torsdag den 11. april 2024

VERDEN ER FULD AF VEJE: Maleren Hans-Peter Eder

 

Maleri: Hans-Peter Ender. Fotos: Michael Svennevig,


Hør podcast.




Maleren Hans-Peter Eder blev født i 1938 og voksede op i Nürnberg, i Sydtyskland.

2. verdenskrig kastede en lang skygge ind over Hans-Peters opvækst.

Hør hans varme beretning.


Foto: Michael Svennevig.


"Jeg er født lige inden krigen gik i gang. Min far havde en bagerforretning i udkanten af Nürnberg. Alle i bageriet boede tæt sammen, og jeg blev smittet med tuberkulose af en bagersvend. Mine forældre sendte mig op i bjergene, for at jeg kunne blive rask. De optog smalfilm og filmede min rejse. Det gør, at jeg kan huske meget af det, selv om jeg kun var 3 år. Men vi var heldige, for min far købte en hytte 30 km øst for Nürnberg, det var vores sommerhus, hvor vi boede under krigen, mens mine forælde kørte frem og tilbage hver dag med toget til Nürnberg. Ofte var der luftalarm, hvor de måtte ud af toget og søge dækning.  
Jeg havde fornemmelsen af, at vi boede 100 mennesker i hytten, for der var altid mange mennesker. Hytten lå på en skråning, og jeg husker, at der kom bombeflyvere fra Tjekkiet, og de fløj i samme højde, så vi kunne se piloterne inde i flyene. En gang så vi, at piloten udløste en bombe lige for øjnene af os. Jeg var 5-6 år på det tidspunkt. De ville bombe togstationen, men ramte den ikke. Det var meget uhyggeligt, men for mig som dreng var det også meget spændende.

Det er en del af mig, som jeg ikke skal glemme. Det varede 12 år, og det gjorde dybt indtryk på mig. Jeg har egentlig ikke ord for det. Senere var det litteraterne, der igen bragte det på bane, mens de fleste helst ville fortie det. Min far var også med i partiet, men jeg tror ikke, at han var nazist. Det var mere af nød for at kunne beholde sin bagerforretning.

Min far blev indkaldt til hæren som 40-årig. Han blev såret, og mens han lå på sygehuset, der blev passet af nonner, sagde de, at alle der overhovedet kunne, skulle skynde sig væk for ikke at komme i krigsfangenskab, nu da krigen sluttede. På vejen væk blev han taget til fange, og det var kun med snarrådighed og meget stort held, at det lykkedes ham at komme tilbage til os."


Foto: Michael Svennevig.


 Hans-Peter er konditor, og fik arbejde på et tysk bageri i Columbia. Senere uddannede han sig til psykoterapeut. Historien om, hvad det forårsagede det, er en historie helt for sig. 
Hør den muntre fortælling på podcasten.


Maleri: Hans-Peter Ender. Foto: Michael Svennevig,



Hans-Peter har vandret pilgrimsturen til Santiago de Compostela, og gik en måned ad gangen og brugte i alt 5 år på det. 

"At vandre skridt for skridt kan blive til en meditativ tilstand, men jeg gjorde det ikke af religiøse grunde, for jeg er ikke religiøs. Men hvis man tager på udflugt, så tager man bare ud og hjem, men jeg var nysgerrig. Jeg ville se og opdage, hvad der var på den anden side af horisonten. Jeg har altid været nysgerrig." 



Maleri: Hans-Peter Ender. Foto: Michael Svennevig,


Musik: 
Sophus Rosenvinge
"The Slowdown"


Foto: Michael Svennevig.



*

Næste uges podcast:
Offentliggøres den 19. april 2024

CINDY LYNN BROWN

Foto: Michael Svennevig.


Den dansk/amerikanske digter Cindy Lynn Brown har været på lydkursus, og hør hvad der sker, når lyd og ord befrugter hinanden og skaber helt nye historier. 

Lydmontage: Cindy Lynn Brown

Offentliggøres den 19. april 2024.


 *



Festivalmaleri: Hanne Svennevig.


VERDEN ER FULD AF VEJE
Festival om drømme og portrætter
3. - 14. august 2024
5 bydele med 100 medvirkende

Læs mere om festivalen.
#verdenerfuldafveje

*

Ingen kommentarer: