mandag den 26. juni 2023

Anmeldelse: KUN NÅR DET BRÆNDER af Jakob Hero

 

Foto: Kirsten Hyldager. Omslag: Betina Drews.

Efter at have hørt forfatterens oplæsning til debutantarrangementet i Dansk Forfatterforening tidligere på året tænkte jeg, at jeg måtte finde ud af, hvad det egentlig var, der var på færde i Jakob Heros roman KUN NÅR DET BRÆNDER. Det føltes meget intenst og komplekst. Det lokkede mig i hvert fald nærmere.

Forleden lod jeg den 316 sider lange roman synke ned i skødet efter endt læsning – og følte mig kuldslået, og vidste egentlig ikke, hvilket ben jeg skulle stå på - så jeg sprang i havnen for at blive frisket op. Det trængte jeg til. 

I romanen skildres mødet mellem hovedpersonen, Simon, og hans udkårne, Dina. Det er en inciterende skildring. Frisk og ligepå. Den oser af drillende uskyld. Jeg havde brug for denne lyse og lette beskrivelse,  resten af roman er meget anderledes. Den er slet ikke til at holde ud. Ikke på den måde, at det ikke er til at læse, for jeg sad klistret til bogen. Den bruger mange krimi-virkemidler i sin opbygning og måde at spænde læserens forventninger på. KUN NÅR DET BRÆNDER er næsten ulidelig intens.  

I starten tænkte jeg, at det ville blive hård læsning. Bogen slår hårdt lige fra starten. Det bliver kun værre og værre, men der sker også noget andet. Nede under romanens afbrændte landskaber - og det er før romanen rigtig er antændt - er der mange afbrændte og forslåede følelser i spil for alle implicerede, men der er også en vej ud af mørket. Som læser blev vi ikke bare efterladt, der er sørget for en lidt skrøbelig vej videre ud og væk.  


Omslag: Betina Drews.


Romanen er dygtigt orkestreret, selv om der er mange pauker, mange skarpe lyde, skrig og blod. Det virker næsten  uforsonligt – og så alligevel...

Dina får konstateret cancer. Den er terminal. Det unge par, midt i 20´erne skulle have nydt livet og alt det, de var stillet i udsigt, men i stedet bliver det til, at de langsomt skal opleve og forlige sig med – eller forsøge at forlige sig med, at det bliver deres sidste måneder sammen. Den sidste sommer. Men inden de kan sige ordentligt farvel, er der flere ting, de skal have talt om. Simon har nogle barndomsoplevelser, han har fortiet. Det er meget mere end bare det. Det er helt liv han har udraderet af sin bevidsthed. Eller forsøgt at glemme, for det er der stadig, og det slår hårdt, da det bliver taget frem.

Hvem er Malin? Er hun en drømmefigur som bliver drømt frem af Dina, mens sygdommen langsomt kredser hende ind? Måske er Malin en engel, men i så fald er det en engel med en mørk fortid, hvor volden har slået hende med sin sorte vinger og gjort hende halt.

Bogen er velkomponeret og spændende som en krimi. Den er voldsom, men også voldsomt god - og umådelig klog. Den er næsten uudholdelig, men de største læseoplevelser kræver ofte, at man må bevæge sig ud over egne grænser. Det er en invitation, som det er værd at tage imod, og det er svært at give slip på Jakob Heros romandebut KUN NÅR DET BRÆNDER.


Foto: Kirsten Hyldager.


Jakob Hero

KUN NÅR DET BRÆNDER

Roman, 316 sider

Forlaget Lux


Uddrag fra romanen:

"Så gik vi ud af døren. Ud på græsset i den lune, tidlige eftermiddag. Der duftede af forår. Af mos og bark. Fuglene sang. Dagen var så smuk og sorgløs. Hvordan kunne den være det, når vi skulle kæmpe for livet? En svag nynnen nåede mig fra et sted dybt inde mellem træerne." (side 36)


*

Indgår i den digitale festivalserie ALVERDENS KÆRLIGHED.

Mød Jakob Hero til festivalafslutningen

søndag den 13. august 2023 kl. 13-16 på Christianshavn, 

i gårdhaven ved Dansk PEN, Dronningensgade 14 

- og hvis det ikke er udevejr, bliver det i  

Dansk Forfatterforenings lokaler, 

Strandgade 6 

- et par gader derfra.


*


KÆRLIGHED?
Festival om drømme og fællesskab
5.-16. august 2023
5 bydele. 80 medvirkende

Læs mere på hjemmesiden 
#festivalkærlighed

*

*


Ingen kommentarer: