torsdag den 6. juni 2024

Anmeldelse: FOR AT GÅ MED DIG af Freja Bøgh Lassen (Gladiator, 2023)

 

Fotos: Florentine Lassen. Bogomslag: Josefine Bøgh Lassen.

 3 fortællinger om sorg og savn. I den første møder vi Otto og Vera. Vera bliver indlagt med terminal kræft. Der er ikke noget at gøreog efter kemobehandling kan hun kun gå ved hjælp af rollator.

Otto møder også Solveig, der går til boksning og tager Otto med til træningen, hvor han bliver boksepartner med Filip. Otto forsøger at bokse smerterne væk. Det går ud over en plastikvæg i badet hjemme, hvor de bor. Han skraber knoerne mod en mur og blodet farver det hele. Under et vintermotionsløb ved mosen, føles hans krop brændende. Han smider tøjet og hopper i mosen, men Solveig og Filip vinker ham ind igen.

Fortællingen er holdt i korte sætninger og små afsnit krydret med overraskende billeder, der gør teksten nærværende og rørende. Der er ingen sentimentalitet, men blot en skildring af, hvad det gør ved et menneske, når døden rykker stadigt nærmere.

I den næste fortælling er danske Kajsa rejst til Kenya for at bestige Kilimanjairo. Tilbage i Danmark havde Stella og Bjørn, der var et forældreløst par, taget hende til sig som deres egen, selv om hun stadig havde begge sine biologiske forældre. Hun havde selv en gang besteget Kilimanjairo og ønskede, at Kajsa gjorde det samme. Bjørn døde i en trafikulykke og efterlod en pengeopsparing, som hun brugte på rejsen.

Om Katsa står der: ”Hun kunne også bare forsvinde og aldrig vende hjem. Hun kunne lade vandet slutte sig om hende, så sandbunden under hende til sidst ville forsvinde. Kun hende og det mørke hav.” Fortællingen slutter med ordene: ”Vi ebber ud som havet, bølgerne.”

I den tredje fortælling vil moren skilles. Både moren og faren finder nye kærester, men 4 måneder efter får moren kræft og kæresten forlader hende, da kræften har ædt sig ind på hende og deres forhold. Tilbage er deres børn, Agnes, Carl og jeg-fortælleren. Det bliver dem, der skal leve videre med sorgen og forsøge at finde nyt fodfæste. Der er en tråd tilbage til den første fortælling, for de møder Otto på hospitalet, der i den første fortælling mister sin kæreste, Vera, til kræften. og dør. 

Forfatteren har selv malet de indsatte tegninger og malerier i bogen. De optræder som malede, ordløse fortolkninger af særligt svære øjeblikke, når døden kommer tættest på, og er indsat netop der, hvor ordene sjældent slår til.

De tre fortællinger er centreret omkring smerten ved at miste. Om sorgen, der slet ikke passer ind nogen steder. Hvor går man hen med den. Der er ikke plads til den mellem mennesker. Vi er bange for den – og med god grund, for hvordan skal vi tackle den?

Fortællinger rummer ingen svar, men stiller mange spørgsmål i Freja Bøgh Lassens stærke debut-udgivelse. Den er udgivet på Forlaget Gladiator. Og er redigeret af Otto Jørgensen og Jakob Sandvad.


Uddrag fra bogen:


”Om natten vågnede jeg ved, at Vera lå og hev efter vejret. Hun var febervarm.

Du skal befri mig fra de sultne insekter, sagde hun.

Ja, sagde jeg.

Vi siger det ikke til nogen, sagde Vera.

Jeg holdt bare om hende, så badede vi begge i sved.”

(s. 20)

 

”Kom så, råbte træneren gennem lokalet.

Nu skulle vi løbe runder. Øvelsesslagene var også bare en del af opvarmningen. Filip satte hæl efter hæl i gulvet og løb i ring. Jeg løb efter ham. Træneren talte ned. Så skulle vi slå på sandsækkene.

Jeg var makker med Filip. Sveden var piblet frem på hans pande.

Nu skulle vi slå på hinanden.

Jeg lod Filip ramme mig flere gange i brystet.

Det er din tur nu, sagde han.

Så gik jeg stille og roligt i gang med at slå. Varmen dunkede rundt i mig. Med slagene slog jeg tankerne ihjel. For en stund. Veras tynde hår. Hospitalslugten. Den tomme mørke lejlighed derhjemme. Jeg erstattede billederne i korte øjeblik med mine slag. Med det lyse dampende lokale. Med musikken. Jeg fik lov at slå og slå.

Tid, råbte træneren.”

(s. 29)

 

 Bogomslag: Josefine Bøgh Lassen.


FOR AT GÅ MED DIG

Freja Bøgh Lassen

201 sider, Gladiator, 2023

Redigeret af Hans Otto Jørgsense og Jakob Sandvad


Foto: Florentine Lassen. 

Læs flere af festivalens boganmeldelser:



*

Ingen kommentarer: