef og Benjamin blev vores gode venner, vi fulgte med ham ind i myter og folkeeventyr. Vi kunne så tydeligt se alle stederne for os. Vi levede os ind i alle disse forskellige måder at være menneske på.
De seneste 25 år har jeg fortalt historier mange steder, for små og for store. En dag blev jeg inviteret til at fortælle nordiske sagn på en skole på Nørrebro. Eleverne sad på række og rad i et stort lokale. Det vil sige … mellem cirka hver tredje elev sad en voksen. Skoleinspektøren fortalte mig, at det var meget urolige elever. Han kiggede bekymret på mig. Jeg gik i gang med at fortælle om Tor og hans venner, og der var ikke gået mange sekunder, før alles øjne fulgte mig, og jeg kunne mærke opmærksomheden og lydhørheden i rummet. Der var slet ikke brug for de mange voksne. Jeg har også fortalt for tosprogede småbørn næsten uden sprog. De allerfleste af dem bliver alligevel hurtigt grebet af fortællingen. Måske er det rytmen i sproget, måske fanger børnene nogle ord og sætninger og danner deres egen historie ud af dem. I al fald er jeg gang på gang blevet slået af, hvad fortællingen kan.
Som
fortæller – og gammel folkeskolelærer – er jeg overbevist om, at danske børn
trænger til at lytte til historier i skolen, og at de trænger til også selv at
lære at udtrykke sig mundtligt. Skolen har alt for længe været for skriftlig og
for baseret på passiviserende og ensidige skærme og portaler. Når vi fortæller,
skærper det opmærksomheden og koncentrationen; de, der lytter, tænker med og
danner sig deres egne billeder og tanker, og der opstår et fællesskab omkring
historien. Vi får en fælles historie.
Jeg har samlet – hovedsagelig – international viden og dokumentation for, hvad der sker, når børn (og voksne) lytter til en fortælling. Læs korte omtaler af de vigtigste artikler på Fortællere i Danmarks (FIDAs) hjemmeside her.
Vi har ikke megen dokumentation for mundtlighedens gode sider fra Danmark. Derfor har FIDA taget initiativ til et pilotprojekt ”Svendborg som fortællende kommune”, der netop er vel overstået og dokumenteret i en rapport fra Syddansk Universitet, ”Fortællinger i grundskolen”, 2024. Børnene på tre skoler i kommunen har lyttet til masser af historier af fortællere fra Svendborg Fortællekreds, fire måneder i vinteren 23-24, og en studerende fulgte dem. Rapporten er entydigt positiv. Eleverne har koncentreret sig og indlevet sig i fortællingerne, og de har vist stor nysgerrighed og spørgelyst efter fortællingerne. Næsten alle fortællinger blev fulgt op af en god dialog mellem eleverne og fortælleren. Det ser ud til, at klassens læringsrum og elevernes engagement og indlevelse kan udvides med fortælling, og det lægger op til at bruge mundtlig fortælling også i undervisning i fagene. Vi arbejder på at blive en del af undervisningen i folkeskolen.
Vi kan måske
hjælpe nogle børn og unge til bedre trivsel med at skabe det rum af
koncentration og lydhørhed, som en god fortælling lægger op til. Vi tror på, at
mundtlighed, både lærernes og elevernes og indbygget i de fleste fag kan
bidrage til at løse en del af den krise, som folkeskolen er i lige nu. Måske
kan vi være med til at løse skolens trivselskrise indefra og nedefra med et enkelt
greb – fortæl en historie!"
Pia Sigmund,
marts 2024
OM PIA SIGMUND
Hør podcasten, "Det er sådan et liv skal ende!" (2018):
Pia Sigmund fortæller om, hvordan historie og historier har været styrende i hendes 84-årige liv. Som lærer mærkede hun behovet for nye historieundervisningsbøger. Efter at have skrevet 11 bøger i serien af fortællinger om børn op igennem Danmarkshistorien (illustreret af Charlotte Clante), og efter universitetsstudier i det mellemøstlige fulgte bøger med fortællinger fra alverdens lande i serien "Historiebazaren". Som fortæller fandt Pia endnu en platform, hvor hun kunne kombinere de ting hun havde beskæftiget sig med gennem et helt liv - og i mødet med Venligboerne faldt det endnu mere på plads.
Hør podcasten fra 2018 i forbindelse med festivalen Billeder af liv.
Læs også Pia Sigmunds Reportage fra Palæstina fra 2023,
der indgik i sidste års festival om Kærlighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar