mandag den 13. maj 2024

Anmeldelse: BALALAS FEST af Anne Zenon, tweenroman (2024)

 

Bogforside-illustration: Mette Lehmann.

”Balalals Fest” er skøn. Så enkelt kan det siges. Silles mor drikker og har fået sit liv slået i stykker, efter at en marokkansk kæreste droppede hende. Sille prøver så godt hun kan at få det til at glide. Kommunen blander sig og kommer med et ultimatum: hvis moren ikke opgiver drikkeriet, kommer hun, Sille, i familiepleje. I skolen er Sille en af de seje. Faktisk så sej, at det er svært for hende at nå frem til sine mere menneskelige sider, og hun chikanerer nogle af de andre. Mia, hendes bedste veninde, er den eneste som hun tør tage med hjem, for rodet og de tomme flasker vil hun ikke have andre til at se. Tarik, går en klasse over dem, i 7. og han kan spille på alt, så Sille får ham med i deres band, hvor han er en stor gevinst at have med, selv om hans danske ikke er godt. Der springer forelskede toner frem imellem dem, men da Sille bliver overrumplet og tager Tarik med hjem, skammer hun sig over moren, og hun og Tarik skilles uforløste. Da Sille bagefter tror, at Tarik er kæreste med klassens nye pige fra Irak, prøver hun at forhindre at klassen skal til fest hos Balalal efter byfesten, hvor Sille skal fremføre den sang, hun har skrevet til byen. 

Anne Zenons skildringer af deres forskellige tilværelser er så nuancerede og mangefacetterede, at det er en fornøjelse at følge Sille og hendes klassekammerater frem mod koncerten og festen.

Selv om Sille drager nogle forhastede konklusioner, så er hun også modig og tør spørge om det, hun ikke er sikker på – og derved er der håb for morgendagen. Det er alt sammen beskrevet med en stor loyalitet over for både de skildrede personer og de miljøer, de kommer fra. Det er en ungdomsroman, som jeg spår et lykkeligt læserliv i hænderne på mange teenagere. Det fortjener den.

Uddrag fra romanen.

Side 26:

””Vi klarer det her selv.” Mor holdt ekstra hårdt om hende og begyndte at græde igen. Til sidst lagde Sille mor i seng og holdt hende i hånden, indtil pillerne virkede. Den gullige persienne var halvt lukket ned. Gennem hullet kunne hun se parkeringspladsen, og længere ude var stranden. En dag ville hun væk herfra.”

Side 54-55 (Balala tænker tilbage på flugten fra Mosul):

”Balala sipper af teen igen. Den er ikke så varm mere. Hun når kun at læse et par linjer, før hun igen retter blikket op og ser på de frosthvide grene og biler. Som barn nåede hun at lege med sne i Mosul, men hun husker bedst varmen. Det var også varmt den aften, de skyndte sig op på ladvognen, der hurtigt startede motoren, og de flygtede væk fra deres by i hvirvlende grus og støv. Der var høje lyde fra andre biler, og endnu højere lyde fra mennesker, der råbte og skreg. Først da de kom ud på en større vej, opdagede hun, hvor hårdt hun og mor holdt hinanden i hånden. De talte ikke sammen og kiggede heller ikke på hinanden. Når Balala ser mors øjne i dag, kan hun se, at hun nogle gange er rejst tilbage til Irak. Som om hun ikke helt er her. Det sker også, at hun selv drømmer sig tilbage. Hun 55 prøver at finde minder fra tiden, før hun så Zana ligge på hospitalet på et stort underligt guldpapir. Hun husker alt for tydeligt mor, der græd og ikke ville slippe sengen, mens lægerne foldede guldpapiret hen over ham og lukkede med tape. Når minderne kommer, forsøger hun at trylle sig hen til haven med daddeltræet. Så prøver hun at forestille sig, at alle er inde i huset. At mor laver mad, og de andre dækker bord, og om lidt skal de alle spise, og alt er trygt og godt. Flugten til Danmark var lang. Balala huskede kun meget lidt, og husker, at det var godt at komme frem til den danske lejr, men det var først, da de flyttede ind i deres egen lejlighed i blokken, at hun begyndte at føle sig tryg.”

 

Anne Zenon

BALALAS FEST

Brændpunkt, 2024

tweenroman, 129 sider

Udgivelsesdato: 18. april 2024

 

*

Læs flere festival-anmeldelser



Læs mere om festivalen.

Ingen kommentarer: