onsdag den 10. juli 2024

Anmeldelse: DEN AFRIKANSKE ARV af Jim Højberg, roman (2023)

 


”Den, der ikke har tid til at hjælpe en, der er død, har ikke forstand på at leve.” (s. 41)

Jim Højbergs DEN AFRIKANSKE ARV er en slægtshistorie, hvor vi møder Mads Munk, der er i Ghana på en studietur som lærer. Hans far, Jens Christian Munk, har også været i landet, og lidt efter lidt går det op for sønnen, hvor vigtig landet har været for deres familie. Det gentager sig på en ny måde, da Mads´ datter sammen med en veninde får arbejde på et børnehjem. Også i Ghana. Det er tre generationers historie, der sættes op imod hinanden med Ghana som omdrejningspunkt. De tre fortællinger fortælles forskudt. Det kræver, at man som læser skal holde tungen lige i munden for ikke at blive slynget af i farten.

Forfatteren Jim Højberg er børnebibliotekar og har rejst meget i Afrika.  

I ”Den afrikanske arv” handler den ældste del af historien om Jens Christian Munk, der kommer til Ghana sammen med hustruen. Vi møder dem, lige efter at hustruen, Nina, har født sønnen Mads. Men barnepigen, Hannah, er meget bedre til sønnen end den nybagte mor. Hun er vist også bedre til at håndtere Ninas danske mand. I hvert fald bliver hun gravid og flytter væk, og overlader pladsen til sin efterfølger, Cathrin, der bliver som en anden mor for Mads.

I den sideløbende historie er Mads blevet voksen og kommer tilbage til Ghana, hvor han hvirvles ind i en masse, som ender med, at han uretfærdigt bliver beskyldt for et mord, dog lykkes det ham på et hængende hår at få bevist sin uskyld.

I den sidste af de tre parallelle historier møder vi Mads´ datter Stine, der sammen med en seminariemedstuderende, Sofie, er kommet dertil for at arbejde på et børnehjem.

Det er tre forskellige blikke på landet og kulturforskellene. Vi får tre forskellige førstegangsindtryk af Ghana fra henholdsvis 1964, 2009 og 2010. Men det handler også om logik og overtro. Om liv og død og forskellige måder at nærme sig det på. Det er ganske tankevækkende.

Forfatteren har tydeligvis et dybt kendskab til kulturen og fortæller med et glimt i øjet. Det hele spindes sammen til en historie, hvor der ofte fokuseres på forskellene mellem den europæiske/hvide måde og den afrikanske tilgang til mange ting. Det er fortalt kækt. Sproget er godt og melodiøst, men der fortælles så rapt, at teksten egentlig ikke rigtig når at falde til ro. Det er et spændende afrikansk ridt. Vi er hele tiden på farten. Det går over stok og sten. Det handlingsorienterede sker på bekostning af de mere karakterdrevne beskrivelser, men spændende fortalt er det.

 

”Hvordan går det med…”

”Fint”, afbrød hun inden han fik færdiggjort sætningen. ”Hun har det helt fint. Skal vi komme afsted?”

Han nikkede og kastede et blik på Maria. Pludselig stivnede han. Der var noget galt. Hun var bleg på en meget speciel måde.

”Tror du ikke…?”

”Hold fingrene for dig selv”, hvæsede Abinar. ”du passer kørslen, så passer jeg Maria! Okay?”

”Jo, men...”

”Lad os nu komme afsted”, bad hun.

Trods Abinars protester bøjede han sig ned over Maria og mærkede på hendes pande. Hun var helt kold! Han hev hånden til sig.

”Jamen…”

”Vil du ikke bare køre?”

Han forsøgte at finde hendes puls. Der var ingen! Hanså vantro på Abinar. Han mærkede angsten brede sig. Han kørte rundt med en død. Der lå et lig bag i bilen.

”Hvad foregår der. Hun er jo død?»

(side 12-13)

 

Forfatteren Jim Højberg debuterede som forfatter i 1981 med ”Kampen for et frit land”, hvor han beskriver frihedskampen i Guinea-Bissau oplevet fra et barns synsvinkel. Siden har han udgivet over 100 børnebøger, hvoraf flere af er inspireret af hans rejser, heriblandt ”Min farfar er høvding i Ghana”, og ”Hvis livlinen brister” om gadebørn i Portugal.


 


Jim Højberg

DEN AFRIKANSKE ARV

Roman

Brændpunkt, 2023.

  


*

Mød forfatter Jim Højberg  

til festivalafslutningen

søndag den 11. august kl. 13-16

på Christianshavn

i Gårdhaven ved Dansk PEN,

Dronningensgade 14 -

hvis det ikke er udevejr flyttes det til

Dansk Forfatterforening,

Strandgade 6 - et par gader derfra.


*


Læs uddrag fra de øvrige anmeldelser:

Festivalanmeldelser (1:2)

Festivalanmeldelser (2:2)


Festivalmaler: Hanne Svennevig.

Læs mere om festivalen.

Ingen kommentarer: